افزایش قیمت بلیت قطار در دست بررسی است/ قیمت بلیت در تابستان افزایش نمییابد
خبرگزاری میزان: قائم مقام شرکت راهآهن با تأکید بر اینکه قیمت بلیت تابستانی قطار افزایش نمییابد از طرح های توسعه قطارهای حومهای خبر داد و گفت: افزایش قیمت بلیت قطار در دست بررسی است.
خبرگزاری میزان -
به گزارش ، احمد خدایی گفت: در گام اول این قطار از مبدأ تهران به چهار مقصد قم، گرمسار، پرند و هشتگرد راهاندازی میشود.
وی اظهار داشت: توسعه سریع قطارهای حومهای در شهرهای بزرگ در دستور کار راهآهن قرار دارد.
خدایی گفت: در حال حاضر تعدادی قطار حومهای در ناوگان ریلی بین شهری فعال است اما سیاست توسعه بیشتر این قطارها در دستور کار قرار دارد و این نیازمند گذشت زمان هم است.
قائم مقام راهآهن با تأکید بر اینکه توسعه قطارهای حومهای نیازمند همکاری همه ارگانهای متولی است، افزود: شهرداریها نیز در همکاری مطلوبی داشته باشند تا ایستگاههای قطارهای حومهای به مترو، تاکسی و اتوبوس شهری وصل شود.
وی افزود: باید سرویسهای جانبی برای قطار ایجاد و خطوط ریلی راهآهن در شهرها به خطوط مترو و اتوبوس و تاکسیرانی متصل شود تا حمل و نقل ترکیبی شکل گیرد و مردم برای استفاده از قطارهای حومهای با مشکلی مواجه نباشند.
خدایی گفت: در حال حاضر بخشی از ناوگان شبکه ریلی به قطارهای حومهای اختصاص داده شده و قطارها حومهای جزو بهترین قطارهاست ؛ قطارهای خودکشش از نظر سرویس و تهویه جزو بهترین ناوگان ریلی راهآهن ایران محسوب می شود و در جهان نیز، بهترین ناوگانهای ریلی ، در خدمت پروژه قطارهای حومهای است.
قائممقام راهآهن با تأکید بر اینکه هیچ محدودیتی برای تعداد قطارهای حومهای در نظر نداریم ، اظهار داشت: به میزانی که تعداد مسافر بیشتری جذب قطارهای حومهای شود و تقاضا افزایش یابد، میتوان به همین میزان، تعداد قطارها را افزایش داد.
خدایی گفت: در مسیر ریلی تهران - قم اشغال صندلی قطارها حدود 35 درصد است، اما هر میزان افزایش تقاضا وجود داشته باشد به همان میزان تعداد قطارها افزایش مییابد و ظرفیت خطوط ریلی موازی با این موضوع، افزایش مییابد.
قائممقام راهآهن افزود: مسیر قطارهای حومهای هم بستگی به میزان تقاضا دارد و سرویسدهی قطارهای حومهای با توجه به آن انجام میشود و در گام اول از تهران به سمت قم ، تهران - پرند، تهران به هشتگرد و تهران به ورامین، پیشوا و گرمسار قطار حومهای راهاندازی میشود.
وی با بیان اینکه طول برخی از مسیرهای قطارهای حومهای 140 کیلومتر هم است، اظهار داشت: خطآهن تهران - قم یک مسیر حومهای محسوب میشود زیرا سرویس خدماتدهی روزانه دارد و روزانه بین تهران و قم و بالعکس قطار جابهجا میشود.
خدایی بیان کرد: برای مسیر ریلی بین تهران و قم چهار رام قطار پیشبینی کردهایم.
قائممقام راهآهن با بیان اینکه قطارهای حومهای به علت دارا بودن نرخ پایین بلیت زیانده است ، گفت: اهمیت و اولویت قطارهای حومهای نرخ بلیت ارزان، خدمات مناسب و سرعت جابهجایی است و وزارت راه و شهرسازی هدفگذاری کرده است که شرکت قطارهای حومهای در بطن شرکت راهآهن احداث شود که سرویسدهی و مدیریت در این بخش را دولت انجام می دهد.
