منشا بوی نامطبوع در پایتخت، آرادکوه نیست
به گزارش گروه جامعه ، صدرالدین علیپور در برنامه تهران ۲۰ در خصوص انتشار بوی نامطبوع در تهران گفت: این موضوع ابعاد مختلفی دارد و تصور میکنم گزینههای مختلفی در خصوص بوی تهران مطرح است، اما، چون دیگر متولیان این امر در این برنامه حضور ندارند، نمیتوانم یک طرفه نظری بدهم.
وی با اشاره به اینکه به دلایل متفاوتی این موضوع به آرادکوه و پسماند مرتبط نیست، افزود: آرادکوه بیش از ۵۰ سال قدمت دارد و هر روز در این مکان زباله تخلیه میشود. در دو سال گذشته انتشار بوی نامطبوع در فصل سرد سال و وارونگی دما رخ داده است. همین طور در این روزها غلظت گودگرد هوا بیش از ۳۰ درصد بود، افزایش مازوت و گازوئیل داشتیم و سرعت باد در کمترین میزان خودش قرار داشت؛ بنابراین بوی نامطبوع ارتباط مستقیمی با منابعی که گوگرد تولید میکنند، دارد.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت: آرادکوه به عنوان یکی از گزینههای منشا بوی نامطبوع اعلام شده است که با دلایل علمی میتوانم توضیح دهم که اگر منشا آرادکوه بود باید بیشترین میزان استشمام بو را در اطراف آرادکوه داشته باشیم.
فرضیههای مختلف انتشار بوی نامطبوع از آرادکوه را رد میکند
علیپور با تاکید بر اینکه تمامی شهروندان از مناطق مختلف فرضیه انتشار بوی نامطبوع از آرادکوه را رد میکنند، عنوان کرد: بیشترین تماسها از مناطق ۱، ۲، ۵ و ۶ بوده است. در حالی که از مناطق ۱۶، ۱۷ و ۱۸ که به آرادکوه نزدیک هستند، تماسی نداشتیم. از لحاظ علمی اگر منشا بو آرادکوه بود باید استشمام بو در نزدیکی این مکان بیشتر باشد.
وی ادامه داد: اگر منشا این بو فرایندهای تخریب و تجزیه مثل پسماند و فاضلاب باشد، باید میزان بو در تابستان بیشتر باشد، اما این اتفاق در آغاز فصل سرد و در روزی که بیشترین غلظت گوگرد و ذرات معلق وجود دارد رخ میدهد. در آرادکوه فرایندی نداریم که گوگرد تولید کند. تولید گوگرد ارتباط مستقیمی با سوختهای سنگین دارد و ارتباط دادن این موضوع به آرادکوه در زمانی که باد در کمترین سرعت خود است، در فاصله ۳۵ کیلومتری از شهر امکان پذیر نیست.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران از نصب دستگاه سنجش بو در نزدیکی آرادکوه خبر داد و گفت: آرادکوه در محلی احداث شده که خلاف جریان باد به سمت شهر تهران است. پایین بودن لایه حرارتی و بالابودن گوگرد نشان دهنده این است که منشا بو آرادکوه نیست. البته اینها همه فرضیه است و سازمان محیط زیست باید کارگروه بی طرفی را تشکیل دهد تا این مسئله را بررسی و نتایج را اعلام کند.
علیپور با اشاره به بررسی منشا بوی نامطبوع در استانداری عنوان کرد: در دو کارگروهی که در استانداری داشتیم سازمانهای مختلف حضور پیدا کردند. در این کارگروهها منشا بو بررسی شد، اما، چون بو قطع میشود باید بررسی شود که در زمان انتشار بوی نامطبوع چه اتفاقی رخ داده است.
وی در خصوص جانمایی آرادکوه تصریح کرد: بیش از ۵۵ سال پیش یک تیم خارجی برای مکان یابی محل دفن زباله به تهران آمدند و این مکان یابی دو سال طول کشید. چرا که مکان انتخابی باید خلاف جریان باد به سمت شهر باشد، خاک نفوذ ناپذیر داشته و به آبهای زیرزمینی نفوذ نداشته باشد و به همین دلیل آرادکوه مناسبترین مکان بود.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با بیان اینکه روش مدیریت پسماند در دنیا تغییر کرده است، گفت: باید راهکارهایی ارائه دهیم که از مبدا کاهش پسماند داشته باشیم. طبق دستاوردهای جهانی باید سرمایه گذاری بیشتر و تفکیک از مبدا انجام شود. همچنین باید پسماند خشک جدا شود تا بتوانیم پسماندتر را با کیفیت بالاتر به کمپوست تبدیل کنیم. اساسا پسماندی را دفن نکنیم و اگر ریجکتی باقی ماند با زباله سوز به انرژی تبدیل کنیم.
علیپور با اشاره به اینکه طرح «کاپ» که مخفف کاهش پسماند است را در شهر تهران آغاز کرده ایم، عنوان کرد: مطالعات جهانی در خصوص مدیریت پسماند را مطالعه کردیم که در این مطالعات گام اساسی تغییر فرم مخازن است. این مخازن زباله گردی و راه افتادن شیرابه در خیابان ها، آلودگی و ... را هم به دنبال دارد.
وی افزود: در گذشته شهروندان پسماندهایشان را جلوی در خانه قرار میدادند، اما مخازن کنونی این عادت را از بین برده و امروزه شهروندان هر ساعتی، هر نوع و مقدار پسماند را در این مخازن میریزند. این اتفاق باعث شده نتوانیم پسماند عالی را به کمپوست بهتری تبدیل کنیم و دفن کمتری داشته باشیم.
مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با اشاره به اینکه اولین گام طرح «کاپ» مربوط به مخازن است، بیان کرد: مخازن اختصاصی خشک وتر را در ساختمانهای بلندمرتبه، شهرک ها، مجتمعهای مسکونی و ادارات قرار دادیم و شهروندان میتوانند در ازای تحویل پسماندهای خشک مبلغی دریافت کنند. به دنبال این تفکیک پسماندهایتر هم ناخالصی کمتری دارند و برای تبدیل به کود مناسبتر هستند.
ایجاد ۲۰۰ ایستگاه تفکیک پسماند در اماکن پرتردد
علیپور با اشاره به اینکه هم اکنون کود موردنیاز فضای سبز مناطق ۲۲ گانه خریداری میشود، عنوان کرد: در گام بعدی حدود ۲۰۰ ایستگاه تفکیک در اماکن پرتردد خواهیم داشت. در ساختمانهای دیگر هم مخازن تفکیک زباله توزیع میشود و در نهایت شهروندان میتوانند با اپلیکیشن پسماندهای خشک را تحویل داده و وجهی در قبال آن دریافت کنند. سازمان پسماند پس از این مرحله فقط پسماندتر را جمع آوری و آن را تبدیل به کمپوست با کیفیت میکند.
وی در خصوص کنترل تولید زباله در دو سال گذشته گفت: در این مدت کاهش محسوسی در میزان زبالههای جمع آوری شده داشتیم. پیش از این روزانه حدود ۷ هزار و ۵۰۰ تن زباله جمع آوری میشد و این میزان در دو سال گذشته به ۵ هزار و ۷۰۰ تن کاهش پیدا کرده است. این اتفاق با کم کردن پسماند حجیم مانند لاستیک، شیشه و ... رخ داده است.
- بیشتر بخوانید:
- پویش جمع آوری باطریهای قلمی فرسوده در متروی تهران
مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در خصوص مدیریت پسماند پزشکی نیز عنوان کرد: مدیریت این نوع پسماندها با وزارت بهداشت است، اما به این دلیل که زیر ساخت و محل دفن آن برای وزارت بهداشت وجود ندارد، شهرداری به کمک آنها آمده است و از ظرفیت پیمانکاری خود استفاده میکند. سایت جداگانهای هم برای دفن بهداشتی این پسماندها وجود دارد. شهرداری در خصوص عدم تفکیک پسماند بیمارستانی نمیتواند ورود کند، اما وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست میتوانند برخورد قانونی داشته باشند و حتی درمانگاهها و بیمارستانهایی که این مسائل را رعایت نمیکنند، پلمپ کند.
امکان راه اندازی زباله سوز ویژه پسماندهای پزشکی در صورت همکاری وزارت بهداشت
علیپور ادامه داد: در دنیا پسماندهای پزشکی با توجه به اینکه در اتوکلاو بی خطر میشوند، پسماند عادی محسوب نمیشوند. برای از بین بردن این زبالهها یا از زباله سوزهای جداگانه استفاده میکنند یا به طور بهداشتی دفع میشوند. به وزارت بهداشت پیشنهاد دادیم برای از بین بردن زبالههای بیمارستانی از زباله سوز استفاده شود. اما در حال حاضر برای حمل و نقل پسماند پزشکی کمتر از ۱۰۰۰ تومان دریافت میکنیم. در حالی که در شهرهای مشابه تهران برای حمل و نقل دو برابر این قیمت دریافت میشود. اگر وزارت بهداشت این رقم را واقعیتر کند، این امکان را داریم که یک زباله سوز جداگانه راه اندازی کنیم.
وی عنوان کرد: یکی از برنامههای طرح کاپ این است که تفکیک حداکثری انجام دهیم. باقی مانده مواد عالی را فشرده و شیرابه آن را تصفیه کنیم. اگر تمام این مراحل به طور دقیق پیش برود در تهران حدود ۱۵۰۰ تن پسماند باقی میماند. برای این مقدار میتوانیم یک زباله سوز ۱۵۰۰ تنی راه اندازی کنیم که مقدار پسماند باقی مانده هم دفع نشود. همین طور از این طریق میتوانیم ۲۵ مگاوات برق هم تولید کنیم.
شهرداریها از نظر قانونی وظیفهای برای برخورد با افراد زباله گرد ندارند
مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران ادامه داد: در این خصوص با چند شرکت خارجی مذاکره داشتیم. سهم شهرداری برای راه اندازی زباله سوز ۱۰ درصد است. باقی هزینهها باید از محل فروش برق تامین شود. مدتی پیش با توجه به افزایش قیمت دلار این قرارداد برای شرکتهای خارجی به صرفه نبود. در پیگیریهایی که اخیرا توسط شهرداریها انجام شده است، این رقم برای هر کیلو وات به ۱۰۰۰ هزار تومان رسید. برخی از شرکتها با این رقم اعلام آمادگی کرده اند. میتوانیم با این مشارکت یک فاز جدید ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ تنی راه اندازی کنیم البته اگر وزارت نیرو افزایش قیمت برق تولیدی را تضمین کند میتوانیم اجرای این طرح را آغاز کنیم.
علیپور با بیان اینکه حدود ۵۴ هزار مخزن زباله در سطح شهر تهران داریم، تصریح کرد: علاوه بر اینکه امکان کنترل تفکیک این مخازن توسط افراد مختلف وجود ندارد، شهرداریها از نظر قانونی وظیفهای برای برخورد با افراد زباله گرد ندارند. چنانچه پیمانکاران شهرداری در تفکیک پسماندها از افرادی با زیر سن قانونی استفاده کنند به طور حتم با آنها برخورد خواهیم کرد. اما باید این مواجهه را از بین ببریم و به همین دلیل در طرح کاپ از مخازنی که مالکیت دارند استفاده میکنیم تا بتوانیم پسماندها را مدیریت کنیم و زباله گردی را از بین ببریم.