در دهههای گذشته آموزش و پرورش، سیبل شده است
به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، افشار بهمنی، مدیرکل دفتر تالیف فنی و حرفهای آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر شبکه آموزش که با موضوع "آیا مدارس، کارآفرین تربیت میکنند" روی آنتن رفت با بیان اینکه باید به این سوال پاسخ دهیم که آیا وظیفه آموزش و پرورش تربیت شهروند کارآفرین و نوآور است گفت: تربیت کارآفرین و ارتقای فرهنگ یک فرایند زمان بر است و در یک نظام تربیتی محقق نمیشود این کار توسط یک ارگان صورت نمیگیرد چراکه زیربنای کارآفرینی خلاقیت و نوآوری است که در دورههای ابتدایی و متوسطه بیشتر شکل میگیرد.
بهمنی افزود: اگر کتاب و برنامه درسی زیرساخت تربیت شود کارآفرینی را محقق میسازد. دفتر توسعه کارآفرینی سیاستهای مربوط به اکوسیستم را دارد و توانمندسازی نیروی انسانی در این حوزه شکل میگیرد. فعالیتهای این نهاد را که در حوزه کارآفرینی دیدم باشگاه کارآفرینی را بررسی کردم که ۳ هزار و ۵۰۰ دانش آموز را با هر کیفیتی آموزش میدهد، اما ما حدود ۱۵ میلیون دانش آموز داریم که ۲ هزارم درصد میشود.
مدیرکل دفتر تالیف فنی و حرفهای آموزش و پرورش اضافه کرد: در عمر ۱۴ ساله یک نهاد کارآفرینی این آمار و شاخص جذابی نیست. پارادایم آموزش به سمت یادگیری رفته است اگر این کار را برای معلمان کارآفرینی انجام میدادیم خوب بود.
وی ادامه داد: سند گام دوم راههایی را برای حل این مسالهها باز کرده است، اما در ۴۰ سال گذشته آموزش و پرورش خواسته و ناخواسته سیبل شده و مطالبات را به آموزش و پرورش ربط دادیم.
بهمنی افزود: ما در آموزش و پرورش آمادگی هرگونه همکاری از برنامه درسی تا مدرسه را داریم اکنون طرح بوم طرح ویژه مدارس ابلاغ شده که ۲ساعت از مدرسه برای فعالیتهای میان رشتهای آزاد شده است.
مدیرکل دفتر تالیف فنی و حرفهای آموزش و پرورش با بیان اینکه رویکرد فرهنگیان رویکرد ارزشی تربیتی است گفت: نظام برنامه ریزی درسی یک نظام پویا به روز است و صرفا روی کتاب توجه نکردیم اگر این کتاب را با کتاب کارآفرینی سال ۷۹ مقایسهای داشته باشیم آن را مفید میبینیم.
وی با تاکید بر اینکه باید به رویکردهای تحولی سازمان و عناوین کتب توجه کنیم گفت: ما در سازمان پژوهش رویکرد را تغییر دادیم و بسته بادگیری را تدوین کردیم. رکن اصلی این بسته پوشه کار هنرجویان است که معیار نمره دهی میشود. اکنون بین ۵ تا ۷ هزار معلم این کتاب را درس میدهند.
بهمنی گفت: درباره معلم محور بودن باید گفت که اصل ریشه مشکلات زیرساختهای پژوهشی، داده ورزی، مدیریت منابع، فضا و تجهیزات است استانداردهای برنامه درسی متکی به یک فرد نیست بلکه به صورت تیمی تولید میشود در حال حاضر ۶۱۷ عنوان تولید محتوا کردیم و بیش از ۱۷۰۰ نفر در آن مشارکت داشتند.
مدیرکل دفتر تالیف فنی و حرفهای آموزش و پرورش گفت: برای برطرف کردن چالشهای زیرساختی مشارکتها را توسعه دهیم همچنین شرکای اجتماعی باید پای کار بیایند برای استاندارد فضا و نرمها نیز باید ارگانها پای کار باشند.
وی ادامه داد: در سازمان پژوهش انواع تفکر انتقادی و طراحی و خلاقیت را از پایه اول نهادینه کردیم و بر حوزههای تربیت و یادگیری توجه بیشتر داریم تا در برنامه درسی از ابتدایی افراد نوآورانه و کارآفرینانه تربیت کنیم.
بهمنی با بیان اینکه در نظام برنامه ریزی متمرکز کار میکنیم گفت که باید به سمت کاهش تمرکز برویم. وی ادامه داد: شایستگیهای غیرفنی و مهارتهای نرم را در کتابهای درسی با عناوین مختلف دیگر داریم.