خدایی با بیان اینکه قیمت بلیت قطارهای حومهای بسیار پایین است، گفت: این نرخ ها در مقایسه با انواع مدلهای حرکتی مانند تاکسی شهری، مترو و اتوبوس، هزینه بلیت قطارهای حومهای بسیار کمتر است.
قائم مقام راهآهن افزود: در حال حاضر طرح توسعه قطارهای حومهای در ساختار راهآهن پیگیری می شود و راه آهن واگنها و ظرفیت آن را تأمین می کند و تأمین مالی از محل منابع دولتی است.
وی با بیان اینکه قیمت بلیت قطارهای معمولی در هر مسیر متفاوت است، گفت: نرخ قطارها را بخش خصوصی برای قطارهای شرکتهای خصوصی تعیین می کند و صاحبان واگنهای مسافری نرخ را به راهآهن پیشنهاد میدهند و پس از آن به تأیید راهآهن جمهوری اسلامی ایران میرسد.
قائم مقام راهآهن افزود: شرکتهای ریلی درخواستهایی برای افزایش قیمت بلیت قطار دارند که در حال بررسی است و در تابستان امسال هم افزایش قیمتی در نرخ بلیتها نخواهیم داشت، البته این موضوعی کلی است و شاید بسته به استقبال و میزان تقاضا با افزایش کیفیت، نرخها هم در برخی مسیرها تا حدی افزایش یابد.
قائممقام راهآهن با تأکید دوباره بر اینکه قیمت بلیت قطار برای تابستان افزایش پیدا نمیکند،اظهار داشت: افزایش قیمت متناسب با کیفیت و ظرفیتی است که شرکتها در مسیرهای متفاوت ارائه میدهند.
خدایی درباره برقیسازی خط آهن تهران - مشهد هم گفت: قرارداد برقیسازی منعقد شده و طرح در حال حل مشکل فاینانس با چین است.
وی رقم فاینانس برقیسازی خطآهن تهران - مشهد یک و نیم میلیارد یورو اعلام کرد.
وی اظهار داشت: توسعه سریع قطارهای حومهای در شهرهای بزرگ در دستور کار راهآهن قرار دارد.
خدایی گفت: در حال حاضر تعدادی قطار حومهای در ناوگان ریلی بین شهری فعال است اما سیاست توسعه بیشتر این قطارها در دستور کار قرار دارد و این نیازمند گذشت زمان هم است.
قائم مقام راهآهن با تأکید بر اینکه توسعه قطارهای حومهای نیازمند همکاری همه ارگانهای متولی است، افزود: شهرداریها نیز در همکاری مطلوبی داشته باشند تا ایستگاههای قطارهای حومهای به مترو، تاکسی و اتوبوس شهری وصل شود.
وی افزود: باید سرویسهای جانبی برای قطار ایجاد و خطوط ریلی راهآهن در شهرها به خطوط مترو و اتوبوس و تاکسیرانی متصل شود تا حمل و نقل ترکیبی شکل گیرد و مردم برای استفاده از قطارهای حومهای با مشکلی مواجه نباشند.
خدایی گفت: در حال حاضر بخشی از ناوگان شبکه ریلی به قطارهای حومهای اختصاص داده شده و قطارها حومهای جزو بهترین قطارهاست ؛ قطارهای خودکشش از نظر سرویس و تهویه جزو بهترین ناوگان ریلی راهآهن ایران محسوب می شود و در جهان نیز، بهترین ناوگانهای ریلی ، در خدمت پروژه قطارهای حومهای است.
