نقش اطلاع رسانی سازمانها در کاهش جرایم
به گزارش گروه جامعه به نقل از سایت پلیس، سازمان را میتوان به عنوان سیستمی از پردازش اطلاعات در نظر گرفت که اطلاعات مرتبط با هدف را از محیط گرفته و آن را همان گونه که برای اثر بخشی سازمانی مورد نیاز است پردازش کند، با این اوصاف، داشتن اطلاعات موثق و به موقع با توجه به هدف و ساختار سازمانها، بزرگترین سرمایه یک سازمان به حساب میآید و حیات سازمان به داشتن یک ارتباط دو سویه درون سازمانی و برون سازمانی، انجام تبلیغات و کسب اطلاعات بروز و مفید بستگی دارد.
اطلاعرسانی پل ارتباطی سازمان و مخاطبان است و در اصطلاح یک جاده دو طرفه است، سیاستها، برنامهها و عملکرد سازمان را به مخاطبان از یک سو و نیازها، خواستهها و دیدگاهها و نظرات مخاطبان را در قالب رصد فضای مجازی به سازمان از سوی دیگر منتقل میکند و هر چه این تعامل منظمتر باشد رضایت مندی از وضعیت ارتقاء مییابد.
جایگاه اطلاع رسانی در میان سازمانها
دنیای امروز دنیای ارتباطات است، در هر ثانیه میلیونها واحد اطلاعاتی در سطح جهان ردو بدل میشود از زمانی که تحولات زندگی بشر سرعت گرفت، نیاز به اطلاعات و ارتباطات هر روز افزایش یافته و امروزه داشتن اطلاعات دقیق و به روز از نان شب هم برای مردم مهمتر است و هر که بیشتر بداند، موفقتر است. بی شک یک سازمان و یا یک اداره نمیتواند خود را جزیرهای بی ارتباط فرض کند و از تکنولوژی و آوردههای آن بی بهره باشد. هر چه جامعه از اقدامات و خدمات سازمانها و نهادها اطلاع بیشتری داشته باشند، در کمک به ایجاد امنیت و روان سازی ساز و کار در جهت کاهش جرایم و نواقص سازمانها نقش مهمتری را ایفا میکند. از طرف دیگر مسئولان را به کمبودها و مشکلات سازمانی آشنا ساخته و میتواند پلی بین سازمان و دولت ایجاد نماید و در این راستا خیلی از بوروکراسیها نیز کاهش یافته و خواستههای سازمانی عینا درک میگردد.
اطلاع رسانی بین دولت و اقشار مختلف مردم بیشترین و موثرترین نقش را ایفا میکند.
برای اینکه بتوان با مخاطبان سازمانها ارتباط صحیح و مناسب برقرار کرد اطلاع رسانی باید از روشها و ابزارهای ارتباطی، نوشتاری، دیداری و شنیداری بهره جست.
رسانهها و فضای مجازی به عنوان یک امکان بالقوه مناسب، بهترین فرصتها را برای اطلاع رسانی فراهم میسازد.
وظایف اصلی اطلاع رسانی
تبلیغ ترغیب، مشارکت جویی، هم گرایی و بهینه سازی امور، خبر دادن، ترغیب و تشویق، ترویج و تبلیغ، انجام تحقیقات اجتماعی و افکار سنجی و پیوند سازمان و عمومی مردم، برقراری ارتباط با افراد و سازمانها به نحوی که برای آن فرد یا سازمان اهمیت داشته یا در آینده خواهد داشت.
انواع اطلاع رسانی در عصر امروز
۱- اطلاع رسانی الکترونیک: استفاده از رادیو و تلویزیون
۲- اطلاع رسانی آنلاین: خدمات به صورت شبانه روز در اختیار مخاطب قرار میگیرد.
۳- اطلاع رسانی دیجیتال:استفاده از صفحات (پی دی اف) و (اچ، تی، ام، ال)
۴-اطلاع رسانی سایبر: به صورت آنلاین در آمده که ویژگی تعاملی و مشارکت پذیری آن بسیار زیاد است.
۵- اطلاع رسانی اینترنتی: همه امور فوق العاده تخصصی و فنی است و استفاده از تکنولوژیهای نرم افزاری و اطلاعاتی صورت میپذیرد.
۶-اطلاع رسانی مجازی: این اطلاع رسانی وجود خارجی ندارد و در چارچوب سازمان بوروکراتیک نیست و هر یک از ماموریتهای توسط بخش خصوصی یا اشخاص منفرد در خارج از سازمان انجام میشود.
در عملیات روانی کوچک بودن اتفاق مثل نقض حقوق بشر و یا گران شدن بنزین، اتفاقات کولبری و صیادان حوزه دریایی و بزرگ جلوه دادن آن از بعد تبلیغاتی و عملیات روانی بر عکس در مواقعی حادثهای مهم رخ میدهد مثل کشتار در بعضی کشورها و کوچک شمردن آن همانند حملات به کشورهای یمن، سوریه و افغانستان.
با توجه به تعریف بالا، به نظر میرسد نیروی انتظامی و فرماندهی مرزبانی ناجا با توجه به نوع ماموریت خود که همانا استیفای حقوق مردم و ایجاد امنیت پایدار در جامعه شهری و مرز است، میبایست با استفاده از ابزار فضای اجتماعی و رسانهای دیداری و شنیداری از کمک و مشارکتهای مردمی و مسئولان در جهت رسیدن به اهداف خود بهره جسته و شعار امنیت محصول اجتماعی را تجلی بخشیده و مطالبات سازمانی و مردمی را تا حصول نتیجه توام پیگیری کرده تا در انجام ماموریت بهتر و موفقتر عمل کند.
ایجاد فضا برای رسیدن به هدف سازمانی که همانا توان رزم در بین مرزبانان میباشد میتواند به عنوان مطالبه از مسئولان از طریق اطلاع رسانی و فضای مجازی موثر واقع شده و از طرفی حملات و هجمههای تبلیغاتی و عملیات روانی را به کنترل خود درآورده و افسران جنگ نرم همانند افسران میدان نبرد هدایت امنیت پایدار را به عهده گرفته تا دشمن نتواند خللی در انجام ماموریت سازمانی ایجاد کند.
نتیجه گیری
کیفیت ارتباط بین سازمان و عموم مردم افرادی که با آن سر و کار دارند، عامل اساسی در تحقق اهداف سازمان و ارتقاء جایگاه آن است. بر این اساس، سازمان را مرزهایش تعریف نمیکند، بلکه سازمان توسط شبکه ذینفعان و مخاطبانش تعریف میشود.
سرمایه اجتماعی، کلید موفقیت اطلاع رسانی و یک سازمان در این پیوند دو سویه بین مخاطبان و سازمانهاست. تلاش برای شکل دهی به مجموعهای هماهنگ که بتواند سازمان را به اهداف خود برساند از وظایف عمده اطلاع رسانی است. این هماهنگی میبایست بتواند در سطوح مختلف سازمان، در درون هر زیر سیستم، در تعامل میان زیر سیستمها با یکدیگر در تعامل سیستمها با سیستمهایی که محیط آنها را تشکیل میدهد به طور موفقیت آمیزی برقرار شود. تنها در این شرایط است که میتوان به شکل گیری یک کل واحد که از عهده انتظارت و اهداف گوناگون سازمان در جهت ارتقاء و تعالی جایگاه آن برآید، امیدوار بود.
گردآورنده: سرهنگ ابوالقاسم خاتمی- معاون اجتماعی فرماندهی مرزبانی ناجا