تمایل به یادگیری زبان انگلیسی از زبان فارسی در بین خانواده ها بیشتر است
به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، حیدر تورانی، سرپرست سابق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در برنامه پرسشگر با بیان اینکه شنیدن، خواندن، صحبت کردن و نوشتن مهارتهای اولیه و پایه آموزش زبان فارسی است گفت: هرکدام از اینها نیازمند کسب مهارتهایی در دانش آموزان است.
وی افزود: کارکرد آموزش زبان فارسی فقط به تنهایی به کتاب درسی فارسی برنمی گردد. تا به حال افراد متخصصی به سازمان پژوهش دعوت شده اند و در تدوین کتاب درسی نقش ایفا کرده اند و کتابهای امروز کار تکامل یافتهای است.
وی ادامه داد: اگر دانش آموزان در پایههای بالاتر توانش کلامی و درک فارسی شان پایین است این اشکال، فقط متوجه کتاب درسی نیست بلکه عوامل محیطی بر آن تسلط دارد.
تورانی افزود: ارزش زبان فارسی نزد خانواده یکی از عوامل تعیین کننده است. معمولا کارنامه که صادر میشود خانوادهها اول نمرات ریاضی و علوم را نگاه میکنند و در آخر فارسی را. هرچند قبول داریم که بخشی از نارساییها به کتابخانه فارسی برمیگردد، اما تنها عامل نیست.
سرپرست سابق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه اگر میبینیم دانش آموزی بعد از ششم ابتدایی هنوز در فارسی ضعیف است باید به انگیزههای وی در یادگیری زبان فارسی نزد خانواده و جامعه توجه کنیم گفت: آنقدر که در میان خانوادهها تمایل برای فرستادن به آموزشگاه زبان انگیسی است برای تقویت زبان فارسی وجود ندارد. واژگان و دایره لغات مهم است و اگر دانش آموزی در دوره ابتدایی گنجینه لغاتش از سطحی بالاتر نرود در درسهای دیگر هم افت میکند.
وی با بیان اینکه یک عامل تعیین کننده دیگر معلمان هستند اظهار کرد: آیا همه درسها نزد معلمان به یک اندازه ارزش دارد؟ دانش آموز در چشمهای معلمهای ما نیز میبیند که دروس دیگر، چون ریاضی اهمیت بیشتری دارند. روش تدریس معلمان نیز حائز اهمیت است.
وی با اشاره به اینکه اگر زبان فارسی دانش آموزان ضعیف است اینها فقط به کتاب برنمیگردد گفت: آیا تاکنون مشاهده کرده اید کسی معلم تقویتی زبان فارسی برای فرزندش بگیرد؟ وقتی نزد خانواده و جامعه ادراک علمی از زبان فارسی وجود ندارد وضعیت از این بهتر نمیشود.