پورمبارک و جاسک منطقه آزاد شدند/ افرایش ۶۰ درصدی جابهجایی کالا از بنادر
اسلامی گفت: براساس مصوبه مجلس منطقه پورمبارک و جاسک در کنار بندر چابهار منطقه آزاد شدند.
خبرگزاری میزان -
وی افزود: باید سهم بنادر در اشتغالزایی افزایش یابد و بتوانیم از طریق بنادر، بازار داخل را تامین و به بازار خارجی نفوذ کنیم.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: ۱۵ هزار میلیارد تومان برنامه در دستور کار داریم تا بتوانیم اشتغال در پسکرانهها و بنادر را توسعه دهیم.
اسلامی گفت: از محل وجوه اداره شده به متقاضیان در حوزه کشتی سازی برای ساخت شناورها تسهیلات ارائه میشود و در این حوزه استفاده از ظرفیتهای داخلی را دنبال میکنیم.
وی افزود: با استفاده از ظرفیتهای داخل برای ساخت، تولید قطعات و تجهیزات در حوزه بندری و دریایی در طول دو سال گذشته توانستیم به دانش تولید قطعات و تجهیزات در حوزه بندری و دریایی دست یابیم و قطعاتی به تولید انبوه هم رسید.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: تولید قطعات و تجهیزات در داخل کشور در راستای مقابله با تحریمها بوده و اساسا تحریمها باعث شد که بتوانیم این خودکفایی و تولید قطعات توسط شرکتهای داخلی دست پیدا کنیم.
وی در خصوص اینکه توسعه سواحل مکران علیرغم تاکیدات رهبری روند کندی دارد و چندین متولی در این حوزه فعال هستند، گفت: در حال حاضر توسعه سواحل مکران یک متولی دارد و آن هم ستاد توسعه مکران زیر نظر معاون اول رئیس جمهوری است که همه دستگاهها عضو این ستاد هستند و طرح ویژهای برای اجرای سیاستهای آن در نظر گرفتهایم.
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در گذشته دبیرخانه آن در وزارت دفاع بوده که امروز زیر نظر معاون اول رئیس جمهوری است.
اسلامی اظهار کرد: تبدیل جاسک به منطقه آزاد و تاثیر موجب میشود جاسک شهر پالایشگاهی و پایانه نفتی شود و مکران شهر سکونتگاهی در این منطقه است.
وی ادامه داد: در حال حاضر دو شهر تیس و مکران از شهرهای جدید در کنار سواحل هستند که باید جمعیت در این شهرها مستقر شوند.
وی درباره آبگرفتگی خوزستان با توجه به بارش باران اخیر گفت: این بارش باران توسط سازمان هواشناسی پیشبینی شده بود. معمولا زیرساختهای شهری با توجه به یک دوره تجربه آن شهر در شرایط اقلیمی ایجاد میشود. موضوع مهم هدایت آبهای سطحی از شهرها است که به ویژه در فرودگاهها باید اهمیتی ویژهای به آن داد.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در مراسم گرامیداشت روز حمل و نقل بیان کرد: براساس مصوبه مجلس منطقه پورمبارک و جاسک در کنار بندر چابهار منطقه آزاد شدند که این دو ستون اقتصادی بتوانند قطبهای جدیدی را شکل دهند.
وی افزود: تردد کامیونها به بنادر جنوبی برای جابه جایی کالا ۶۰ درصد افزایش داشته است و در سایر حوزههای حمل و نقل هوایی، دریایی، ریلی نیز پیشرفت داشتهایم.
اسلامی گفت: در حوزه دریایی بیش از ۴ هزار شغل وجود دارد که هنوز به طور کامل بهرهمند نشده ایم، از نوارهای ساحلی شمال و جنوب کشور که جایگاه ویژهای در خدمات بندری دارند نیز بهره برداری شایستهای نشده است.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: نگاه ما باید اقتصاد دریا محور باشد و با توجه به سیاستهای ابلاغی پیش رو ایجاب میکند رویکردهای تخصیصی برای رشد صنعت دریایی به معنای واقعی در نظر گرفته شود.
وی گفت: سیاستهای دریا محور فرصتی برای تولید است تا این تولید در جهت مصارف داخلی و بین المللی در اختیار سرمایه گذاران کشور قرار گیرد.
اسلامی افزود: ما در استفاده از پس کرانههای کشور عقب ماندهایم و باید به خوبی از این مناطق بهرهمند شویم چرا که بنادر روز به روز در حال گسترش هستند.
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: باید در راستای توسعه سرمایه گذاری در بنادر اراده و عزم جدی در پیش بگیریم چرا که شکوفایی و توسعه کشور در آن نهفته است.
اسلامی تصریح کرد: امروز شاهد مجهز شدن بنادر کشور به سیستم پیشرفته هستیم که سرمایه گذاران میتوانند از مزیتهای آن به خوبی استفاده کرده و به قدر کفایت فرصت ویژه اقتصادی فراهم کنند.
وی یادآوری کرد: بازارهای هدف و تعاملات بین الملل باید در بخش بنادر گسترش یابد تا در این راستا شاخصهای اقتصادی کشور رشد و پیشرفت کنند.
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: با استفاده از صنایع کشور باید در جهت رونق بازارهای بین الملی قدم برداشته و صنعت دریایی را گسترش دهیم.
اسلامی در پایان گفت: در کمیسیون مشترک در حوزه ریلی اتفاقات خوبی رخ داده به طوری که عضویت راه آهن در اتحادیه بین المللی علاوه بر کاهش تعرفهها تفاهم نامههای بسیاری در حوزه بین المللی ایجاد خواهد کرد.
ظرفیت بنادر را به ۲۴۰ میلیون تن افزایش می دهیم
محمد اسلامی در جمع خبرنگاران گفت: بحث توسعه بنادر کشور را دنبال میکنیم، و هدف ما این است که ظرفیت بنادر را به ۲۴۰ میلیون تن افزایش دهیم و از این رو توسعه پسکرانه دریاها و اتصال آن با مراکز بار در دستور کار قرار دادیم.
وی افزود: باید سهم بنادر در اشتغالزایی افزایش یابد و بتوانیم از طریق بنادر، بازار داخل را تامین و به بازار خارجی نفوذ کنیم.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: ۱۵ هزار میلیارد تومان برنامه در دستور کار داریم تا بتوانیم اشتغال در پسکرانهها و بنادر را توسعه دهیم.
اسلامی گفت: از محل وجوه اداره شده به متقاضیان در حوزه کشتی سازی برای ساخت شناورها تسهیلات ارائه میشود و در این حوزه استفاده از ظرفیتهای داخلی را دنبال میکنیم.
وی افزود: با استفاده از ظرفیتهای داخل برای ساخت، تولید قطعات و تجهیزات در حوزه بندری و دریایی در طول دو سال گذشته توانستیم به دانش تولید قطعات و تجهیزات در حوزه بندری و دریایی دست یابیم و قطعاتی به تولید انبوه هم رسید.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: تولید قطعات و تجهیزات در داخل کشور در راستای مقابله با تحریمها بوده و اساسا تحریمها باعث شد که بتوانیم این خودکفایی و تولید قطعات توسط شرکتهای داخلی دست پیدا کنیم.
وی در خصوص اینکه توسعه سواحل مکران علیرغم تاکیدات رهبری روند کندی دارد و چندین متولی در این حوزه فعال هستند، گفت: در حال حاضر توسعه سواحل مکران یک متولی دارد و آن هم ستاد توسعه مکران زیر نظر معاون اول رئیس جمهوری است که همه دستگاهها عضو این ستاد هستند و طرح ویژهای برای اجرای سیاستهای آن در نظر گرفتهایم.
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در گذشته دبیرخانه آن در وزارت دفاع بوده که امروز زیر نظر معاون اول رئیس جمهوری است.
اسلامی اظهار کرد: تبدیل جاسک به منطقه آزاد و تاثیر موجب میشود جاسک شهر پالایشگاهی و پایانه نفتی شود و مکران شهر سکونتگاهی در این منطقه است.
وی ادامه داد: در حال حاضر دو شهر تیس و مکران از شهرهای جدید در کنار سواحل هستند که باید جمعیت در این شهرها مستقر شوند.
وی درباره آبگرفتگی خوزستان با توجه به بارش باران اخیر گفت: این بارش باران توسط سازمان هواشناسی پیشبینی شده بود. معمولا زیرساختهای شهری با توجه به یک دوره تجربه آن شهر در شرایط اقلیمی ایجاد میشود. موضوع مهم هدایت آبهای سطحی از شهرها است که به ویژه در فرودگاهها باید اهمیتی ویژهای به آن داد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *