رونمایی از ۶۰ اثر سازمان آموزشوپرورش استثنایی همزمان با روز جهانی معلولان
به گزارش گروه جامعه ، سیدجواد حسینی معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در این آیین گفت: «معلولیت ۱۵۳ هزار دانش آموز استثنایی یک فرصت است و باید نگاه ما به دانش آموزان با نیازهای ویژه نگاه داراییمحور باشد.»
وی افزود: «در این روز باید به ۳ اصل توجه کنیم تفاوتهای فردی افراد را بپذیریم، اصل تطابق و متناسبسازی اصل دیگر است. معلمان و مربیان علاوهبر تعلیم از دانشآموزان یاد میگیرند و بالعکس. ضمن تطابق محیط تطابقسازی انسانیت با بچهها نیز مهم است تا ما برای بچهها متناسبسازی شویم.»
حسینی گفت: «یکی از رویکردهای سازمان مطابقسازی و دیگری فراگیرسازی است. از سال ۷۲ به بعد ۸۲ برابر مخاطبان افزایش یافته امیدواریم با رویکرد توانمندسازی جامعهمحور مبتنیبر دارایی محور تعلیم و تربیت این بچهها را پیش ببریم.»
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: «ما باید برای تربیت بچهها استانداردهای منابع انسانی، محتواها، فضا و تجهیزات و رویهها را داشته باشیم. امروز در روز جهانی معلولین باید به تشویق جامعه دوستدار انسان معلول توجه کنیم.»
محسن غفوریان، معاون برنامهریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور نیز در این آیین گفت: «روز جهانی معلولان بهانهای است که تواناییهای افرادی که دارای محدودیت است را به جامعه معرفی کنیم و فعالیتها و اقدامات نظام تعلیم و تربیت را برای این افراد عرضه بداریم.»
وی افزود: «این افراد نیازمند توجه برای بروز توانمندیهای خود هستند تا از فرصتهای برابر جامعه استفاده کنند. یکی از حقوق اساسی این افراد حق آموزش است که سازمان ما در این روند در طول سالیان توانسته بسیاری از نیازهای افراد را مرتفع کند.»
غفوریان یکی از موهبتهایی که این دانشآموزان دارند را وجود معلمان متخصص دانست و گفت: «امروز در طول یک سال گذشته بخشی از فعالیتهای معاونت را رونمایی میکنیم، در این بخش از ظرفیت همه معلمان برای تولیدات استفاده کردیم.»
وی افزود: «امروز در گروه مدیریت آموزش ما درسافزار واژگان کتاب فارسی اول دبستان به زبان اشاره برای اولینبار تدوین شده است و بهصورت چند رسانهای مفید است و از سال تحصیلی جدید قابل استفاده است.»
غفوریان به برخی از این کتابها اشاره کرد و گفت: «درس افزار زبان هفتم، دو جلد کتاب راهنمای معلم جملهسازی پایه پنجم، متناسبسازی تصویری دانشآموزان آسیب شنوایی، ۵ جلد کتاب گروه برنامه درسی، تالیف ۴ جلد عنوان کتاب مداخله و توانبخشی یادگیری، کتاب راهنمای والدین نوآموزان دیرآموز از کتبی هستند که امروز از آنان رونمایی میشود.»
وی افزود: «طراحی پوستر جهتیابی و حرکت با آسیب بینایی امروز رونمایی میشود که شیوه راهنمایی درست هدایت افراد را فراهم میکند. همچنین امروز بسته آموزشی همراه معلم برای نابینایان برای آموزش خط بریل را رونمایی میکنیم.»
معاون برنامهریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور به تالیف کتب نونگاشت اشاره کرد و گفت: «تدوین ۸ جلد کتاب دانشآموزان معلولیت جسمی حرکتی و ۸ جلد کتاب مهارتآموزی برای اوتیسمیها را خواهیم داشت.»
غفوریان به حوزه توانبحشی، مشاوره و مددکاری هم اشاره کرد و گفت: «در حوزه شورای نشر تالیف کتاب فرزندمحوری و ۳ کتاب کودک در حوزه کودکان استثنایی را خواهیم داشت. همچنین فاز نهایی سامانه ارزشیابی توصیفی به بهرهبرداری میرسد.»
وی ادامه داد: «ارزشیابی کتب درسی ۵ سال گذشته در دستور کار است همچنین از برنامههای بزرگ سازمان که تا ۱۲ آذر ۹۹ عملیاتی میشود تولید کیتهای آموزشی مبتنیبر کتب درسی است.»