قائممقام راهآهن با تأکید بر اینکه هیچ محدودیتی برای تعداد قطارهای حومهای در نظر نداریم ، اظهار داشت: به میزانی که تعداد مسافر بیشتری جذب قطارهای حومهای شود و تقاضا افزایش یابد، میتوان به همین میزان، تعداد قطارها را افزایش داد.
خدایی گفت: در مسیر ریلی تهران - قم اشغال صندلی قطارها حدود 35 درصد است، اما هر میزان افزایش تقاضا وجود داشته باشد به همان میزان تعداد قطارها افزایش مییابد و ظرفیت خطوط ریلی موازی با این موضوع، افزایش مییابد.
قائممقام راهآهن افزود: مسیر قطارهای حومهای هم بستگی به میزان تقاضا دارد و سرویسدهی قطارهای حومهای با توجه به آن انجام میشود و در گام اول از تهران به سمت قم ، تهران - پرند، تهران به هشتگرد و تهران به ورامین، پیشوا و گرمسار قطار حومهای راهاندازی میشود.
وی با بیان اینکه طول برخی از مسیرهای قطارهای حومهای 140 کیلومتر هم است، اظهار داشت: خطآهن تهران - قم یک مسیر حومهای محسوب میشود زیرا سرویس خدماتدهی روزانه دارد و روزانه بین تهران و قم و بالعکس قطار جابهجا میشود.
خدایی بیان کرد: برای مسیر ریلی بین تهران و قم چهار رام قطار پیشبینی کردهایم.
قائممقام راهآهن با بیان اینکه قطارهای حومهای به علت دارا بودن نرخ پایین بلیت زیانده است ، گفت: اهمیت و اولویت قطارهای حومهای نرخ بلیت ارزان، خدمات مناسب و سرعت جابهجایی است و وزارت راه و شهرسازی هدفگذاری کرده است که شرکت قطارهای حومهای در بطن شرکت راهآهن احداث شود که سرویسدهی و مدیریت در این بخش را دولت انجام می دهد.
خدایی با بیان اینکه قیمت بلیت قطارهای حومهای بسیار پایین است، گفت: این نرخ ها در مقایسه با انواع مدلهای حرکتی مانند تاکسی شهری، مترو و اتوبوس، هزینه بلیت قطارهای حومهای بسیار کمتر است.
قائم مقام راهآهن افزود: در حال حاضر طرح توسعه قطارهای حومهای در ساختار راهآهن پیگیری می شود و راه آهن واگنها و ظرفیت آن را تأمین می کند و تأمین مالی از محل منابع دولتی است.
وی با بیان اینکه قیمت بلیت قطارهای معمولی در هر مسیر متفاوت است، گفت: نرخ قطارها را بخش خصوصی برای قطارهای شرکتهای خصوصی تعیین می کند و صاحبان واگنهای مسافری نرخ را به راهآهن پیشنهاد میدهند و پس از آن به تأیید راهآهن جمهوری اسلامی ایران میرسد.
قائم مقام راهآهن افزود: شرکتهای ریلی درخواستهایی برای افزایش قیمت بلیت قطار دارند که در حال بررسی است و در تابستان امسال هم افزایش قیمتی در نرخ بلیتها نخواهیم داشت، البته این موضوعی کلی است و شاید بسته به استقبال و میزان تقاضا با افزایش کیفیت، نرخها هم در برخی مسیرها تا حدی افزایش یابد.
قائممقام راهآهن با تأکید دوباره بر اینکه قیمت بلیت قطار برای تابستان افزایش پیدا نمیکند،اظهار داشت: افزایش قیمت متناسب با کیفیت و ظرفیتی است که شرکتها در مسیرهای متفاوت ارائه میدهند.
خدایی درباره برقیسازی خط آهن تهران - مشهد هم گفت: قرارداد برقیسازی منعقد شده و طرح در حال حل مشکل فاینانس با چین است.
وی رقم فاینانس برقیسازی خطآهن تهران - مشهد یک و نیم میلیارد یورو اعلام کرد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *