تولید روزانه خودرو به بیش از ۴ هزار دستگاه رسید
رحمانی گفت: مهمترین وظیفه من و دولت این بود که صنعت خودروسازی را به حالت عادی برگردانیم که این مهم را با جدیت در دستور کار و اولویت قرار دادم و به نتایج خوبی هم رسیدیم.
خبرگزاری میزان -
به گزارش گروه اقتصاد به نقل از شاتا، رضا رحمانی وزیر صمت که برای پاسخ به سئوالات خودرویی سه نماینده مجلس شورای اسلامی به صحن علنی مجلس شورای اسلامی رفته بود، در خصوص سوال امیر خجسته «نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی و رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس شورای اسلامی» مبنی بر علت عدم توجه به افزایش قیمت خودرو و وجود قیمتهای کاذب در بازار خودرو، بیان کرد: صنعت خودرو و قطعه سازی آن برای اقتصاد و صنعت کشور مهم است و این صنعت در سال گذشته یکی از نقاط بحرانی صنعت کشور بوده است و از زمانی که من به عنوان وزیر صمت منصوب شدم اقدامات گستردهای را در این حوزه برنامه ریزی و انجام داده ام.
اشتغال بیش از ۶۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم در صنعت خودرو
وی با اشاره به گستردگی این صنعت در سراسر کشور و اشتغال بیش از ۶۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم در بخشهای مختلف آن، تصریح کرد: آن زمان که بنده مسئولیت وزارت را بر عهده گرفتم تولید در حوزه خودرو در شرف نابودی بود (به آمار تولید در ماههای مهر، آبان و آذر سال گذشته نگاه بیندازید)، در آن دوره تولید به یک سوم آمار تولید امروز رسیده بود، اکثر تولیدات آن دوره به علت ناقص بودن و عدم تکمیل شدن به کف پارکینگها میرفت.
وزیر صنعت، معدن و تجارت بدهی خودروسازان به ویژه دو خودروساز بزرگ (ایران خودرو و سایپا) را از جمله مشکلات دیگر آن دوره نام برد و افزود: این دو خودروساز در آن مقطع ۲۰ هزار میلیارد تومان فقط یه قطعه سازان بدهکار بوده اند.
رحمانی ادامه داد: موضوع بعدی پیش فروش خودروها بود که شرکتهای خودروساز حدود یک میلیون دستگاه خودرو با تعهد تحویل پیش فروش کرده بودند و حدود ۲۴ هزار میلیارد تومان از بابت این پیش فروش پول از مردم گرفته بودند.
برگرداندن شرایط بحرانی صنعت خودرو به حالت عادی و درمان آن را در دستور کار قرار دادم
وی با اشاره به شرایط و گستردگی مشکلات در آن مقطع گفت:، اما مهمترین وظیفه من و دولت در این خصوص این بود که صنعت خودروسازی را از این بحران بیرون بیاوریم و برای درمان کردن به حالت عادی برگردانیم که این مهم را در دستور کار و اولویت قرار دادم.
تولید خودرو را در کشور به روزانه بیش از ۴ هزار دستگاه رساندهایم
وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه بیان کرد: با انجام برنامه ریزیها و اقدامات مقتضی تولید خودرو که به روزانه یک هزار و ۳۰۰ دستگاه رسیده بود را در کشور به روزانه ۴ هزار دستگاه رساندیم و حتی از رقم تولید ۴ هزار دستگاه نیز عبور کردیم و تعهدات خودروسازان با این تولید به نحو محسوسی کاهش یافته است.
رحمانی با اشاره به بازدیدها و جلسات و بررسیهای میدانی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی از وضعیت خودرو کشور نیز گفت: یکی از مهمترین مسایل ما در این حوزه موضوع سرمایه گذاری است، برای افزایش کیفیت و به روز رسانی محصولات باید سرمایه گذاری انجام دهیم.
به سرمایه گذاری در صنعت خودرو برای کاهش قیمتها توجه کردیم
وی سرمایه گذاری را یک برنامه بلند مدت در صنعت خودرو دانست و تصریح کرد: ما همزمان با انجام تعهدات، توجه به تعمیق و ساخت داخل و اصلاح ساختارها، موضوع سرمایه گذاری را هم به صورت جدی در برنامه کاری خود قرار دادیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با یادآوری اینکه بیش از ۱۰ سال است که سرمایه گذاری اساسی در صنعت خودرو نشده است، گفت: یکی از راههای کاهش قیمت خودروها همین سرمایه گذاری است، نظام بانکی اعتقادی به خودروسازی موجود نداشت که این موضوع را نیز حل کردیم.
نیاز به سالیانه حداقل ۳ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در صنعت خودرو/روی پلتفرمهای مشترک کار میکنیم
رحمانی با اعلام اینکه سالیانه حداقل ۳ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در صنعت خودرو نیاز داریم، اضافه کرد: شرکتهای معتبر دنیا بر روی پلتفرمهای مشترک کار میکنند، با انجام پلتفرمهای مشترک هزینهها سرشکن میشود (کاهش مییابد) که این کار را نیز شروع کردیم. البته ۴۰ هزار میلیارد تومان سالیانه خودروسازان سرمایه در گردش نیاز دارند و فقط ۴ هزار میلیارد تومان سال قبل به آنها تزریق شد که گفتیم این رقم را برای قطعه سازی و حقوق کارگران برنامه ریزی کردند.
وی با اشاره به برنامه واگذاری خودروسازان نیز، بیان کرد: در این مسیر واگذاری اموال غیر تولیدی، واگذاری شرکتهای غیر مولد و غیرتولیدی و سرانجام واگذاری خود سهام خودروسازان را در برنامه داریم.
خودروسازان به انجام تعهدات با همان قیمت اولیه منعقد شده در قراردادها موظف شدند
وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین، گفت: پارسال هر روز شاهد تجمعات خودرویی بودیم که برای حل و فصل آنها نیز تصمیمات درست و مقتضی اتخاذ شد، عمده مشکلات مربوط به انجام تعهدات بود که شرکتهای خودرویی را به انجام تعهدات به همان قیمت اولیه منعقد شده در قراردادها موظف و مکلف کردیم.
افزایش ۳ برابری تولید خودرو نسبت به آذرماه سال گذشته
رحمانی با اشاره به برنامههای اصلاحی در صنعت خودرو، گفت: این برنامهها با قدرت شروع شده است، با کمیسیون اصل ۹۰، مرکز پژوهشهای مجلس و کمیسیون صنایع و معادن به جمع بندیهای خوبی رسیدیم و تولید با این برنامهها نسبت به آذرماه سال گذشته نزدیک به ۳ برابر شده است.
بیش از ۳۰۰ میلیون دلار داخلی سازی قطعات خودرو انجام داده ایم
وی همچنین در خصوص برنامههای داخلی سازی در این صنعت، گفت: ۴۰۰ میلیون دلار برای ساخت داخل قطعات برنامه داریم که اکنون ۳۰۰ میلیون دلار آن را انجام داده ایم و از این رقم عبور کردیم و تا آخر سال این برنامه محقق خواهد شد.
خودروهای کف پارکینک را به زیر ۱۰ هزار دستگاه رسانده ایم
وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص کاهش خودروهای کف پارکینگ نیز، افزود: نزدیک به ۳۰۰ هزار خودرو کف پارکینگ داشته ایم که یا قطعات مورد نیاز آنها را ساخت داخل کردیم و یا در مواردی قطعات مورد نیاز را وارد کردیم که این رقم اکنون به زیر ۱۰ هزار خودرو رسانده ایم.
رحمانی ادامه داد: بسته اصلاحی صنعت خودرو در حال پیگیری است و امیدواریم مجلس شورای اسلامی در این حوزه به ما کم کند.
امسال برنامه تولید ۹۶۰ هزار دستگاه خودرو داریم
وی همچنین در خصوص سئوالات مشترک دو نماینده زن مجلس شورای اسلامی؛ فاطمه حسینی «نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر و پردیس» و سیده حمیده زرآبادی «نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز» مبنی بر اجحاف در حق مشتریان و گرفتن وجه اضافی برای تحویل خودرو توسط خودروسازان و نحوه قراردادهای پیش فروش منعقد شده که توسط سیده فاطمه حسینی قرائت شد، گفت: حدود یک میلیون تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر مصرف واقعی سالیانه خودرو در بازار کشور است که این تولید در سالهای اخیر زیر یک میلیون دستگاه بوده و پارسال تولید ۹۰۰ هزار دستگاه را رد کردیم و امسال برنامه تولید ۹۶۰ هزار دستگاه داریم و سال بعد این رقم را به یک میلیون میخواهیم برسانیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه گفت: اقدامات متنوعی در بخش تقاضا و نظارت بر عرضه داشتیم، محدودیتهایی به وجود آوردیم تا قیمتها افزایش پیدا نکند.
در مقابل حقوق مردم وظایفی داریم
رحمانی با تأکید بر اینکه در مقابل حقوق مردم وظایفی داریم، افزود: خودروسازان از روز اول به بهانههایی از جمله افزایش نرخ ارز، افزایش قیمت مواد اولیه و.. میخواستند که قیمت خودروهای تحویل داده شده را برخلاف قراردادهای اولیه افزایش دهند که با لحاظ کردن حقوق مردم نگذاشتیم از قیمت نوشته شده در قراردادها تخلف کنند و خودروها را با همان قیمت قرارداد اولیه ارایه دادند.
در جهت کنترل تقاضا، سال گذشته قید کد ملی را برای ثبت نام خودرو اضافه کردیم
وی با بیان اینکه ثبت نام سامانهای و با قیدهایی انجام میشود، تصریح کرد: در سال گذشته قید کد ملی را اضافه کردیم و قیدهایی دیگر از جمله اینکه کسانی که در ۱۸ ماه قبل خودرو ثبت نام نکرده بودند میتوانند ثبت نام جدید انجام دهند، را اضافه کردیم که این شرایط برای کنترل تقاضا در بازار بوده است و اگر تخلفی در این حوزه مشاهده شد مردم عزیز برای رسیدگی و پیگیری گزارش بدهند.
سالانه ۳ هزار میلیارد تومان برای تولید خودروهای جدید سرمایه گذاری نیاز داریم
وزیر صنعت، معدن و تجارت خروج خودروهای قدیمی را یکی دیگر از برنامههای خود دانست و اضافه کرد: چند مدل پراید و پژو ۴۰۵ را گفتیم که با زمان بندی از رده خارج کنند و با انجام تعهدات قبلی به مشتریانی که ثبت نام کرده بودند این خودروها را از رده تولید خارج میکنیم و سالانه البته ۳ هزار میلیارد تومان نیاز به سرمایه گذاری برای تولید خودروهای جدید داریم.
رحمانی در ادامه سخنان خود در خصوص ساخت داخل هم گفت: هر کجا ساخت داخل انجام دادیم قیمتها زیر یک دوم قیمت قطعه وارداتی شد و مطمئناً این روند روی قیمت تمام شده خودروها و کاهش قیمت در آینده موثر است و استقبال خوبی هم شد که از طرفی با این برنامه تیراژ هم بالا میرود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه تصریح کرد: همزمان با اجرای این برنامه ها، البته مبارزه با فساد و سلامت سیستمی را هم با جدیت دنبال میکنیم.
رحمانی ادامه داد: مردم ساخت داخل را لمس کردند و برنامههای اصلاحی در حوزه خودرو را هم لمس میکنند.
اشتغال بیش از ۶۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم در صنعت خودرو
وی با اشاره به گستردگی این صنعت در سراسر کشور و اشتغال بیش از ۶۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم در بخشهای مختلف آن، تصریح کرد: آن زمان که بنده مسئولیت وزارت را بر عهده گرفتم تولید در حوزه خودرو در شرف نابودی بود (به آمار تولید در ماههای مهر، آبان و آذر سال گذشته نگاه بیندازید)، در آن دوره تولید به یک سوم آمار تولید امروز رسیده بود، اکثر تولیدات آن دوره به علت ناقص بودن و عدم تکمیل شدن به کف پارکینگها میرفت.
وزیر صنعت، معدن و تجارت بدهی خودروسازان به ویژه دو خودروساز بزرگ (ایران خودرو و سایپا) را از جمله مشکلات دیگر آن دوره نام برد و افزود: این دو خودروساز در آن مقطع ۲۰ هزار میلیارد تومان فقط یه قطعه سازان بدهکار بوده اند.
رحمانی ادامه داد: موضوع بعدی پیش فروش خودروها بود که شرکتهای خودروساز حدود یک میلیون دستگاه خودرو با تعهد تحویل پیش فروش کرده بودند و حدود ۲۴ هزار میلیارد تومان از بابت این پیش فروش پول از مردم گرفته بودند.
برگرداندن شرایط بحرانی صنعت خودرو به حالت عادی و درمان آن را در دستور کار قرار دادم
وی با اشاره به شرایط و گستردگی مشکلات در آن مقطع گفت:، اما مهمترین وظیفه من و دولت در این خصوص این بود که صنعت خودروسازی را از این بحران بیرون بیاوریم و برای درمان کردن به حالت عادی برگردانیم که این مهم را در دستور کار و اولویت قرار دادم.
تولید خودرو را در کشور به روزانه بیش از ۴ هزار دستگاه رساندهایم
وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه بیان کرد: با انجام برنامه ریزیها و اقدامات مقتضی تولید خودرو که به روزانه یک هزار و ۳۰۰ دستگاه رسیده بود را در کشور به روزانه ۴ هزار دستگاه رساندیم و حتی از رقم تولید ۴ هزار دستگاه نیز عبور کردیم و تعهدات خودروسازان با این تولید به نحو محسوسی کاهش یافته است.
رحمانی با اشاره به بازدیدها و جلسات و بررسیهای میدانی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی از وضعیت خودرو کشور نیز گفت: یکی از مهمترین مسایل ما در این حوزه موضوع سرمایه گذاری است، برای افزایش کیفیت و به روز رسانی محصولات باید سرمایه گذاری انجام دهیم.
به سرمایه گذاری در صنعت خودرو برای کاهش قیمتها توجه کردیم
وی سرمایه گذاری را یک برنامه بلند مدت در صنعت خودرو دانست و تصریح کرد: ما همزمان با انجام تعهدات، توجه به تعمیق و ساخت داخل و اصلاح ساختارها، موضوع سرمایه گذاری را هم به صورت جدی در برنامه کاری خود قرار دادیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با یادآوری اینکه بیش از ۱۰ سال است که سرمایه گذاری اساسی در صنعت خودرو نشده است، گفت: یکی از راههای کاهش قیمت خودروها همین سرمایه گذاری است، نظام بانکی اعتقادی به خودروسازی موجود نداشت که این موضوع را نیز حل کردیم.
نیاز به سالیانه حداقل ۳ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در صنعت خودرو/روی پلتفرمهای مشترک کار میکنیم
رحمانی با اعلام اینکه سالیانه حداقل ۳ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در صنعت خودرو نیاز داریم، اضافه کرد: شرکتهای معتبر دنیا بر روی پلتفرمهای مشترک کار میکنند، با انجام پلتفرمهای مشترک هزینهها سرشکن میشود (کاهش مییابد) که این کار را نیز شروع کردیم. البته ۴۰ هزار میلیارد تومان سالیانه خودروسازان سرمایه در گردش نیاز دارند و فقط ۴ هزار میلیارد تومان سال قبل به آنها تزریق شد که گفتیم این رقم را برای قطعه سازی و حقوق کارگران برنامه ریزی کردند.
وی با اشاره به برنامه واگذاری خودروسازان نیز، بیان کرد: در این مسیر واگذاری اموال غیر تولیدی، واگذاری شرکتهای غیر مولد و غیرتولیدی و سرانجام واگذاری خود سهام خودروسازان را در برنامه داریم.
خودروسازان به انجام تعهدات با همان قیمت اولیه منعقد شده در قراردادها موظف شدند
وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین، گفت: پارسال هر روز شاهد تجمعات خودرویی بودیم که برای حل و فصل آنها نیز تصمیمات درست و مقتضی اتخاذ شد، عمده مشکلات مربوط به انجام تعهدات بود که شرکتهای خودرویی را به انجام تعهدات به همان قیمت اولیه منعقد شده در قراردادها موظف و مکلف کردیم.
افزایش ۳ برابری تولید خودرو نسبت به آذرماه سال گذشته
رحمانی با اشاره به برنامههای اصلاحی در صنعت خودرو، گفت: این برنامهها با قدرت شروع شده است، با کمیسیون اصل ۹۰، مرکز پژوهشهای مجلس و کمیسیون صنایع و معادن به جمع بندیهای خوبی رسیدیم و تولید با این برنامهها نسبت به آذرماه سال گذشته نزدیک به ۳ برابر شده است.
بیش از ۳۰۰ میلیون دلار داخلی سازی قطعات خودرو انجام داده ایم
وی همچنین در خصوص برنامههای داخلی سازی در این صنعت، گفت: ۴۰۰ میلیون دلار برای ساخت داخل قطعات برنامه داریم که اکنون ۳۰۰ میلیون دلار آن را انجام داده ایم و از این رقم عبور کردیم و تا آخر سال این برنامه محقق خواهد شد.
خودروهای کف پارکینک را به زیر ۱۰ هزار دستگاه رسانده ایم
وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص کاهش خودروهای کف پارکینگ نیز، افزود: نزدیک به ۳۰۰ هزار خودرو کف پارکینگ داشته ایم که یا قطعات مورد نیاز آنها را ساخت داخل کردیم و یا در مواردی قطعات مورد نیاز را وارد کردیم که این رقم اکنون به زیر ۱۰ هزار خودرو رسانده ایم.
رحمانی ادامه داد: بسته اصلاحی صنعت خودرو در حال پیگیری است و امیدواریم مجلس شورای اسلامی در این حوزه به ما کم کند.
امسال برنامه تولید ۹۶۰ هزار دستگاه خودرو داریم
وی همچنین در خصوص سئوالات مشترک دو نماینده زن مجلس شورای اسلامی؛ فاطمه حسینی «نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر و پردیس» و سیده حمیده زرآبادی «نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز» مبنی بر اجحاف در حق مشتریان و گرفتن وجه اضافی برای تحویل خودرو توسط خودروسازان و نحوه قراردادهای پیش فروش منعقد شده که توسط سیده فاطمه حسینی قرائت شد، گفت: حدود یک میلیون تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر مصرف واقعی سالیانه خودرو در بازار کشور است که این تولید در سالهای اخیر زیر یک میلیون دستگاه بوده و پارسال تولید ۹۰۰ هزار دستگاه را رد کردیم و امسال برنامه تولید ۹۶۰ هزار دستگاه داریم و سال بعد این رقم را به یک میلیون میخواهیم برسانیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه گفت: اقدامات متنوعی در بخش تقاضا و نظارت بر عرضه داشتیم، محدودیتهایی به وجود آوردیم تا قیمتها افزایش پیدا نکند.
در مقابل حقوق مردم وظایفی داریم
رحمانی با تأکید بر اینکه در مقابل حقوق مردم وظایفی داریم، افزود: خودروسازان از روز اول به بهانههایی از جمله افزایش نرخ ارز، افزایش قیمت مواد اولیه و.. میخواستند که قیمت خودروهای تحویل داده شده را برخلاف قراردادهای اولیه افزایش دهند که با لحاظ کردن حقوق مردم نگذاشتیم از قیمت نوشته شده در قراردادها تخلف کنند و خودروها را با همان قیمت قرارداد اولیه ارایه دادند.
در جهت کنترل تقاضا، سال گذشته قید کد ملی را برای ثبت نام خودرو اضافه کردیم
وی با بیان اینکه ثبت نام سامانهای و با قیدهایی انجام میشود، تصریح کرد: در سال گذشته قید کد ملی را اضافه کردیم و قیدهایی دیگر از جمله اینکه کسانی که در ۱۸ ماه قبل خودرو ثبت نام نکرده بودند میتوانند ثبت نام جدید انجام دهند، را اضافه کردیم که این شرایط برای کنترل تقاضا در بازار بوده است و اگر تخلفی در این حوزه مشاهده شد مردم عزیز برای رسیدگی و پیگیری گزارش بدهند.
سالانه ۳ هزار میلیارد تومان برای تولید خودروهای جدید سرمایه گذاری نیاز داریم
وزیر صنعت، معدن و تجارت خروج خودروهای قدیمی را یکی دیگر از برنامههای خود دانست و اضافه کرد: چند مدل پراید و پژو ۴۰۵ را گفتیم که با زمان بندی از رده خارج کنند و با انجام تعهدات قبلی به مشتریانی که ثبت نام کرده بودند این خودروها را از رده تولید خارج میکنیم و سالانه البته ۳ هزار میلیارد تومان نیاز به سرمایه گذاری برای تولید خودروهای جدید داریم.
رحمانی در ادامه سخنان خود در خصوص ساخت داخل هم گفت: هر کجا ساخت داخل انجام دادیم قیمتها زیر یک دوم قیمت قطعه وارداتی شد و مطمئناً این روند روی قیمت تمام شده خودروها و کاهش قیمت در آینده موثر است و استقبال خوبی هم شد که از طرفی با این برنامه تیراژ هم بالا میرود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه تصریح کرد: همزمان با اجرای این برنامه ها، البته مبارزه با فساد و سلامت سیستمی را هم با جدیت دنبال میکنیم.
رحمانی ادامه داد: مردم ساخت داخل را لمس کردند و برنامههای اصلاحی در حوزه خودرو را هم لمس میکنند.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *