لزوم هماهنگی شهرداری پایتخت با فرمانداری در طرح نگین پایتخت براساس مصوبه شورای تامین استان/ میراث باید ورود کند
به عنوان سئوال اول لطفا بگویید آیا مدیریت شهری در طرح خود با عنوان انضباط شهری یا نگین پایتخت برای منطقه 12 تهران هماهنگی با فرمانداری انجام داده و فرمانداری در جریان جزئیات این طرح است؟
خیر. مدیریت شهری در پایتخت در اجرای طرح انضباط شهری و ورود به منطقه تاریخی 12 پایتخت به عنوان ساماندهی معتادان و خانه های مجردی هیچ هماهنگی با فرمانداری انجام نداده است این در حالی است که فرمانداری نماینده عالی دولت در سطح شهرستان تهران است.
آیا در گذشته برنامه اقدام مشترک با مدیریت شهری به منظور ساماندهی آسیب های اجتماعی در منطقه 12 داشته اید؟
از سال 92 اقداماتی در زمینه ساماندهی منطقه 12 به ویژه محله هرندی آغاز شده است. مجموعه ای همراه با مدیریت شهرداری کار خود را در این خصوص آغاز کردند که شامل اساتید و صاحب نظران مطالعات و تحقیقاتی می شدند، همچنین فرمانداری نیز سایر دستگاه های دخیل در این حوزه را هماهنگ کرده بود.
این در حالی است که فرمانداری جلسه های متعددی را با صاحب نظران حوزه آسیب های اجتماعی در قالب کارگروه یاد شده برگزار کرده است. اقدامات و مطالعات در حوزه ساماندهی آسیب های اجتماعی منطقه 12 به گونه ای در حال پیشرفت بود که تصورمی کردیم دغدغه ای وجود ندارد.
پس این همکاری چگونه قطع شد و بدون اطلاع فرمانداری طرحی با عنوان نگین پایتخت سربرآورد؟
برای ما نیز سئوال است چگونه کارگروه علمی که با مدیریت شهرداری، هماهنگی فرمانداری و با حضور تمام دستگاه های ذی ربط در حال بررسی های علمی و اقدامات اصولی در منطقه 12 بود با یک تغییر مدیریت در سازمان رفاه شهرداری چگونه از هم پاشید و امروز شاهد این موضوع هستیم. البته هیچ یک از رسانه ها و سطوح مدیریتی به طور دقیق نمی داند شهرداری قصد انجام چه اقدامی را دارد.
بنابراین این پرسش مطرح است که آیا واقعا شهرداری قصد تخریب برخی از خانه های این منطقه را دارد؟ آیا با تخریب این خانه ها معضل اعتیاد حل می شود؟ آیا با اقداماتی از این دست احتمال این وجود ندارد که آسیب های اجتماعی در سطح شهر گسترش یابد؟
با این اوصاف نظر شما درباره اقدامات اخیر مدیریت شهری در منطقه 12 چیست؟
متاسفانه با دریافت گزارش اقدامات شهرداری در منطقه 12 متوجه شدیم این اقدامات نه تنها موثر نیست بلکه در نهایت منجر به مواجه با آسیب های جدی تر در این منطقه می شود ، زیرا برخورد با پدیده اعتیاد یا هر آسیب اجتماعی دیگر با اقدامات ضربتی راه به جایی نمی برد. حتی در صورتی که به سوابق این دست اقدامات در تهران نیز مراجعه کنید می بینید، این اقدامات بی تاثیر بوده است. نمونه بارز آن اقدامات ضربتی در خاک سفید بود که پس از این برخورد همچنان شاهد پدیده اعتیاد در آن محله و سایر محلات هستیم.
پیشنهاد شما برای نوع و شیوه ورد به منطقه 12 و مقابله با آسیب های اجتماعی این منطقه چیست؟
برخی ناهنجاری های اجتماعی در تهران از سطح و گسترش خارج شده و عمق یافته است. در چنین وضعیتی نباید از یاد برد که در محله های منطقه 12 خانواده های اصیلی هم زندگی می کنند. این افراد خود سرمایه اجتماعی منطقه هستند و می توانند وارد میدان شده و مدیریت کار را بر عهده بگیرند. کافی است مدیریت شهری اندکی به سرمایه های اجتماعی این منطقه اعتماد داشته باشد.
با توجه به این که مقابله با آسیب های اجتماعی موضوعی بین دستگاهی است آیا بهتر نبود با حضور دستگاه های مختلف با این معضل برخورد شود؟
بله. به همین دلیل طرحی در اسفند ماه سال گذشته راه اندازی مرکز فوریت های اجتماعی تصویب شد، اما اکنون به دلیل ناهماهنگی مدیران شهری متوقف شده و اجرایی نمی شود. این در حالی است که مصوبه شورای اجتماعی کشور به منزله قانون است.
در این مصوبه مدیریت شهری قول مساعدی را برای تامین ساختمانی برای این مرکز با مدیریت فرمانداری را داده بود و قرار بر حضور تمام دستگاه های مرتبط در این مرکز بود تا تمام مظاهر آسیب های اجتماعی جمع آوری و به مراکز مربوطه برای بازتوانی ارجاع داده شوند. اکنون نیز مدیریت شهری بهتر است به جای انجام اقدامات ضربتی در منطقه 12 مصوبه قانونی را در حوزه آسیب های اجتماعی که خود نیز یکی از بانیان آن بوده است را اجرا کند.
در صورت نهایی شدن طرح نگین پایتخت در منطقه 12 و بروز دو چندان آسیب های اجتماعی پاسخگوی وضعیت ایجاد شده در این منطقه کیست؟
ما نگران اقدامات مدنظر مدیریت شهری برای منطقه 12 هستیم، زیرا معتقدیم این نوع اقدامات وضعیت را در این منطقه وخیم تر می کند. در صورتی که نگرانی فرمانداری در زمینه اقدامات مدیریت شهری در منطقه 12 درست باشد، به طور قطع این نهاد عمومی باید از نظر حقوقی و اجتماعی پاسخگوی اقدامات خود باشد.
زمانی که رسانه ها از تخریب 64 خانه در منطقه 12 سخن گفتند میراث فرهنگی استان تنها بیانیه ای را صادر کرد. از دید شما چرا دستگاه های مربوطه به صورت قاطع تر ورود نمی کنند؟
متاسفانه برخی از دستگاه ها در حال حاضر مقهور ابهت مدیریت شهری شده اند. این امر منجر می شود به وظایف خود به درستی عمل نکنند. هر چند که سازمان میراث فرهنگی بیانیه ای را در مخالفت با تخریب خانه های منطقه 12 صادر کرده است، اما همه دستگاه ها و سازمان های فعال در سطح شهر تهران بدانند که شهرداری نیز همانند آنها در حال خدمات رسانی به شهروندان است.
از سوی دیگر در حالی که شهرداری به کسری بودجه دولت واقف است، اما در برابر هر گونه اعتراض سازمان ها و نهادهای مختلف در حفاظت از خانه های تاریخی می گوید تملک کنید تا تخریب نکنیم.
آیا فرمانداری اقدامی را برای مقابله با هر تخریب احتمالی در منطقه 12 انجام داده است؟
بله. شورای تامین استان تهران در جلسه ای که هفته گذشته برگزار شد مدیریت شهری را مکلف کرد هر گونه اقدام در منطقه 12 را تنها با هماهنگی فرمانداری انجام دهد. با این مصوبه مجموعه میراث فرهنگی در استان تهران را در این زمینه فعال می کنیم تا میراث فرهنگی نیز مکلف شود پیش از تخریب خانه ها نظر کارشناسی خود را بیان کنند.
به عنوان سئوال آخر، آیا سمن ها نیز می توانند در این زمینه عملکرد خوبی داشته باشند؟
بدون شک رسانه ها و سمن ها در حفاظت از میراث تهران و نیز مقابله اصولی با آسیب های اجتماعی در سطح شهر نقش بی بدیلی دارند، زیرا در برخورد با مقوله آسیب های اجتماعی باید از ابزار اجتماعی استفاده کرد و این ابزار چیزی جز سمن ها، فرهیختگان، سازمان های دخیل و رسانه ها نیستند تا در یک هماهنگی کامل عمل کنند.