موتوسیکلت های غیراستاندارد سالانه ٥٧ میلیون لیتر بنزین هدر می دهند/ توقف شماره گذاری موتوسیکلت های کاربراتوری
خبرگزاری میزان: رئیس استاندارد تدوین معیار و ممیزی مصرف سوخت شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با اشاره به توقف یکساله اجرای استانداردهای مصرف سوخت موتورسیکلتها، اظهار کرد: اجرا نشدن این استاندارد در موتورسیکلتها سالانه ٥٧ میلیون لیتر بنزین را هدر می دهد.
خبرگزاری میزان -
به گزارش ، مریم مهدی نژاد با اشاره به توافق میان وزیران نفت، صنعت، معدن و تجارت و رئیس استاندارد در بهمن ماه پارسال، اظهار کرد: اجرای استاندارد مصرف سوخت موتوسیکلت ها یک سال به تعویق افتاد. اجرا نکردن استاندارد مصرف سوخت موتوسیکلتها، مصرف سوخت بالایی به کشور تحمیل می کند.
وی با اشاره به این که در سال ٩٢، حدود ٢٩٠ مدل موتوسیکلت در کشور وجود داشت که براساس حجم موتور به ٦ کلاس طبقه بندی می شوند، اظهار کرد: متأسفانه سیستمهای موتوسیکلتهای کشور کاربراتوری است و نه انژکتوری؛ سیستمهای کاربراتوری نیز به هیچ وجه باثبات نیستند و به راحتی دستکاری می شوند.
توقف شماره گذاری موتوسیکلتهای کاربراتوری
مهدی نژاد با بیان این که سازمان محیط زیست برنامه هایی برای توقف شماره گذاری موتوسیکلتها در یک بازه زمانی مناسب دارد، تصریح کرد: سیستم کاربراتوری به صورتی است که با تغییراتی اندک در آن با کاهش توان موتوسیکلت، مصرف سوخت نیز پایین آمده و قادر به پاس کردن استاندارد مصرف سوخت می شود تا تأیید شود ولی پس از ورود به بازار دوباره دستخوش تغییرات می شود؛ بنابراین نتیجه مرکز آزمایش با نتایجی که در شهر مشاهده می شود بسیار متفاوت است.
رئیس استاندارد تدوین معیار و ممیزی مصرف سوخت شرکت بهینه سازی با اشاره به این که با انجام تست های آزمایشگاهی، هم اکنون میانگین مصرف سوخت این ٢٩٠ نوع موتوسیکلت حدود ٢,١٥ لیتر در ١٠٠ کیلومتر است، افزود: به یقین چیزی که در واقعیت اتفاق می افتد بسیار بیشتر است.
میانگین مصرف سوخت موتوسیکلتها باید به ٢,٠٩ لیتر برسد
به گفته وی، براساس پیش بینی شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و با توجه به شیب کاهشی گذشته و ادامه همان روند، میانگین مصرف سوخت موتوسیکلتها در کشور باید به حدود ٢,٠٩ لیتر در ١٠٠ کیلومتر در سال ٩٤ برسد.
مهدی نژاد با اشاره به پیامدهای توقف اجرای استاندارد مصرف سوخت موتوسیکلتها به مدت یک سال، اظهار کرد: با توجه به عمر متوسط ١٠ ساله و پیمایش ١٥ هزار کیلومتری موتوسیکلت، ٥٧ میلیون لیتر بنزین بیشتر در کل عمر موتوسیکلتهای تولیدی یک سال مصرف می شود.
به گفته وی اگر استانداردهای مصرف سوخت موتوسیکلتها اجرایی نشود، ممکن است موتوسیکلتهایی با مصرف بالا نیز تولید شود.
رئیس استاندارد تدوین معیار و ممیزی مصرف سوخت شرکت بهینه سازی تصریح کرد: در صورت اجرایی نشدن استانداردها در یک سال، با مصرف بنزین خودروهای سبک و موتوسیکلت ها در مجموع حدود ٣,٥ میلیون بشکه معادل نفت خام بیشتر به کشور تحمیل می شود.
وی با اشاره به این که در سال ٩٢، حدود ٢٩٠ مدل موتوسیکلت در کشور وجود داشت که براساس حجم موتور به ٦ کلاس طبقه بندی می شوند، اظهار کرد: متأسفانه سیستمهای موتوسیکلتهای کشور کاربراتوری است و نه انژکتوری؛ سیستمهای کاربراتوری نیز به هیچ وجه باثبات نیستند و به راحتی دستکاری می شوند.
توقف شماره گذاری موتوسیکلتهای کاربراتوری
مهدی نژاد با بیان این که سازمان محیط زیست برنامه هایی برای توقف شماره گذاری موتوسیکلتها در یک بازه زمانی مناسب دارد، تصریح کرد: سیستم کاربراتوری به صورتی است که با تغییراتی اندک در آن با کاهش توان موتوسیکلت، مصرف سوخت نیز پایین آمده و قادر به پاس کردن استاندارد مصرف سوخت می شود تا تأیید شود ولی پس از ورود به بازار دوباره دستخوش تغییرات می شود؛ بنابراین نتیجه مرکز آزمایش با نتایجی که در شهر مشاهده می شود بسیار متفاوت است.
رئیس استاندارد تدوین معیار و ممیزی مصرف سوخت شرکت بهینه سازی با اشاره به این که با انجام تست های آزمایشگاهی، هم اکنون میانگین مصرف سوخت این ٢٩٠ نوع موتوسیکلت حدود ٢,١٥ لیتر در ١٠٠ کیلومتر است، افزود: به یقین چیزی که در واقعیت اتفاق می افتد بسیار بیشتر است.
میانگین مصرف سوخت موتوسیکلتها باید به ٢,٠٩ لیتر برسد
به گفته وی، براساس پیش بینی شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و با توجه به شیب کاهشی گذشته و ادامه همان روند، میانگین مصرف سوخت موتوسیکلتها در کشور باید به حدود ٢,٠٩ لیتر در ١٠٠ کیلومتر در سال ٩٤ برسد.
مهدی نژاد با اشاره به پیامدهای توقف اجرای استاندارد مصرف سوخت موتوسیکلتها به مدت یک سال، اظهار کرد: با توجه به عمر متوسط ١٠ ساله و پیمایش ١٥ هزار کیلومتری موتوسیکلت، ٥٧ میلیون لیتر بنزین بیشتر در کل عمر موتوسیکلتهای تولیدی یک سال مصرف می شود.
به گفته وی اگر استانداردهای مصرف سوخت موتوسیکلتها اجرایی نشود، ممکن است موتوسیکلتهایی با مصرف بالا نیز تولید شود.
رئیس استاندارد تدوین معیار و ممیزی مصرف سوخت شرکت بهینه سازی تصریح کرد: در صورت اجرایی نشدن استانداردها در یک سال، با مصرف بنزین خودروهای سبک و موتوسیکلت ها در مجموع حدود ٣,٥ میلیون بشکه معادل نفت خام بیشتر به کشور تحمیل می شود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *