۹۲ شناور به ارزش ۴۰۰۰ میلیارد تومان در داخل کشور ساخته شد
مدیرکل تعمیر و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با تجهیزات تولید داخل در اولین گام شاهد ۳۰ درصد صرفه اقتصادی هستیم که با رونق هرچه بیشتر این میزان افزایش یافته که باعث کاهش وابستگی به خارج و مانع خروج ارز از کشور میشود.
خبرگزاری میزان -
به گزارش گروه اقتصاد به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فرهاد کوهساری با اشاره به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام «سال رونق تولید» اظهار کرد: این اعلام رهبری وظیفه همه دستگاههای اجرایی از جمله سازمان بنادر و دریانوردی را دو چندان کرد.
وی افزود: به این ترتیب برای استفاده حداکثری از توان داخل برای تولید، سازمان بنادر و دریانوردی با وظایف حاکمیتی که برعهده دارد در تلاش است تا این سیاست در کشور محقق شود.
وی با اشاره به رونق تولید در چهار محور تعمیرات و نگهداری، تامین قطعات بندری، دریایی و مخابراتی در صنعت دریایی در سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: در بخش تعمیر و نگهداری به ۱۷۷ فروند شناور کوچک و بزرگ خدمات ارائه شد و با دستور مدیرعامل سازمان در ۲، ۳ سال گذشته هیچ شناوری برای تعمیرات اساسی به خارج از کشور اعزام نشده است. این مساله استراتژی سازمان بنادر و دریانوردی بود که تعمیرات در کشتیسازیهای داخلی انجام شود.
کوهساری با اشاره به اینکه در هشت ماه گذشته ۶۶ شناور کوچک و بزرگ به این شکل روی آنها تعمیرات اساسی و زیرآبی انجام گرفته است درخصوص ساخت تعداد زیادی از قطعات مورد نیاز آنها گفت: تمام این اقدامات در راستای حمایت از تولیدکنندگان داخلی بوده است. به این شکل توانستیم بیش از ۸۰۰ قطعه یدکی برای بنادری مثل شهید رجایی، امام، بوشهر، چابهار، خرمشهر، انزلی، نوشهر و امیرآباد در بحث تجهیزات دریایی، بندری و مخابرات در کشور ساخته شود.
مدیرکل تعمیر و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر این موضوع که تمام قطعات ساخته شده در داخل با استانداردهای تجهیزات مشابه خارجی برابری کرده و قابل رقابت هستند، گفت: برای لایروبیهای خاص ما به پمپهایی احتیاج داشتیم که حتما باید از خارج کشور وارد میشد، اما یک سازنده داخلی در کرج توانست با طراحی ۳ بعدی و ساخت آن ۸ دستگاه از این پمپها را بسازد و هم اکنون شاهد رضایت بهرهبردار از آنها هستیم.
وی افزود: به این شکل با تجهیزات تولید داخل در مرحله اول شاهد ۳۰ درصد صرفه اقتصادی هستیم و با رونق ساخت قطعات در کشور، جلوی خروج ارز گرفته شد. قطعا در ادامه این صرفهجویی میتواند تا ۵۰ درصد و ارزانتر از نمونه خارجی باشد و دیگر شاهد فرصتسوزی در بحث تولید قطعات در داخل با حل این چالش نباشیم.
کوهساری با اشاره به این که در بحث تولید قطعات در داخل نگاه ویژهای به شرکتهای دانش بنیان انجام گرفت با اشاره به ساخت اولین رادار تولید داخل در بندر عباس، گفت: پیش از این رادار مورد نیاز از فرانسه وارد میشد، اما حالا نمونه ساخته شده کاملا با مدل خارجی آن رقابت کرده و این یک نکته کلیدی است.
وی با اشاره به ساخت ۱۵ دستگاه آر تی جی (جرثقیل جابجاکننده کانتینر) توسط شرکتهای داخلی و ساخت ۲۴ دستگاه دیگر آن با تکمیل فرآیند مناقصه تصریح کرد: هم اکنون امکان تولید ۵۰ درصد از تجهیزات مورد نیاز سازمان بنادر در داخل کشور وجود دارد و میتوانیم با رونق تولید داخل وابستگی خود برای تامین تجهیزات به خارج از کشور را به حداقل برسانیم.
مدیرکل تعمیر و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه گفت: درخصوص ساخت شناورهای کوچک و بزرگ در داخل کشور هم اکنون ساخت ۹ فروند شناور به ارزش ۱۱۲ میلیون یورو توسط شرکتهای داخلی در حال انجام بوده و ساخت ۹ فروند دیگر به ارزش ۳۶ میلیون یورو در دست انعقاد قرارداد است.
وی افزود: همچنین ساخت ۷۸ شناور کوچک و بزرگ خدمات ساحلی در دستور کار بوده که ارزش این قرارداد به بیش از ۲۰۵ میلیون یورو میرسد. در مجموع ۹۲ فروند شناور با ارزش ۴ هزار میلیارد تومان در سالهای ۹۸ و ۹۹ توسط شرکتهای داخلی در دست ساخت است.
کوهساری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ارزش ۸۰۰ قطعهای که در داخل تولید شده است، گفت: از این ۸۰۰ قطعه تولید داخل ۲۶۰ قطعات مربوط به تجهیزات دریایی، ۴۶۷ قطعه مربوط به تجهیزات بندری و ۴۱ قطعه مربوط به تجهیزات مخابراتی است که در مجموع ارزش ۲۵ میلیارد تومانی دارند.
وی با اشاره به اینکه آیا این قطعات به سایر کشورها نیز صادر خواهد شد و آیا در بحث واردات قطعات مورد نیاز با وجود تحریمها مشکلی نیست، گفت: سازمان بنادر و دریانوردی این قطعات ساخته شده در کشور تنها برای رفع نیاز داخلی استفاده میشود و نقشی در صادرات ندارد. در بحث واردات قطعات مورد نیاز هم خوشبختانه در انبارهای بنادر موجود است، اما در صورت نیاز به وارد شدن قطعهای مشکلی بابت آن وجود ندارد.
وی گفت: تمام این تجهیزات و قطعات بندری، دریایی و مخابراتی تولید داخل در نمایشگاه حمل و نقل که ۲۴ تا ۲۶ آذرماه در تهران برگزار میشود رونمایی خواهد شد.
وی افزود: به این ترتیب برای استفاده حداکثری از توان داخل برای تولید، سازمان بنادر و دریانوردی با وظایف حاکمیتی که برعهده دارد در تلاش است تا این سیاست در کشور محقق شود.
وی با اشاره به رونق تولید در چهار محور تعمیرات و نگهداری، تامین قطعات بندری، دریایی و مخابراتی در صنعت دریایی در سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: در بخش تعمیر و نگهداری به ۱۷۷ فروند شناور کوچک و بزرگ خدمات ارائه شد و با دستور مدیرعامل سازمان در ۲، ۳ سال گذشته هیچ شناوری برای تعمیرات اساسی به خارج از کشور اعزام نشده است. این مساله استراتژی سازمان بنادر و دریانوردی بود که تعمیرات در کشتیسازیهای داخلی انجام شود.
کوهساری با اشاره به اینکه در هشت ماه گذشته ۶۶ شناور کوچک و بزرگ به این شکل روی آنها تعمیرات اساسی و زیرآبی انجام گرفته است درخصوص ساخت تعداد زیادی از قطعات مورد نیاز آنها گفت: تمام این اقدامات در راستای حمایت از تولیدکنندگان داخلی بوده است. به این شکل توانستیم بیش از ۸۰۰ قطعه یدکی برای بنادری مثل شهید رجایی، امام، بوشهر، چابهار، خرمشهر، انزلی، نوشهر و امیرآباد در بحث تجهیزات دریایی، بندری و مخابرات در کشور ساخته شود.
مدیرکل تعمیر و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر این موضوع که تمام قطعات ساخته شده در داخل با استانداردهای تجهیزات مشابه خارجی برابری کرده و قابل رقابت هستند، گفت: برای لایروبیهای خاص ما به پمپهایی احتیاج داشتیم که حتما باید از خارج کشور وارد میشد، اما یک سازنده داخلی در کرج توانست با طراحی ۳ بعدی و ساخت آن ۸ دستگاه از این پمپها را بسازد و هم اکنون شاهد رضایت بهرهبردار از آنها هستیم.
وی افزود: به این شکل با تجهیزات تولید داخل در مرحله اول شاهد ۳۰ درصد صرفه اقتصادی هستیم و با رونق ساخت قطعات در کشور، جلوی خروج ارز گرفته شد. قطعا در ادامه این صرفهجویی میتواند تا ۵۰ درصد و ارزانتر از نمونه خارجی باشد و دیگر شاهد فرصتسوزی در بحث تولید قطعات در داخل با حل این چالش نباشیم.
کوهساری با اشاره به این که در بحث تولید قطعات در داخل نگاه ویژهای به شرکتهای دانش بنیان انجام گرفت با اشاره به ساخت اولین رادار تولید داخل در بندر عباس، گفت: پیش از این رادار مورد نیاز از فرانسه وارد میشد، اما حالا نمونه ساخته شده کاملا با مدل خارجی آن رقابت کرده و این یک نکته کلیدی است.
وی با اشاره به ساخت ۱۵ دستگاه آر تی جی (جرثقیل جابجاکننده کانتینر) توسط شرکتهای داخلی و ساخت ۲۴ دستگاه دیگر آن با تکمیل فرآیند مناقصه تصریح کرد: هم اکنون امکان تولید ۵۰ درصد از تجهیزات مورد نیاز سازمان بنادر در داخل کشور وجود دارد و میتوانیم با رونق تولید داخل وابستگی خود برای تامین تجهیزات به خارج از کشور را به حداقل برسانیم.
مدیرکل تعمیر و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه گفت: درخصوص ساخت شناورهای کوچک و بزرگ در داخل کشور هم اکنون ساخت ۹ فروند شناور به ارزش ۱۱۲ میلیون یورو توسط شرکتهای داخلی در حال انجام بوده و ساخت ۹ فروند دیگر به ارزش ۳۶ میلیون یورو در دست انعقاد قرارداد است.
وی افزود: همچنین ساخت ۷۸ شناور کوچک و بزرگ خدمات ساحلی در دستور کار بوده که ارزش این قرارداد به بیش از ۲۰۵ میلیون یورو میرسد. در مجموع ۹۲ فروند شناور با ارزش ۴ هزار میلیارد تومان در سالهای ۹۸ و ۹۹ توسط شرکتهای داخلی در دست ساخت است.
کوهساری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ارزش ۸۰۰ قطعهای که در داخل تولید شده است، گفت: از این ۸۰۰ قطعه تولید داخل ۲۶۰ قطعات مربوط به تجهیزات دریایی، ۴۶۷ قطعه مربوط به تجهیزات بندری و ۴۱ قطعه مربوط به تجهیزات مخابراتی است که در مجموع ارزش ۲۵ میلیارد تومانی دارند.
وی با اشاره به اینکه آیا این قطعات به سایر کشورها نیز صادر خواهد شد و آیا در بحث واردات قطعات مورد نیاز با وجود تحریمها مشکلی نیست، گفت: سازمان بنادر و دریانوردی این قطعات ساخته شده در کشور تنها برای رفع نیاز داخلی استفاده میشود و نقشی در صادرات ندارد. در بحث واردات قطعات مورد نیاز هم خوشبختانه در انبارهای بنادر موجود است، اما در صورت نیاز به وارد شدن قطعهای مشکلی بابت آن وجود ندارد.
وی گفت: تمام این تجهیزات و قطعات بندری، دریایی و مخابراتی تولید داخل در نمایشگاه حمل و نقل که ۲۴ تا ۲۶ آذرماه در تهران برگزار میشود رونمایی خواهد شد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *