درستکار: کیفیت تنها ملاک انتخاب آثار سودای سیمرغ بوده است/تنوع فرم و محتوا در جشنواره فیلم فجر ۳۸
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، طی هفته گذشته اسامی نهایی آثار سینمایی بخش سودای سیمرغ سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند، آثاری که اهالی سینما ماهها در انتظار مشخص شدن آنها برای مهمترین رویداد سینمایی کشور بودند.
اعلام اسامی آثار بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر در دوره سی و هشتم همچون ادوار گذشته موافق و مخالفان متفاوتی داشت، البته به صورت طبیعی تمام کارگردانان طی یک سال برای حضور در این رویداد تلاش میکنند و انتقادشان نسبت به عدم پذیرش در جشنواره فیلم فجر اتفاق تازهای نیست.
از جمله نکات جالب توجه در این دوره از جشنواره فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ را میتوان به تنوع آثار نسبت داد، به نوعی که جشنواره امسال شاهد آثاری با مضامین اجتماعی، دفاع مقدس، سینمای وحشت و حتی سینمای کمدی است.
از دیگر نکات قابل ذکر در قبال آثار پذیرفته شده در بخش سودای سیمرغ میتوان به حضور کارگردانان از سنین مختلف اشاره کرد، به نوعی که این دوره از جشنواره تلفیقی از حضور کارگردانان قدیمی و تازه نفس سینمای ایران طی سالهای گذشته است.
قرارگیری اسامی همچون «مسعود کیمیایی»، «ابراهیم حاتمی کیا» و «مجید مجیدی» به عنوان نسل پیشکسوت سینما در کنار کارگردانانی همچون بهروز شعیبی، محمدحسین مهدویان، سامان سالور، پیمان قاسمخانی و برزو نیک نژاد در قامت کارگردانان نسل میانه و همچنین ظهور نسلی تازه نفس همچون محمد کارت، سعید ملکان، سهیل بیرقی، برادران ارک و کوروش آهاری از دیگر جذابیتهای فجر ۳۸ محسوب میشود.
اما در این میان فهرست نهایی بخش نگاه نو و سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر در دوره سی و هشتم نقدهایی را نیز به همراه داشت، نقدهایی که شاید پیش از کارگردان و به تولید کنندگان اثر باز میگشت، برخی از این نقدها به حضور پررنگ برخی نهادها و ارگانهای فرهنگی در بخش تهیه و تولید آثار اشاره میکنند.
این منتقدان اذعان دارند که حضور این نهادها توانسته به انتخاب بسیاری از آثار حاضر در جشنواره فیلم فجر ۳۸ کمک کند، البته این نقد را میتوان در نگاهی دیگر نیز مورد انتقاد قرار داد، زیرا نگاهی به جدول فهرست نهایی بخش سودای سیمرغ و نگاه نو حاکی از حضور متنوع سازندگان دولتی و خصوصی در این دوره از جشنواره فیلم فجر است.
شاید از منظری دیگر نیز بتوان به آثار حاضر در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر نیز نگاه انداخت، حضور پررنگ کارگردانان فیلم اولی در این دوره از جشنواره به خوبی نشان میدهد که نسل نو سینمای ایران به خوبی اهمیت جشنواره فیلم فجر را دریافت کرده و تمام تلاش خود را برای حضور در این رویداد سینمایی به کار میبندد.
همچنین نباید این نکته را نیز از سر گذراند که بسیاری از کارگردانان حاضر در دوره سی و هشتم جشنواره فیلم فجر در ادوار گذشته غایب بوده اند و به نوعی فجر ۳۸ مکانی خوب برای بازگشت آنها به سینما و شاید دریافت سیمرغهای گوناگون جشنواره فیلم فجر است.
کیفیت و استاندارد تنها ملاک انتخاب آثار سودای سیمرغ بوده است
رضا درستکار عضو هیات انتخاب سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگی ، پیرامون ملاک اصلی انتخاب آثار برای حضور در بخش نگاه نو و سودای سیمرغ این دوره از جشنواره فیلم فجر گفت: میتوانم این قول را بدهم که تمامی آثار پذیرفته شده در بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر در دوره سی و هشتم براساس استاندارد و کیفیت انتخاب شده اند.
وی در همین راستا ادامه داد: ما هیچ فیلمی را براساس تصمیم و یا سلیقه شخصی برای حضور در جشنواره فیلم فجر انتخاب نکرده ایم، تنها عاملی که گروه هیات انتخاب براساس آن آثار را پذیرفت کیفیت آثار بود.
عضو هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر درباره احتمال تاثیر برخی ارگانها و نهادها در پذیرش آثار تصریح کرد: به طور قطع میتوانم بگویم که هیچ ارگان و یا نهادی در انتخاب هیات انتخاب دخل و تصرف نداشته است.
وی در همین رابطه اضافه کرد: فهرست آثار منتخب در بخش سودای سیمرغ نشان دهنده تنوع در موضوعیت آثار و همچنین نگاه کارگردانان است و این انتخاب به طور قطع هیچ سویه خاصی نداشته است.
درستکار خاطرنشان کرد: با احترام به تمامی آثاری که برای حضور در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر اعلام آمادگی کردهاند این را میگویم که اهالی سینما از عدالت و سنجش آثار براساس کیفیت و نه هیچ عامل دیگری ایمان داشته باشند.
جشنواره فیلم فجر در دوره سی و هشتم به روزهای آغازین خود نزدیک می شود، این جشنواره نیز بعد از اخبار و حواشی فراوان در نهایت آثار خود در دو بخش نگاه نو و سودای سیمرغ را معرفی کرد و حال تمامی اهالی رسانه و دوستداران سینما مشتاق به تماشای این آثار هستند.