معجزه اقناع یا متقاعد سازی را بیاموزید
به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی ، حسن عابدینی، کارشناس ارشد مسائل بین الملل در فضای مجازی پستی به این شرح را منتشرکرد:
«اقناع یا متقاعد سازی در دهه دوم قرن بیست و یکم در زندگی فردی و اجتماعی از جایگاه کانونی برخوردار است. اقناع شیوهای است که با بهرهگیری از آن امکان هدایت دیگران به گونهای میسر میشود که تصمیمم آنان منطبق میل شما باشد.
ارسطو شاید نخستین اندیشمندی است که در این زمینه نظریه نظریهپردازی کرده است. او مثلث اقناع را ۲۳ قرن پیش ارائه کرده است.
عناصر سه گانه متقاعدسازی ارسطو شامل صحبتهای منطقی (LOGOS)، صحبتهای عرفی (ETHOS) و صحبتهای احساسی (PATHOS) است.
در بخش لوگو، فرد یا رسانه که قصد اقناع مشتری یا مخاطب را دارد، علاوه بر دانش خود، برای متقاعد کردن طرف مقابل، از حقایق، آمارها و نقل قولها مبتنی بر منابع معتبر یا افراد متخصص استفاده میکند.
پاتو، مبتنی بر بحث کردن به گونهای است که احساسات مشتری یا مخاطب برانگیخته شود.
اتو، مبتنی بر هویت فرد یا رسانه اقناعگر است که شخصیت و اعتبار آن را در بر میگیرد.
هر یک از اضلاع مثلث متقاعدسازی ارسطو گرچه به تنهایی ممکن است کارایی داشته باشد، اما زمانی که با هم ترکیب شود میتواند معجزه اقناع صورت گیرد.
دهها مقاله به زبان فارسی و هزاران مقاله به زبانهای دیگر در این زمینه منتشر شده است که برخی از آنها بسیار کارگشاست. اجرای این مثلث نیاز به مدیریت اقناع دارد.
مدیریتی که شامل مخاطب پژوهی، طراحی تعامل و طراحی اقناع است. به دیگر سخن نیاز به درک رفتار، برانگیختن رفتار و تاثیرگذاری بر رفتار است.
هریک از مولفهها نیاز به شاخصهای جزیی دیگر دارد که برخی مقالات در مورد اتو یا هویت افراد به شاخصهای ۱۲ گانهای بر میشمارد که شاید برای زندگی فردی هم مفید باشد.
۱- آدمها تمایل دارند با کسانی کار کنند که دوستشان دارند.
۲- مردم، جذب آدمهایی میشوند که اعوجاج فکری ندارند.
۳- مردم به آدمهای خوش نیت بیشتر اعتماد میکنند.
۴- مردم به آدمهای ماهر، راحتتر کار واگذار میکنند.
۵- مردم معمولا با آدمهای صادق، با اخلاق راحتتر شراکت میکنند.
۶- مردم به اشخاصی گرایش دارند که از نظر ظاهری، گیرا باشند، یا دست کم زننده نباشند.
۷- مردم با آنهایی که واقعی به نظر بیایند، راحتترند.
۸- مردم به افرادی که به آنها گوش میدهند و توجه میکنند، جواب میدهند.
۹- مردم کنار کسانی که مثل خودشان هستند، احساس راحتی بیشتری میکنند.
۱۰- مردم جذب افراد فروتن میشوند.
۱۱- مردم تحت تاثیر اشخاصی قرار میگیرند که طرف مشورت افراد بیشتری هستند.
۱۲- مردم تمایل دارند افراد مفید و موثر دور و برشان باشند این توصیهها نسبی است.