آیتالله جوادیآملی: خلقت الهی آیینهای است که تنها و تنها خالق را نشان میدهد
به گزارش گروه سیاسی به نقل از حوزه، آیتالله عبدالله جوادیآملی در دیدار جمعی از اساتید دانشگاه علامه طباطبایی تهران با اشاره به مراتب «علم» و «شأن ابدی انسان»، بیان داشت: شأن انسان، داشتن «علم ابدی» است، چراکه انسان، خود، موجودی ابدی است در نتیجه علمی که نتواند در مسیر ابدیت با انسان همراه باشد در شأن او نخواهد بود.
وی ادامه داد: انسان یک موجود «ثابت» است و نه «ساکن»؛ ما یک «ثابت» داریم و یک «ساکن»، هیچ کس نمیپرسد «دو» به اضافه «دو» که میشود «چهار»، چقدر عمر دارد! این گونه مسائل که ثابت هستند نه تاریخ دارند و نه جغرافیا! انسان نیز از چنین سنخی است، لذا اینکه میگویند در بهشت برای انسان خستگی نیست به همین دلیل است.
این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: «علم»، تابع «معلوم» است؛ اگر «معلومِ» یک علمی ابدی نباشد آن علم نیز ابدی نخواهد بود، لذا باید معلوم ابدی تهیه کنیم تا علم به سبب آن معلوم ابدی شود و آن، توحید، وحی و نبوت است.
آیت الله جوادی آملی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: هر زائری مجاز نیست در زیارت ائمه علیهم السلام خطاب به ایشان بگوید «إنّی مُحَقِّقٌ لِمَا حَقَّقْتُمْ، مُبْطِلٌ لِمَا أَبْطَلْتُم»، بلکه تنها اساتید عالم و فرهیخته میتوانند به امام عرض کنند آنچه را شما تحقیق کردید، ما نیز تحقیق میکنیم.
وی ادامه داد: دین، آداب زیارت کردن را به ما آموزش داده است، در فرهنگ دین قبرستان به مثابه یک مدرسه است؛ در زیارت قبور، ائمه به ما فرمودند این زیارت نامه را بخوانید «یا اَهْلَ لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ، بِحَقِّ لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ، کَیْفَ وَجَدْتُمْ قَوْلَ لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ»؛ شما را به حق «لا اِلـهَ اِلاَّ الله» قسم میدهیم به ما بگوید آنجا چه خبر است؟! معلوم میشود غیر از این حوزهها و مدارس دنیوی، مدرسه دیگری هم هست که میتوان معارف عمیق را از آنجا آموخت و این راه بر اساس ظرفیت هر کسی برای همه باز است. این علم همان علم ابدی است که در شأن انسان است و علمی که از این کمتر باشد در شأن انسان نیست، چون ابدیت او را تامین نمیکند.
این مرجع تقلید با اشاره به مباحثی از «علم دینی» ابراز داشت: بخش اعظمی از علوم دانشگاهی موضوعش فعل خداست؛ یعنی «خلقت»، اما آنچه امروزه در دانشگاه وجود دارد نه علم دینی بلکه لاشه علم است چرا که فاقد «هوالاول»؛ یعنی توحید و مبداء یا به عبارت دیگر، «که آفرید؟» است و نیز فاقد «هوالآخر»؛ یعنی معاد و مقصد و به عبارت دیگر، «چرا آفرید؟» است! و لاشه علم، کسی را الهی نمیکند، این نکته آن معلوم ابدی را برای علم ابدی تامین میکند.
آیت الله جوادی آملی گفت: تمایز علوم به تمایز موضوعات است؛ اگر موضوع علم فاقد «هوالاول» و «هوالآخر» باشد، علم، علم غیر دینی خواهد بود، اما اگر موضوع علم، آیات و خلقت الهی باشد، علم، علم دینی است.
بیشتر بخوانید:
وی تاکید کرد: چیزی در عالم نیست که آیت خدا نباشد، حضرت امیر علیه السلام از خلقت خداوند به آیینه تعبیر میکند، آیینه از خود چیزی ندارد، آیینههای معمولی هر کسی را که در مقابلش قرار بگیرد نشان میدهد، اما خلقت الهی، آیینهای است که تنها و تنها خالق را نشان میدهد و این مساله آنقدر روشن است که خداوند از کسانی که در آیینه خلقت، جمال الهی را نمیبینند تعبیر به «کور» میکند، البته این تعبیر تحقیر نیست، بلکه تحقیق است.