آمارهای بیسابقه صداوسیما از بینندگان سریالها
به گزارش گروه فضای مجازی ،دوشنبهشب روابط عمومی سازمان صداوسیما، مجموعه مفصلی از آمارهای بینندگان سریالهای تلویزیون را منتشر کرد که از جهات بسیاری، بیسابقه محسوب میشود. منبع اعداد و ارقام، نظرسنجی بوده که مرکز تحقیقات سازمان درباره سریالهای آبان ۹۸ انجام داده است.
گرچه آمارهایی این چنین از میزان مخاطبان توسط برخی کارشناسان یا مخاطبان مورد قبول نیست، اما با این حال برخی اعداد اعلامشده، آنقدر پایین است که چشمبسته میتوان به آنها اعتماد کرد؛ وقتی خود صداوسیما به پایین بودن آمار بیشتر سریالهایش اذعان میکند، دیگر حرفی باقی نمیماند. در ادامه چند نکته مهم و جالب از این نظرسنجی را میخوانید، با این توضیح که در متن خبر، گستره نظرسنجی ذکر نشده، یعنی احتمالاً ملی و در سطح همه استانهای کشور بوده است.
۱- آمارهای پایین، اذعان به ضعف
در سالهای اخیر، برای اولین بار است که سازمان صداوسیما، به طور رسمی، این حجم از آمارهای پایین را برای سریالها اعلام کرده است. معمولاً سریالهایی که بینندههای کمی دارند، کمتر در نتایج نظرسنجیهای مرکز تحقیقات سازمان دیده میشوند. در بسیاری از موارد، آمار یک سریال پرمخاطب اعلام شده و در ادامه، ذکر شده که دیگر سریالها، در ردههای بعدی قرار گرفتهاند؛ بدون انتشار آمار دقیق. اما در گزارش اخیر، «گیلهوا» با ۲۲ درصد، «به رنگ خاک» با ۱۷ درصد، «پناه آخر» با ۱۴ درصد و «حکایتهای کمال» با ۱۱ درصد، سریالهای کممخاطب سیما هستند. اعلام اعداد ۱۴ و ۱۱ درصد در نظرسنجیهای سالهای اخیر سازمان، سابقه نداشته است.
۲- رسمیت رقابت نمایش خانگی و سیما
در آمار اعلامی، همچنین برای اولین بار است که رقمبالایی برای مخاطبان پیگیر سریالهای نمایش خانگی اعلام شده. در حالی که در مهر ماه امسال، آمار ۸ درصد درباره کسانی که «بیشتر» از نمایش خانگی برای تماشای فیلم و سریال استفاده میکنند، اعلام شده بود، در آمار اخیر، گفته شده که ۳۴ درصد از مردم ایران، سریالهای نمایش خانگی را دنبال میکنند؛ عددی که به شدت به آمار سریالهای سیما تنه میزند. در حالی که پیشتر معمولاً آمار مخاطبان نمایش خانگی گفته نمیشد، ظاهراً نظر صداوسیما در قبال نمایش خانگی تغییر کرده و پس از اولین نقد برنامه «هفت» بر یک سریال نمایش خانگی که هفته گذشته اتفاق افتاد، این بار شاهد تداوم رویکرد «به رسمیت شناختن این آثار» از سوی صداوسیما هستیم. در این گزارش، همچنین عدد ۱۷ درصد برای مخاطبان پیگیر سریالهای ماهوارهای اعلام شده است.
۳- مورد عجیب «ستایش»
در حالی که در روز ۱۹ مهر امسال، آمار فصل سوم سریال «ستایش» حدود ۵۸ درصد اعلام شده بود، در آمار جدید، ۶۸ درصد شده است. نکتهای که با توجه به ردهسنی و گستره هر دو نظرسنجی، احتمالاً حلشدنی است، اما از آن جا که این دو نکته در هر دو نظرسنجی مغفول بودهاند، ایجاد ابهام کرده است. نکته مهم دیگر در این آمار، ضعیف بودن آمار همه سریالهای جدید، جز «ستایش» است. همان طور که در بالا خواندید، ظاهراً این سریال پربیننده، تنها محصول نمایشی موفق تلویزیون در پاییز امسال بوده و دیگر سریالها، از جمله سریال «گیلهوا» محصول سازمان اوج، توفیقی در جذب مخاطب نداشتهاند. جالب این که آمار سریالها، با جزئیات فراوانی اعلام شده، از جمله این که برای همه سریالهای پایانیافته، میزان رضایت از بازی هنرپیشهها، آموزنده بودن، تیتراژ، جذابیت داستان و باورپذیربودن شخصیتها اعلام شده است.
۴- رضایت بالا از یوزارسیف
در میان سریالهای تکراری که آمارشان از سوی روابط عمومی صداوسیما اعلام شد، همانطور که میشد پیشبینی کرد، سریال «یوسف پیامبر (ع)» در صدر قرار دارد؛ با ۲۳ درصد بیننده. نکته جالب در این میان، درصد رضایت بینندگان از این سریال است. در حالی که همه سریالهای جدید این گزارش، آمار رضایتمندی کمتر از ۸۰ درصد داشتهاند، آمار رضایت مخاطبان از سریال «یوسف پیامبر (ع)» به کارگردانی زندهیاد فرجا... سلحشور، عدد فوقالعاده ۹۹ درصد را نشان میدهد. طوری که دیروز چندین رسانه آنلاین، تیترهایی، چون «بازپخش یوسف پیامبر (ع) پربینندهتر از سریالهای جدید تلویزیون» را انتخاب کردند.
۵- شبکه ۳ در صدر
هر دو سریال رتبه اول و دوم در آمار اعلامشده، مربوط به شبکه ۳ سیما هستند؛ هرچند دومی اختلاف معناداری با صدرنشین دارد. در این میان شبکههای یک، ۲ و ۵ که روزگاری سریالهای پرمخاطبی تولید میکردند و هنوز هم برندهای مهمی، چون «پایتخت» و «کلاه قرمزی»، در رتبههای پایین قرار دارند و مشخص است که مدیران آن، باید فکری به حال کنداکتورشان بکنند.