آیا مدارس، کارآفرین تربیت میکنند؟/از دل کتاب کارآفرینی کارآفرین بیرون نمیآید
به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، رحیم سرهنگی مدیرکل دفتر کارآفرینی وزارت کار در برنامه تلویزیونی پرسشگر شبکه آموزش که با موضوع "آیا مدارس، کارآفرین تربیت میکنند" روی آنتن رفت با بیان اینکه باید بپرسیم آیا اصولا مکانیک و جوشکار ماهر وجود دارد گفت: سال هاست این فرایند و سوال ادامه دارد و کسی نیست که بگوید لباسی تن این پادشاه نیست.
وی ادامه داد: نکته مهمی است که میتوانیم از دانش آموز وارد شده به دوره دبستان که تا پایان دوره یازدهم درس میخواند هرچیزی بسازیم، اما این افراد توانمندی مهارتی ندارند من منظورم نظام آموزشی اکنون نیست ما از ابتدا سنگ بنا را اشتباه گذاشتیم.
سرهنگی افزود: این هزینه سالانه در کشور میشود و به نظر وقت دانش آموزان در سر کلاس تلف میشود پدر مادرهایی که برایشان مهم است اجازه نمیدهند بچهها به مدرسه بروند این موضوع خیلی تلخ است.
مدیرکل دفتر کارآفرینی وزارت کار با اشاره به اینکه اگر در مدارس مهارت زندگی به بچهها یاد میدادیم دلم نمیسوخت افزود: ما در مدارس چیزی به دانش آموزان یاد نمیدهیم باید یادگیری آنان در کلاس درس مهارتهای ساده و پیچیده مانند کارآفرینی باشد، اما این موضوع محال است.
وی تصریح کرد: برای آموزش ۳ هزار و ۵۰۰ دانش آموز آموزش و پرورش خیلی موافق نیست درصورتی که این درصد پایلوت است، اما باید تفاهم نامه آن با معاونت متوسطه امضا شود.
سرهنگی در پاسخ به اینکه برای آموزش ۷ هزار معلم چه کاری میتوانید انجام دهید گفت: ما ۵ هزار معلم کارآفرین و تسهیل گر را آموزش میدهیم این آموزش از نظر محتوا خواهد بود چراکه توان این کار را داریم، اما یک تفاهم نامه این موضوع را شکل میدهد.
مدیرکل دفتر کارآفرینی وزارت کار افزود: این کتاب نسبت به کتاب قبلی جهش بزرگی داشته و گام بزرگی بوده است. در کارآفرینی ما قائل به معنای ارزشیابی به معنی نمره نیستیم ارزشیابی باید حتما حذف شود.
سرهنگی: کارآفرین را فرد نوآوری دانست که کسب و کار متفاوت انجام میدهد و ارزش آفرین است. وی معتقد است کشور این افراد را کم دارد.
وی در ادامه افزود: در کلاسهای کارآفرینی و مهارت محور باید رفتار دانش آموز تغییر کتد اینجا معلم محور نیست سبک کلاس دانش محور و معلم تسهیل گر است.
مدیرکل دفتر کارآفرینی وزارت کار گفت: براساس تئوریهای یادگیری باید ببینیم دانش آموز آن چیزی که اسمش مهارت است را از کجا یاد گرفته است. یادگیری مبتنی بر تجربه است. چرخهای که باید کامل شود یک چتر نظری است که دانش آموز نوآوری را بفهمد که از کجا شکل میگیرد.
سرهنگی افزود: عدهای میگویند نوآوری از تحلیل بیرون میآید، اما واقعا اینطور نیست نوآوری از چرخه یادگیری بیرون میآید. همانطور که از کتب دینی و بینش انسان بااخلاق نتوانستیم بیرون بیاوریم از دل کتاب کارآفرینی هم با این سبک کارآفرین بیرون نمیآید.
وی افزود: وقتی میگوییم کارگاه نوآوری و کارآفرینی میخواهیم رفتار کارآفرینانه ایجاد کنیم ِدا شروع کتاب از پایه ۱۱ خیلی دیر است این موضوع باید از دوره ابتدایی باشد.
سرهنگی به فهرست و پودمانهای کتاب اشاره کرد و گفت: کارآفرین و نواور ۵ مهارت دارد او مهارت پرسشگری، مهارت مشاهده گری، آزمایشگاه گری، شبکه سازی و تفکر ترکیبی دارد.
مدیرکل دفتر کارآفرینی وزارت کار اضافه کرد: باشگاه نوآورانه در ۵ استان راه اندازی شده است و برای پیش بردن نوآوری و خلاقیت با به انجام رساندن تفاهم نامه ۵ هزار مربی را در قالب بندی اضافه میکنیم.