کارمندان هواشناسی ۴ میلیون حقوق میگیرند/ خاطرهای از دختری که عروسی خود را در باغ گرفت!
به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، روزانه خبرهای متعددی از قول افراد مختلف بر روی خروجی رسانهها قرار میگیرد؛ از خبرهای حوادثی گرفته تا وضعیت آبوهوا، ترافیک و...؛ گروه جامعه در نظر دارد، در بخش «منهای خبر» با کارشناسان و یا مسئولان حوزههای مختلف فارغ از اخبار روزانه گفتگو کند؛ این افراد قرار است در این بخش از هرآنچه که شاید برای شما جالب باشد که در مورد شغل آنها بدانید سخن بگویند.
در بخش اول «منهای خبر» با فردی گفتگو کردیم که میگوید هرکجا که میرود از او میپرسند هوا چطور است!
در ادامه بخش اول «منهای خبر» را که به گفتگو با فریبا گودرزی کارشناس سازمان هواشناسی نشسته است را میتوانید بخوانید:
«تغییرات جوی و پیش بینی شرایط هوا همیشه برایم جذاب بود. به همین دلیل در دانشگاه این رشته را انتخاب کردم.» فریبا گودرزی گپ و گفت متفاوت خود با خبرنگار گروه جامعه را با این جملات آغاز میکند.
گودرزی در مورد خود نیز اینگونه میگوید: مدرک کارشناسی ارشد رشته هواشناسی دارم و هم اکنون در سن ۳۷ سالگی وارد شانزدهمین سال حضور در سازمان هواشناسی شدم و به عنوان کارشناس ارشد این سازمان فعالیت میکنم.
این کارشناس سازمان هواشناسی در مورد نحوه ورود به این سازمان نیز میافزاید: «از دوران کاردانی به عنوان کارآموز وارد سازمان شدم و بعد از فارغ التحصیلی، جذب سازمان شدم.»
گودرز با اشاره به حضورش در بخش "مرکز اطلاع رسانی عامه" سازمان هواشناسی میگوید: این بخش کلیه اطلاعات صادر شده از قسمت پیش بینی سازمان هواشناسی را از طرق مختلف شامل بولتن، سایت، فکس، گفتگو با برنامههای رادیویی و تلویزیونی یا مصاحبه با خبرگزاریها به عامه مردم اطلاع رسانی میکند.
با این اوصاف یعنی مردم عادی به طور مستقیم با این سازمان ارتباط ندارند؟ پاسخ گودرزی به این سوال منفی است؛ او عنوان میکند: «ما در این بخش با مردم عادی نیز در ارتباط هستیم و پاسخگوی سوالات آنها درباره شرایط جوی هستیم. به عنوان مثال در دوران عید نوروز، افراد با ما تماس گرفته و شرایط آب و هوایی منطقهای را میپرسند که قصد سفر به آن را دارند؛ همچنین اطلاعات خاصی وجود دارد که برای اقشار مختلف مانند خلبانان، صیادان، کشاورزان، ملوانان و سایر اقشار قابل استفاده است که برای آنها ارسال میشود، اما برای عموم استفاده ندارد.»
گودرزی میگوید علاوه بر افراد مذکور، سازمان هواشناسی با سازمان و نهادهایی مانند مدیریت بحران، وزارت راه، پلیس راهور، کشتیرانی، هواپیمایی و ... ارتباط مستقیم دارد و این مسئله باعث شده با بسیاری از اقشار جامعه در ارتباط باشیم.
این کارشناسی هواشناسی میافزاید که شیفتهای کاری آنها ۱۲ ساعت است و در طول ماه معمولا ۱۵ روز شیفت است و در هر روز به طور متوسط ۱۵ الی ۲۰ تلفن را جواب میدهد و میانگین حقوق کارمنان سازمان هواشناسی حدودا، ۴ میلیون تومان است.
وی درباره نحوه پاسخگویی به افراد و چگونگی اعلام گزارش هوا نیز عنوان میکند: ما سوویچهایی داریم که به سیستم هایمان وصل است. به این معنا که جداول و نمودارهایی داریم که آنها را کدخوانی میکنیم و به سوالات مردم جواب میدهیم. به این معنا که از روی کاغذ وضعیت جوی را گزارش نمیدهیم؛ کلیه اطلاعات دیده بانهای هواشناسی در ساعات مختلف از تمام کشور در این سامانه وجود دارد و ما رصد کرده و اطلاع رسانی میکنیم؛ کدها روزانه دوبار وارد نقشهها میشود. ما دوسری نقشه داریم. نقشه واقعی که شرایط جوی حال حاضر را نشان میدهد و نقشههای پیش بینی که با توجه با دادههای امروز و انجام برخی معادلات ریاضی که در گذشته دستی انجام میشد و در حال حاضر با برنامه انجام میشود هوای روزهای آتی پیش بینی میشود؛ صبحها پس از جمع آوری دادهها و با مشورت کردن با سایر کارشناسان، گزارش نهایی را آماده میکنیم و به تماسها پاسخ میدهیم.
خبرنگار گروه جامعه از این کارشناس هواشناسی خواست تا در مورد سختیها و مزیتهای شغلش بگوید و او گفت: «هر شغلی سختی کار خود را دارد. در این شغل ساعت شیفتها یا مشغول کاربودن در ایام تعطیل کمی سخت است. اما علاقه به شغل باعث میشود سختیها را تحمل کرد؛ به روز بودن اطلاعات از مزیتهای شغل ما است؛ چون هر روز اطلاعات و نقشهها متفاوت است، روزمرگی وجود ندارد و تنوع شغل را جذابتر میکند.»
لطفا هرجا با کارشناسان هواشناسی رو به رو شدید از آنها در مورد حالِ هوا را نپرسید!؛ فریبا گودرزی میگوید «هر کجا میروم اولین سوال از من این است که هوا چطور است و بعدا چه میشود؟ باران میبارد یا نه؟»
در خاتمه گپ و گفت از این کارشناس هواشناسی خواستیم تا یک خاطره خوب و یک خاطره بد را تعریف کند و او اینگونه پاسخ داد: «به خاطر دارم دختری با من تماس گرفت و پرسید آب و هوا چطور است. این تماسها یک هفته ادامه داشت و متوجه شدیم عروسی این دختر نزدیک است و، چون در باغ مراسم داشتند، نگران بارش باران بود. او ما را به عروسی دعوت کرد و بالاخره آن روز بارش باران قطع شد.»
«بدترین خاطرهها مواقعی است که ما هشدار شرایط جوی غیرعادی را اعلام میکنیم، اما متاسفانه سهل انگاری باعث تصادف، سقوط هواپیما و ... میشود. همچنین در عید نوروز که در برخی استانها سیل آمد و ما پیش بینی کرده بودیم، اما توجهی نشده بود، خیلی غصه خوردم.»
چندخط در مورد سازمان هواشناسی