هر اندازه که اسلام از عقلانیت دور شود به همان اندازه به سکولاریسم نزدیک شده است
به گزارش گروه جامعه به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در این جلسه که به بررسی سرفصلهای آموزشی و برنامه درسی رشته فلسفه دین در مقطع دکترا اختصاص داشت؛ محمد رضایی رئیس کارگروه فلسفه دین شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی توضیحاتی پیرامون این سرفصل آموزشی و برنامهها ارائه کرد.
وی با اشاره به سوابق این رشته درسی در تاریخ اندیشه غرب گفت: غلبه تفکر فلسفی غرب که نفی کننده عقاید مسیحیت بود موجب شد تا این علم ایجاد شود.
محمدرضایی افزود: در غرب این علم ذیل عنوان گسترده فلسفه دسته بندی میشود.
عضو هیئت علمی پردیس فارابی ادامه داد: برای بررسی این سرفصل، جلسات متعددی برگزار شده و جزئیات هر برنامه درسی به دقت مورد بحث قرار گرفته است.
پس از توضیحات محمدرضایی و با رای مثبت اعضا کلیات این رشته درسی به تصویب رسید و اعضا به بحث و بررسی پیرامون جزئیات این برنامه درسی پرداختند.
در این بخش تدوین کنندگان سرفصل آموزشی رشته فلسفه دین ضمن ارائه توضیحاتی پیرامون مفاهیمی مانند علم دینی، عقلانیت، کلام جدید و ... بر این نکته نیز تاکید کردند که منظور از علم دینی علمی است که مبانی و روش خود را از دین اخذ کرده است.
پس از ارائه توضیحات تدوین کنندگان برنامه درسی رشته فلسفه دین اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند؛ که اهم آن به شرح ذیل است: توجه به معانی متفاوت علم از نگاه علوم تجربی، دقت در سرفصلها و برنامههای ارائه شده از نظر توجه به موضوع علم دینی، تعریف دقیق نسبت دین با برخی مفاهیم مانند علم، تجربه و ...، توجه به نظرات ارائه شده توسط متفکران معاصر در حوزه فلسفه دین و دقت در مبانی مشترک ادیان توحیدی در موضوع فلسفه دین.
پس از ارائه نظرات اعضا حدادعادل نیز طی سخنانی گفت: تفاوت میان فلسفه دین و کلام جدید تفاوت در موضوع این دو علم است.
وی افزود: در هر دو علم ابزار کار عقل است، ولی هدف این دو علم متفاوت است.
رئیس شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی با اشاره به جایگاه عقل در تفکر اسلامی ادامه داد: هر اندازه که اسلام از عقلانیت دور شود به همان اندازه به سکولاریسم نزدیک شده است.
پس از سخنان حداد عادل، بررسی سرفصل و برنامه رشته درسی فلسفه دین پیرامون مفهوم زبان دین ادامه یافت و نظریات متفکران غربی و مسیحی نیز در این مورد تشریح شد.
در ادامه جلسه موضوع رابطه عقلانیت و دین مورد بحث و بررسی قرار گرفت و ضمن تشریح نظریات مکاتب مختلف در این زمینه، ارتباط این مفهوم با مفاهیمی مانند نسبیت گرایی، انسان شناسی و ماهیت دین نیز مورد اشاره قرار گرفت.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، پس از بحث و بررسی پیرامون جزئیات رشته تحصیلی فلسفه دین در مقطع دکترا، سرفصل آموزشی و برنامه درسی این رشته به تصویب شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی رسید.