۷ سال است که دولت حتی یک اتوبوس هم به شهرداری نداده است/ در برف اخیر کم کاری نکردیم/بیلبوردهای خلاف عرف به سرعت تصحیح میشود
- حدود ساعت ۱۲ ظهر قرارمان بود؛ با اندکی تاخیر آمد؛ از همان بدو ورود سوالات را شروع کردیم و او هم پاسخ داد؛ در آسانسور از چند گزارش انتقادی میزان در مورد شهرداری گفت و یادآوری کرد که هنوز آنها را به یاد دارد و از انتشار انتقادات منصفانه هیچ وقت دلگیر نمیشود؛ وارد سالن کنفرانس شدیم و گفتگو آغاز شد؛ حدودا ۲ ساعت گفت و شنید؛ هیچ سوالی را بی جواب نگذاشت؛ البته به شرط عدم انتشار؛ در مورد جزئیترین مسائل برخی از پروندههای پرحاشیه شهرداری پرسیدیم و کامل و با جزئیات پاسخ داد البته با خنده گفت تبعات انتشار آن با خودتان! در تمام این ۱۲۰ دقیقه تلفن همراه در دست با شهردار تهران مکاتبه میکرد؛ مکاتبههای پیامکیای که معلوم نبود دقیقا در مورد چه موضوعی است، اما گاهی اوقات با خنده پاسخ حناچی را میداد؛ او در این گپ و گفت اطمینان داد که هیچ بیلبوردی بدون دریافت هزینه به هیچ نهاد و یا شخصی واگذار نمی شود؛ محمدی همچنین تاکید کرد که در برف اخیر و قفل شدن شهر، شهرداری کم کاری نکرده است.
متن گفت و گوی مشروح با غلامحسین محمدی مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری تهران را می توانید در ادامه بخوانید:
: آیا در شهرداری تهران به نقدهای مردم توجه میشود؟
غلامحسین محمدی مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری تهران: شهرداری روحیه نقد پذیری بالایی داشته و دارد و در این راستا نیز به زودی جشنواره شهروند نقاد را برگزار میکند؛ البته در این مسیر شناسایی مسئله، بررسی راه حلهای ممکن برای حل مسئله، تصمیم سازی، قانونی سازی و پس از آن اجرا و نظارت نیز دیده شده است.از دیگر جشنوارههایی که در ماههای پیش رو برگزار خواهد شد، تجربه شفافیت و همچنین جشنواره رسانههای شهری است. نگاه ما این است که ببینیم شفافیت چقدر در ایران به نفع سیاست گذاری درست بوده، این تجارب چه میزان ارزش داشته است و تا چه حد باعث کاهش فساد شده است؛ سعی کرده ایم تا برای این جشنواره از تمام قوا نمایندهای دعوت کنیم.
میزان:مهمترین نقدی که باعث تغییر رویه شده چه بوده است؟
محمدی: نقدهایی در حوزههای مختلف مطرح شده، به طور مثال بزرگترین نقدی که در حوزه مالی و اقتصادی در همه دورهها وجود داشته این بوده که شهرداری خود را از طریق تراکم فروشی اداره میکند. من تراکم فروشی را معادل نفت فروشی در مقیاس ملی میدانم و حتی بدتر، چرا که منابع نفتی از منابع زیرزمینی بوده و متعلق به همه نسل هاست، اما ما داریم منابع روی زمین که مستقیما کیفیت زندگی امروز را تحت تاثیر قرار میدهد را به فروش میرسانیم؛ به عبارت دیگر شهر از تکههای وجود خودش تغذیه میکند.
فروش نفت و وابستگی به درآمد آن بزرگترین نقد به دولت بوده و در شهرداری نیز وابستگی به منابع حاصل از فروش تراکم و مجوزها به بزرگترین نقد وارده تبدیل شده است؛ نقدی که البته راهگشای مسیر پیشرفت شهرداریهای کلانشهرها شد. بررسی لایحه درآمدهای پایدار شهرداری در مجلس شورای اسلامی در راستای پاسخگویی به این قبیل نقدهای مکرر بوده است. واقعیت این است که متاسفانه در سالهای اخیر مجوز برجهایی در منطقه ۲۲ تهران داده شد؛ این رویه تراکم فعلی این منطقه با حداقل زیرساختها را در صورت بارگذاری به نزدیک ۲ میلیون نفر رساند.
یکی دیگر از نقدهای مهم، افزایش فاصله شمال و جنوب شهر از حیث عدالت اجتماعی بوده که در این راستا نیز اقدامات درخوری انجام شده؛ برای بهبود وضعیت شهر از همین منظر بود که تلاش کرده ایم تا سه جانبه گرایی را جایگزین یک جانبه گرایی کنیم. همیشه این نقد مهم مطرح بوده که چرا سرمایه دار اصلیترین ذینفع در شهر است و قوانین به نفع اوست؟ اما حالا دیگر چنین رویکردی وجود ندارد و سعی میشود تا مثلث سرمایه دار و سیاست گذار و شهروند را مستمرا مد نظر داشته باشیم.
میزان: دیگر تراکم فروشی صورت نمیگیرد؟
محمدی:این هم صحیح نیست که بگوییم هیچ مجوزی داده نشود چرا که شهر به صورت مداوم باید در حال نوسازی باشد؛ تمام تلاش ما این است که از ساخت و ساز به صورت طبیعی و در حیطه قانون حمایت شود. متاسفانه تراکم فروشیهای بی ضابطه به ساخت برجهایی منجر شده که بدون زیرساختهای لازم از معابر کوچک سر بر آوردند؛ برجهایی که اگر خدایی ناکرده با حادثهای مواجه شوند، بدون شک کمک رسانی به آنها بسیار سخت خواهد بود.
اکنون نیز تراکم فروشی وجود دارد، اما طبق قانون. یک نهاد ناظر بر طرح تفصیلی در وزارت راه و شهرسازی هست که اکنون احیا شده و بر این مهم نظارت میکند، اما سرنوشت جالبی برای آن در سالهای پیش رقم خورد است؛ این نهاد در توافقی میان شهرداری و وزارت راه شکل گرفت و در یک بازه دو تا سه ساله نظارت را آغاز کرد، اما شهرداری در دوره اسبق از آن خارج میشود. ما زمانی ضربه خوردیم و به تهران نیز ضربه زدیم که نگاه به شهر از «محل سکونت» به «محل درآمد» تغییر کرد.
میزان:کدام نهاد بر تراکم فروشیهای قانونی نظارت دارد؟
محمدی:در حوزه تراکم فروشی عمل در چارچوب طرح تفصیلی را سرلوحه فعالیت هایمان قرار داده ایم؛ حالا دیگر افراد تنها با مراجعه به سامانه است که میتوانند نسبت به دریافت مجوز اقدام کنند و دیگر شهردار منطقه هم نمیتواند یک پروژه را خلاف ضوابط سفارش کند، چون سامانه نمیپذیرد. یکی از ویژگیهای شفافیتی که با این روش به وجود آمد همین است که دیگر ضرورت حضور فرد در فرایند صدور مجوزها کم شده است و اگر گزارش تخلف احتمالی در این حوزه اعلام شود، از رسیدگی سریع به آن استقبال میکنیم.
میزان: درمورد موضوع برج باغها چه اتفاقاتی افتاد؟
محمدی:در برج باغها به نقطهای رسیدیم که عملا با وجود تصویب لغو مصوبه، به ۶۲ مورد مجوز داده شد (البته برخی از آنها هم متعلق به نهادهای عمومی بود). با این که تعداد پرونده برج باغها بسیار زیاد بود، اما با تلاشهای فراوان توانستیم مدیریت کنیم و به نقطهای برسیم تا دیگر این روند دوباره تکرار نشود. در حال حاضر طرح خانه باغ را مد نظر قرار داده ایم.
یکی از راهکارهای جدی بر تصحیح این مسیر توجه به لایحه درآمدهای پایدار و احیای ارزشهای شهر است. ما اخیرا ۴۸ پروژه در منطقه ۲۱ افتتاح کردیم که در مشارکت با بخش خصوصی انجام شد؛ برای سال آینده ۵ هزار میلیارد تومان پروژه مشارکتی داریم و امسال هم توانستیم پروژه مشارکتی بیشتری داشته باشیم.
میزان:مجوز محتوای تبلیغات بیلبوردهای شهری را چه نهادی صادر میکند؟
محمدی: مسئول این حوزه شهرداری نیست، زیرا از اداره کل ارشاد استان باید مجوز دریافت کنند. شاید در برخی از بیلبوردها موضوعی خلاف عرف رخ دهد که با رایزنیها به آن رسیدگی و مشکل به سرعت تصحیح میشود. شهرداری در این حوزه یک نهاد خدمت رسان به شمار میرود و با همه تفاهم دارد، اما بر اساس ضوابط خاصی کار میکنیم و این ضوابط از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد تعیین شده است؛ در خصوص تبلیغات سطح شهر باید این نکته مهم را در نظر بگیرید که اگر وزارت ارشاد محتوایی تبلیغی را تایید کرده باشد ما نمیتوانیم بدون مجوز آنرا تغییر دهیم.
میزان:علت بوی نامطبوع در سطح شهر چیست؟ سال گذشته نیز این موضوع پیش آمد، اما علت آن مشخص نشد.
محمدی:مسئول رسیدگی به چنین اموری شورای مدیریت بحران استانداری است و مسائلی از قبیل مخاطره و بحران، در آن شوراست که بررسی و جمع بندی میشود. بوی نامطبوع تهران میتواند ناشی از فاضلاب، گاز، پسماند، فعالیت پالایشگاهها و بسیاری موارد دیگر باشد؛ از این رو استانداری است که باید هماهنگی و اقدامات لازم را برای نتیجه گیری نهایی در این موضوع صورت دهد. شهرداری در همان روزهای ابتدایی این موضوع، برای پیدا کردن علت بوی نامطبوع گروه کارشناسی را تعیین کرد. البته عدهای منشا این بو را به آراد کوه نسبت داده اند، اما طبق بررسیها چنین بویی از آرادکوه نمیتواند باشد، زیرا در مناطق ۱۷ و ۱۸ گزارش نشده است.
میزان: آیا شهرداری از موضوع پیش فروش صندلیهای اتوبوس عقب نشینی کرد؟
محمدی: در این باره طرحی از سوی یکی از استارتاپها مطرح شد تا افراد بتوانند به جای رزرو تاکسی، اگر جمعیت زیاد بود، از اتوبوس و مینی بوس استفاده کنند. این طرح اوایل ماه جاری در وهله نخست از سوی مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی در گفتگو با یکی از خبرگزاریها مطرح و تحت عنوان سامانه «انبوهبر» از آن یاد شد، اما متاسفانه با شیطنت یکی از سایتها و انتقال اشتباه موضوع به شهرداری حملههایی شد. در این راستا باید گفت دوام و پایداری پلتفرمهای اینترنتی به «با صرفه و فوری بودن» آنها است، پس اگر به کاهش هزینههای حمل و نقل عمومی منجر نشود قطعا از حمایتهای ما برخوردار نخواهد بود. ما حامی سامانه «انبوه بر» نیستیم همانطور که در خصوص سامانههای مشابه نیز اقدام ویژهای نکردیم. در شرایط فعلی اقتصادی چیزی که برای ما اهمیت دارد دسترسی عموم مردم به خدمات حمل و نقل فراگیر و ارزان است.
میزان: برنامه شهرداری برای بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی چیست؟
محمدی:مهمترین دستورکار ما در این حوزه افزایش و تقویت ناوگان است که به خاطر تحریمها انجام این کار بسیار سخت و با موانع زیادی همراه است. از سوی دیگر متاسفانه دولت نیز طی ۷ سال گذشته یک اتوبوس هم به شهرداری تحویل نداده که این موضوع خود روند بهسازی ناوگان حمل و نقل عمومی را بسیار سخت کرده است.
میزان: چرا شهرداری تهران آمادگی مقابله با بارش برف و باران را ندارد؟
محمدی:چرا همیشه آمادگی وجود دارد، در خصوص برف اخیر شمال تهران باید بگویم که شهرداری کم کاری نکرد؛ با وجود این که ترافیک صبحگاهی شدید امکان اعزام ماشینهای مکانیزه به موقعیت را غیر ممکن کرد، اما صدها نیروی انسانی با مترو خود را به محل رسانده و برف روبی را آغاز کردند. اما به علت حجم بالای بارش برف در یکی دو ساعت ابتدایی امکان اعزام دستگاههای مکانیزه بدلیل ترافیک صبحگاهی مقدور نشد. باید اشاره کنم آن روز همه چیز هم مرتبط با برف نبود و انسدادها بدلایل دیگری نیز مرتبط بود.
گفت و گو از احسان گل محمدی