هدایت دستگاه حفار به مترو اسلامشهر تا دو هفته دیگر
وی تصریح کرد: گاهی اوقات توجه دولت به مترو دیگر کلانشهرها بیش از تهران است البته ما از این بابت هم خوشحال هستیم، چرا که ساخت مترو به اقتصاد ملی کمک کرده و مصداق عینی اقتصاد مقاومتی است چرا که با احداث مترو در انفال صرفه جویی می شود.
شهردار تهران با تاکید بر اینکه ساخت هر یک کیلومتر مترو برای مردم و بیت المال منفعت های زیادی دارد، تاکید کرد: با افتتاح ادامه خط سه مترو در آینده نزدیک، متروی تهران خود را به عدد 200 کیلومتر می رساند.
قالیباف با اشاره به سختی های پیش رو برای ساخت خطوط مترو پایتخت، تصریح کرد: همه مشکلات ما زمانی است که تورم، رکود و یا تورم و رکود با هم وجود داشته باشد چرا که همه این موارد در نرخ ها، دستمزدها، تجهیزات و امکانات تاثیرگذار است. همچنین مشکلات ارزی و بانکی از جمله سختی هایی است که گریبانگیر ما است، اما با این وجود ما با خدای خودمان عهد کرده و به مردم هم قول دادیم که هیچ کدام از این موانع نتواند ما را از برنامه ریزی صورت گرفته باز دارد.
وی با بیان این که برای کاهش و توقف کارها دلیل های قابل قبول زیادی برای مردم و مسئولان وجود دارد، تاکید کرد: اما با این وجود مصمم هستیم. در این میان بیش از هر نقطه ای از شهر باید بر جنوب شهر متمرکز بود.
وی افزود: با همه این فراز و نشیب ها و سختی ها تاکید می کنم که به صورت مصمم و پر قدرت، با کمک همکاران، دعای خیر و همراهی مردم پیش خواهیم رفت. در این مسیر نیز امیدواریم که مجلس و دولت کمکی به مجموعه مترو داشته باشد اما شرط کار ما، شرط پول نیست.
قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع مترو حومه تهران پرداخت و گفت: بحث مترو حومه تهران فراز و نشیب های زیادی را طی کرد. به نحوی که در دولت قبلی بخشی از زمان بر این موضوع گذشت که مترو حومه تهران را از تهران گرفتند و گفتند که خودمان کار را انجام می دهیم. در آن زمان گفتیم ایرادی ندارد و حاضر هستیم خط مترو تهران – کرج به عنوان نخستین خط حومه ای را نیز به شما تحویل دهیم، اما گفتند آن خط در مترو تهران باشد تا بقیه خطوط را دنبال کنیم. به همین جهت پولی بابت بحث ساخت مترو حومه تهران داده نشد .
شهردار تهران افزود: متاسفانه در سالیانی که پشت سر گذاشتیم یک متر مترو نیز در حومه تهران شامل ورامین، اسلامشهر، پردیس، هشتگرد و... پیش نرفت.
وی با تاکید بر اینکه در دنیا حمل و نقل پایتخت و حومه با یک مدیریت و به صورت یکپارچه پیش می رود، عنوان کرد: بعد از هفت سال، دولت تصمیم گرفت تا مترو حومه را دوباره به شهرداری تهران بازگردانند، به همین جهت در سال آخر دولت دهم بحث مترو ورامین و فرودگاه امام خمینی (ره) را به طور جد دنبال کردیم.
شهردار تهران تاکید کرد: پس از آن دوباره بحث هایی از سوی دولت مطرح شد که بخشی از مترو را خودمان اجرا می کنیم. به همین جهت در جلسه ای با دوستان راه آهن با این موضوع موافقیت کردیم و گفتیم که این روش یک بار تجربه شده است اما اگر می خواهید می توانید آن را دوباره تجربه کنید.
وی تصریح کرد: با همفکری و صحبت با همکاران به این جمع بندی رسیدیم که اگر این فرصت فراهم شود ادامه خط سه مترو را به اسلامشهر می بریم، چرا که هم اکنون اسلامشهر و حاشیه آن جمعیتی حدود 2 میلیون نفر دارد که انصافا مردم محروم و ذی حقی هستند و اقتصاد و رفت آمد بخش عمده از آن ها با شهر تهران درارتباط است.
محمدباقر قالیباف عنوان کرد: حدود یک ماه قبل که با دوستان صحبت داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که جلسه ای را با شورای شهر و شهرداری اسلامشهر بگذاریم و هماهنگی های لازم را با هم انجام دهیم چرا که فکر می کنیم این همکاری بین شهرداری ها با ثبات تر از هماهنگی با بخش های دیگر است. به این جهت می توانیم با کمک و همراهی آنها از ظرفیت فنی موجود استفاده کنیم زیرا در ادامه ساخت مسیر، ساخت ایستگاه ها و مجوزهای لازم باید با یکدیگر هماهنگی داشته باشیم.
شهردار تهران تصریح کرد: البته در این زمینه دست کمک دولت را رد نمی کنیم و در صورتی که دولت کمک کند و اعتبار بگذارد، آن را با جان و دل قبول می کنیم چرا که ما می خواهیم به جهت فنی، طراحی و اجرا به شهرداری اسلامشهر کمک کنیم و طبیعتا مجلس و دولت نیز در اعتبارات باید کمک کنند. اگر حداقل دو ایستگاه تا اسلامشهر بسازیم، می توانیم جمعیت قابل توجهی را در این شهر جا به جا کرده و از حجم بالای تردد خودروها، مصرف سوخت و آلودگی هوا جلوگیری کنیم.
وی همچنین تاکید کرد: دوستان به جهت فنی پیشنهاد اجرای این خط توسط دستگاه TBM را داشتند تا بتوانیم TBM آزاد شده را فعال کرده و ادامه مسیر را به وسیله آن پیش ببریم. به همین جهت امیدوارم بتوانیم در اولین فرصت بعد از ماه رمضان این هماهنگی را با شورای شهر و شهرداری اسلامشهر داشته باشیم.