«یک استکان چای تلخ» منتشر شد/روایتی از طمع فرزندان یک خانواده به اموال پدر
سید علی شجاعی تازهترین اثر خود را در قالب فیلمنامه سینمایی و با عنوان «یک استکان چای تلخ» توسط انتشارات نیستان روانه بازار کرد.
خبرگزاری میزان -
سید علی شجاعی تجربیاتش در داستاننویسی را پیش از این در قالب داستانکوتاه و بلند اجتماعی و مذهبی به ثبت رسانده است و تجربیات جسته و گریختهای نیز در شعر دارد. گرچه او را در نگارش وامدار پدرش میدانند، ولی خود او نیز گاه در گفتگوهایی از این انتساب ابراز ناخوشایندی نکرده و میگوید به چنین اتفاقی در صورت وجود افتخار میکند. فیلمنامه «یک استکان چای تلخ» نیز در ادامه همین مسیر و با بازخوانی برخی از مهمترین دغدغههای شجاعی در قالب یک داستاننویس اجتماعی نوشته شده است.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ ، «یک استکان چای تلخ» تازهترین تجربه نوشتاری سید علی شجاعی است که در قالب یک فیلمنامه سینمایی نوشته شده. این فیلمنامه با مرگ صاحب یکی از بزرگترین کارخانهها و دفاتر صادرات و واردات چای در ایران شروع میشود.
پیرمردی که فرزندانش سالها چشم در طمع مال او داشتند و حالا پس از مرگ او درست زمانی که حس میکنند صاحب اموال وی شدهاند با این واقعیت روبرو میشوند که پدر پیش از مرگ خود و سالها قبل، تمامی اموالش را در قالب صلحنامهای به فرد دیگری بخشیده است. این اتفاق شوکی بزرگ به خانواده وارد میکند و در ادامه داستان به سراغ ماجرایی در ۱۸ سال قبل میرود که راز این اتفاق را باز میکند.
پیرمردی که فرزندانش سالها چشم در طمع مال او داشتند و حالا پس از مرگ او درست زمانی که حس میکنند صاحب اموال وی شدهاند با این واقعیت روبرو میشوند که پدر پیش از مرگ خود و سالها قبل، تمامی اموالش را در قالب صلحنامهای به فرد دیگری بخشیده است. این اتفاق شوکی بزرگ به خانواده وارد میکند و در ادامه داستان به سراغ ماجرایی در ۱۸ سال قبل میرود که راز این اتفاق را باز میکند.
سید علی شجاعی تجربیاتش در داستاننویسی را پیش از این در قالب داستانکوتاه و بلند اجتماعی و مذهبی به ثبت رسانده است و تجربیات جسته و گریختهای نیز در شعر دارد. گرچه او را در نگارش وامدار پدرش میدانند، ولی خود او نیز گاه در گفتگوهایی از این انتساب ابراز ناخوشایندی نکرده و میگوید به چنین اتفاقی در صورت وجود افتخار میکند. فیلمنامه «یک استکان چای تلخ» نیز در ادامه همین مسیر و با بازخوانی برخی از مهمترین دغدغههای شجاعی در قالب یک داستاننویس اجتماعی نوشته شده است.
نگاه خاص او به رویدادهای اجتماعی که نشأت گرفته از سازمان و سامان زندگی پاک در ساختار عمدتاً ناپاک زیست اجتماعی معاصر است در او دغدغههایی را خلق کرده است که در نگارش این فیلمنامه به خوبی هویداست. شخصیتسازی از افراد مختلف که به طور عمده در نقش خانواده و نزدیکان خانواده سرودی متوفی خود را نشان میدهند و نوع نگاه خاص آنها به زندگی و مناسباتش و نیز ایجاد برخی چهرههای سفید و خاکستری درست در مقابل آنها در داستان، برای نوعی تلنگر زدن به مخاطب و نیز تکیه بر قصهسازی و قصهگویی و دوری از اطنابهای بیانی در زمره شگردهای او در داستاننویسی است. در عین حال شجاعی در این فیلمنامه سعی کرده است با ایجاد میزانسنهای دقیق و متعدد در فیلمنامه و تغییر مدام زاویه دید در اثر آن را به متنی پرکشش و تعلیق مبدل کند.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *