گرانی کالا‌ها واقعی نیست

10:06 - 27 آبان 1398
کد خبر: ۵۶۸۸۱۴
سوختی که در قیمت کالا یا خدمات تاثیر می‌گذارد گازوئیل یا برق است که باعث گران شدن حمل و نقل یا ماشین آلات و وسایل گرمایشی می‌شود، اما بنزین که مخصوص خودروهاست، اندک در حمل و نقل‌های درون شهری وانت بار‌ها تاثیر می‌گذارد.

گرانی کالا‌ها واقعی نیستبه گزارش گروه فضای مجازی ، به نقل از روزنامه خراسان، حتی اگر طرح سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین را مناسب بدانیم، بر زمان و نحوه اجرای آن نقد‌های بسیار جدی وجود دارد، اما درسی که رهبر معظم انقلاب به همه دادند این بود که باید بی آنکه نگران از جایگاه و اعتبارمان باشیم یا نگران از رای مردم، باید پای تصمیمات ملی گرفته شده ایستاد حتی اگر منتقد آن باشیم.
امروز هم مساله این است این طرح اعلام و اجرایی شده است و باید با آن همراه شد، در طول مسیر اشکالات‌اش را گوشزد و اصلاح کرد و حتی اگر نیاز به تغییر اساسی در طرح وجود داشت در زمان منطقی آن و از راهکار‌های درست، دست به تصمیمات مهم زد. خراسان نیز بر اساس همین منطق از روز اول سعی داشت از یک طرف نقاط قوت طرح را برای رفع نگرانی‌های بی‌مورد برطرف سازد و از طرف دیگر دغدغه‌ها و نگرانی‌های جدی را به مسئولان گوشزد کند تا برای برطرف کردن آن اقدام کنند. یکی و شاید مهم‌ترین نگرانی مردم از گرانی بنزین تورمی است که معمولا پس از افزایش قیمت بنزین ایجاد می‌شود که از روز اول درباره آن گوشزد کرده ایم، اما به نظرمان پیشنهادی به عنوان «طرح ضربتی برخورد با گرانی بنزینی» رسید که در صورتی که همراهی مناسبی از سوی مردم صورت گیرد و اگر مسئولان مربوط با جدیت همکاری کنند می‌توان به شکلی تاثیرگذار در مقابله با گرانی‌های بی‌دلیل (نه گرانی‌های واقعی) اقدام کرد.
نکته مهم در موفقیت این طرح این مساله است که مردم باید بدانند و باور کنند که با توجه به اینکه گازوئیل گران نشده است، گرانی قریب به اتفاق کالا‌ها و بیشتر خدمات هیچ وجه و دلیل واقعی ندارد. سوختی که در قیمت کالا یا خدمات تاثیر می‌گذارد گازوئیل یا برق است که باعث گران شدن حمل و نقل یا ماشین آلات و وسایل گرمایشی می‌شود، اما بنزین که مخصوص خودروهاست اندک در حمل و نقل‌های درون شهری وانت بار‌ها تاثیر می‌گذارد که آن هم به دلیل سهمیه در نظر گرفته شده برای آن‌ها و سرشکن شدن افزایش قیمت بر کالا‌های موجود افزایش بسیار اندکی را (حداکثر ۴ درصد) در پی خواهد داشت. به عنوان مثال یک بار میوه زمانی که به میدان بار می‌رسد با همان قیمت قبل و بدون هیچ افزایشی به دست عمده فروش می‌رسد و میوه فروش که با وانت بار کالا را به فروشگاه خود می‌برد عدد بسیار اندکی افزایش قیمت حمل و نقل خواهد داشت که اگر نگوییم ناچیز و قابل چشم پوشی است، در بدترین حالت باید با ۴ درصد افزایش قیمت روبه رو شویم. این مسئله برای دیگر کالا‌ها نیز درگران‌ترین حالت بیشتر از ۴ درصد نمی‌تواند باشد. بر این اساس نکته مهم این است که مردم تصمیم بگیرند اسیر جو روانی موجود نشوند و حاضر نشوند جنس را بی دلیل گران بخرند و اجازه دهند سودجویان کالا یا خدماتی را با عنوان «آقا بنزین گران شده» ۱۰، ۲۰ یا حتی ۵۰ درصد گران کنند البته این جا مشکلی برای مردمی که نمی‌خواهند اجازه سودجویی و خیانت عده‌ای را به منافع مردم بدهند، به وجود می‌آید و آن این که احساس می‌کنند «نخریدن» آن‌ها تاثیری در عمل نمی‌گذارد، چون دیگرانی هستند که آن کالا را می‌خرند و فروشنده گران فروش (اعم از تولیدکننده، عمده فروش و خرده فروش) به مطامع خود می‌رسد لذا در عمل تسلیم این گران فروشی می‌شود. برای مقابله با این موضوع روزنامه خراسان با هماهنگی که دادستانی مشهد، تعزیرات و سازمان صمت کرده است، پل ارتباطی می‌شود بین شما و مسئولانی که وظیفه برخورد با گران فروشی را دارند و از همه شما درخواست می‌کند ضمن این که اولا خودتان تصمیم بگیرید گران نخرید و ثانیا به دیگران نیز توصیه کنید که گران نخرند، گران فروش را به ما معرفی کنید و خراسان تلاش می‌کند با کمک مسئولان مربوط در اسرع وقت موضوع را بررسی کند و نتیجه برخورد سریع و قاطع با گران فروش را از طریق روزنامه خراسان و در فضای مجازی به شما گزارش دهد تا هم فضا برای گران فروشی ناامن شود و هم مردم احساس کنند که جایی برای شنیدن فریادشان وجود دارد. علاوه بر آن گاه در این مسیر ممکن است به مشکلاتی برخورد کنیم که فروشنده نیز تقصیری ندارد بلکه علت گرانی بی دلیل به جایی دیگر یا موضوعی دیگر بر می‌گردد که در آن صورت نیز خراسان برای حل مشکل آستین بالا می‌زند و برای رفع آن مشکل با پیگیری رسانه‌ای اقدام خواهد کرد. نباید فراموش کنیم که ما همه در یک جامعه زندگی می‌کنیم و رفتار‌های ما بخواهیم یا نخواهیم در زندگی دیگران تاثیر می‌گذارد. در شرایط سخت است که انسان‌ها باید یک پیکر بودن خود را بیشتر به نمایش بگذارند و امروز بسیار ضروری است «گران نفروشیم» و «گران نخریم» تا دیگران نیز مجبور نشوند گران بخرند.



: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسان‌های منتشر میشود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *