راهآهن میانه-بستانآباد-تبریز قطعه طلایی پازل ترانزیت ایران است
اسلامی گفت: رویکرد وزارت راه و شهرسازی در خصوص توسعه طرحهای حملونقلی واقع در کریدورهای حملونقل بینالمللی مورد استقبال سایر کشورها قرار گرفته است.
خبرگزاری میزان -
به گزارش گروه اقتصاد به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی با اشاره افتتاح فاز اول راهآهن میانه-تبریز حدفاصل میانه تا بستانآباد که با حضور رئیس جمهوری طی روزهای آتی افتتاح میشود، اظهار کرد: ایران از نظر موقعیت سوق الجیشی با قرار گرفتن در چهارراه ترانزیتی جهان، مرکز و کانونی برای ترانزیت در کریدورهای بینالمللی شمال-جنوب و شرق- غرب محسوب میشود.
وی افزود: امروزه رویکرد وزارت راه و شهرسازی در خصوص توسعه طرحهای حملونقلی واقع در کریدورهای حملونقل بینالمللی مورد استقبال کشورهای دیگر قرار گرفته است و رفتوآمدهای مقامات ارشد کشورهای مختلف برای انجام مذاکرات دوجانبه آن را تصدیق میکند.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «سه کریدور از پنج کریدور مهم در اتصال شرق آسیا به اروپا، از ایران عبور میکنند»، تصریح کرد: راهآهن میانه- تبریز یکی از بخشهای مهم این کریدورهای بینالمللی است که از مرزهای شمال شرق و جنوب شرق کشور تا غرب آسیا و اروپا امتداد پیدا میکند.
این عضو کابینه دولت دوازدهم، هدف از توسعه شبکه ریلی در شمال غرب کشور را ایجاد راندمان بیشتر برای جابجایی بار و مسافر، اتصال به کشورهای همسایه ترکیه و آذربایجان و تسریع در فرایند حمل بارهای ترانزیتی به اروپا از طریق کریدورهای بینالمللی شرق به غرب عنوان کرد.
اسلامی در ادامه یادآور شد: راهآهن میانه-بستانآباد به طول ۱۳۲ کیلومتر بخشی از راهآهن ۲۰۳ کیلومتری میانه-تبریز است که از ایستگاه موجود راهآهن در شهرستان میانه شروع میشود و با عبور از مسیری کوهستانی و شهرهای ترکمانچای و تیکمه داش، سپس به ایستگاه بستانآباد و در آینده به ایستگاه خاوران در شرق تبریز میرسد.
وی با اشاره به مزایای راهآهن میانه-تبریز به عنوان اولین مسیر دوخطه ریلی کشور بیان کرد: راهآهن میانه-بستانآباد-تبریز باعث کاهش ۵.۵ ساعته زمان سفر و کاهش ۱۱۴ کیلومتری طول مسیر ریلی از تبریز تا تهران، بهبود شبکه ترابری منطقه و افزایش ایمنی سیر، کاهش خسارات جانی و مالی تصادفات جادهای، کاهش مصرف سوخت، کاهش استهلاک ناوگان جادهای، کاهش آلودگیهای زیست محیطی و توسعه اقتصادی، گردشگری و ایجاد اشتغال و ارتقاء شاخصهای حملونقل ریلی میشود.
اسلامی مطرح کرد: البته ایستگاه خاوران پایان کار نیست و تدابیر لازم برای تامین منابع مالی مورد نیاز و اتصال این محور ریلی به ایستگاههای ائل گلی و تبریز اندیشیده شده است.
وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به تکمیل فاز دوم راهآهن میانه-بستانآباد-تبریز به عنوان یکی از وعدههای دولت تدبیر و امید در سال آینده، افزود: هدف دیگر وزارت راه و شهرسازی، اتصال استان اردبیل به شبکه ریلی از ایستگاه بستانآباد است که هم اکنون این پروژه نیز در دست ساخت قرار دارد و باتوجه به پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصدی در عملیات زیرسازی، تلاش میشود این پروژه نیز به رغم تمام محدودیتها تکمیل و آماده بهرهبرداری شود.
اسلامی یادآور شد: تاکنون بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد تومان در این پروژه هزینه شده است و در صورت به روز رسانی هزینهها، ارزش این طرح ریلی به بیش از ۵۰۰۰ میلیارد تومان تبدیل میشود.
وی افزود: امروزه رویکرد وزارت راه و شهرسازی در خصوص توسعه طرحهای حملونقلی واقع در کریدورهای حملونقل بینالمللی مورد استقبال کشورهای دیگر قرار گرفته است و رفتوآمدهای مقامات ارشد کشورهای مختلف برای انجام مذاکرات دوجانبه آن را تصدیق میکند.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «سه کریدور از پنج کریدور مهم در اتصال شرق آسیا به اروپا، از ایران عبور میکنند»، تصریح کرد: راهآهن میانه- تبریز یکی از بخشهای مهم این کریدورهای بینالمللی است که از مرزهای شمال شرق و جنوب شرق کشور تا غرب آسیا و اروپا امتداد پیدا میکند.
این عضو کابینه دولت دوازدهم، هدف از توسعه شبکه ریلی در شمال غرب کشور را ایجاد راندمان بیشتر برای جابجایی بار و مسافر، اتصال به کشورهای همسایه ترکیه و آذربایجان و تسریع در فرایند حمل بارهای ترانزیتی به اروپا از طریق کریدورهای بینالمللی شرق به غرب عنوان کرد.
اسلامی در ادامه یادآور شد: راهآهن میانه-بستانآباد به طول ۱۳۲ کیلومتر بخشی از راهآهن ۲۰۳ کیلومتری میانه-تبریز است که از ایستگاه موجود راهآهن در شهرستان میانه شروع میشود و با عبور از مسیری کوهستانی و شهرهای ترکمانچای و تیکمه داش، سپس به ایستگاه بستانآباد و در آینده به ایستگاه خاوران در شرق تبریز میرسد.
وی با اشاره به مزایای راهآهن میانه-تبریز به عنوان اولین مسیر دوخطه ریلی کشور بیان کرد: راهآهن میانه-بستانآباد-تبریز باعث کاهش ۵.۵ ساعته زمان سفر و کاهش ۱۱۴ کیلومتری طول مسیر ریلی از تبریز تا تهران، بهبود شبکه ترابری منطقه و افزایش ایمنی سیر، کاهش خسارات جانی و مالی تصادفات جادهای، کاهش مصرف سوخت، کاهش استهلاک ناوگان جادهای، کاهش آلودگیهای زیست محیطی و توسعه اقتصادی، گردشگری و ایجاد اشتغال و ارتقاء شاخصهای حملونقل ریلی میشود.
اسلامی مطرح کرد: البته ایستگاه خاوران پایان کار نیست و تدابیر لازم برای تامین منابع مالی مورد نیاز و اتصال این محور ریلی به ایستگاههای ائل گلی و تبریز اندیشیده شده است.
وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به تکمیل فاز دوم راهآهن میانه-بستانآباد-تبریز به عنوان یکی از وعدههای دولت تدبیر و امید در سال آینده، افزود: هدف دیگر وزارت راه و شهرسازی، اتصال استان اردبیل به شبکه ریلی از ایستگاه بستانآباد است که هم اکنون این پروژه نیز در دست ساخت قرار دارد و باتوجه به پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصدی در عملیات زیرسازی، تلاش میشود این پروژه نیز به رغم تمام محدودیتها تکمیل و آماده بهرهبرداری شود.
اسلامی یادآور شد: تاکنون بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد تومان در این پروژه هزینه شده است و در صورت به روز رسانی هزینهها، ارزش این طرح ریلی به بیش از ۵۰۰۰ میلیارد تومان تبدیل میشود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *