درآمد میلیاردی برای تهران از ترانزیت مسیر فرودگاهی/ تاکنون حاکمیت نتوانسته گردشگری را توسعه دهد

17:37 - 02 آذر 1398
کد خبر: ۵۷۰۳۲۱
رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: ترانزیت مسیر فرودگاهی درآمد ۴ تا ۵ میلیارد دلاری برای تهران می‌تواند داشته باشد.

درآمد میلیاردی برای تهران از ترانزیت مسیر فرودگاهیبه گزارش گروه جامعه ، جلسه کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای اسلامی شهر تهران با موضوع چگونگی ارتقا توسعه گردشگری شهر تهران با تکیه بر ظرفیت‌های سازمان کشور‌های اسلامی و با حضور محسن هاشمی، رییس شورا در محل شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد.

محسن هاشمی در این جلسه گفت: بر همگان روشن است صنعت گردشگری در همه کشور‌ها به عنوان صنعتی که می‌تواند شغل ارزان ایجاد کند، مطرح است.

وی ادامه داد: در همه زمینه‌هایی که ایجاد شغل مورد بحث است وقتی از شغل ارزان صحبت می‌شود، فورا گردشگری مطرح می‌شود و این در حالی است که اکثر کشور‌هایی که توسعه یافتگی شان سرعت گرفته از همین ناحیه اقدام کرده اند و ما متاسفانه از این ناحیه عقب هستیم.

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: اگر با نگاه واقع بینانه به موضوع گردشگری نگاه کنیم متاسفانه حاکمیت در این حوزه نتوانسته زمینه مناسب توسعه گردشگری را ایجاد کند، به ویژه علما که می‌توانستند در این موضوع نقش موثری داشته باشند.

هاشمی در ادامه سخنان خود افزود: کشور‌ها برای اینکه بتوانند گردشگری را توسعه دهند اول باید مسئله رانت را در نظامشان حل کنند.

وی ادامه داد: امروز کشور چین به رغم درآمد بالا، با جمعیت زیادی که دارد جزو کشور‌های با سرانه درآمد پایین محسوب می‌شود، اما در همین کشور وقتی گردشگران بخواهند از جاذبه‌های گردشگری نظیر دیوار چین بازدید کنند در صورت بازدید همه جانبه باید قیمتی گزاف پرداخت کنند و این یعنی درآمد.

هاشمی خاطرنشان کرد:  در کشور ما درآمدی از ناحیه گردشگری به رغم بازدید گردشگران داخلی و خارجی به دست نمی‌آید و موزه‌ها و هتل‌ها تنها با سوبسید‌هایی که می‌گیرند زنده مانده اند. در همین بخش سلامت هم سوبسیدی است بیمارستان‌ها داده می‌شود سبب شده آن‌ها زنده بمانند گرچه در بیمارستان‌ها پزشکان درآمد‌های بالا دارند.

رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در راستای توسعه صنعت گردشگری در نقطه‌ی ابتدایی باید اقتصاد کشور به سمت درآمد‌های واقعی سوق پیدا کند افزود: مشکل دیگر بحث تحریم‌ها است که سبب شده تهران وضعیت واقعی یک شهر گردشگر پذیر را نداشته باشد. امروزه کسی نمی‌تواند با کارت اعتباری در تهران هزینه‌ای پرداخت کند؛ لذا اگر بخواهیم گردشگری را به صورت واقعی فعال کنیم باید به این مسائل توجه ویژه داشته باشیم.

رییس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه گفت: نگاه دیگر این است که می‌خواهیم رانت بدهیم و تبادل فرهنگی جدی ایجاد کنیم تا بتوانیم فرهنگ و ایده هایمان را در کشور‌های مختلف جا بیاندازیم که البته این موضوع جای بحث بسیار دارد.

هاشمی گفت: با وجود اهمیت حوزه گردشگری هنوز مشخص نیست نقطه‌ی درآمدی برای شهر تهران از این ناحیه کجاست؟! این موضوع باید مشخص شود.

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: از جهت دیگر هنوز در زمینه‌ها و حوزه‌های مختلف شهرداری اختیارات جامع و کامل ندارد که این امر می‌تواند در توسعه گردشگری اثر گذار باشد همچنانکه همین حوزه گردشگری هم در اختیار شهرداری نیست و هنوز از وظایف ۲۳ گانه تنها ۷ مورد اختیاراتش به شهرداری واگذار شده، لذا ما باید مواظبت کنیم که با وارد شدن به فعالیت‌های جدید بار مالی جدیدی به شهرداری ایجاد نشود.

وی افزود: به عنوان نمونه در بحث نمایشگاه‌ها طبق اصل ۴۴ نمایشگاه‌های داخل شهر باید تعطیل می‌شد و از ظرفیتی که شهرداری ایجاد کرده (نمایشگاه شهر آفتاب) استفاده شود، اما دولت علاوه بر آنکه برگزاری نمایشگاه‌ها در داخل شهر را رها نمی‌کند بلکه بر مشکلات ترافیکی هم می‌افزاید لذا این گونه ناهماهنگی و عدم واگذری اختیارات سبب می‌شود درآمدی برای شهرداری تهران حاصل نشود.

هاشمی در ادامه سخنان خود از لزوم پرداختن به ظرفیت‌هایی نظیر مسائل ترانزیتی سخن گفت و افزود: امروز شهر دبی در سال ۷۰ میلیون سفر دارد و ترکیه هم نیز این راه را در پیش گرفته و مسیر ترانزیت اروپا به آسیا شده است این در حالی است که تهران با قرار داشتن در ارتفاع ۱۲۰۰ متر از سطح دریا بسیار شرایط بهتری از این شهر‌های هم سطح دریا دارد. می‌دانید که هواپیما‌ها برای بلند شدن سوخت بسیاری را مصرف می‌کنند و اگر در شرایطی باشند که در ارتفاع بلند تری قرار داشته باشند سوخت، هزینه و فاصله کمتری را خواهند داشت؛ لذا می‌توان با ترانزیت مسیر فرودگاهی درآمد ۴تا ۵ میلیارد دلاری برای تهران به ارمغان آورد.

هاشمی در پایان گفت: باید بررسی کنیم که درآمد حاصل از حوزه از گردشگری کجاست و چقدر شغل می‌تواند ایجاد کند و در این زمینه چه کار‌هایی باید انجام دهیم و بر اساس فرضیات ساختار مربوطه را برقرار کنیم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *