دعا برای وزش باد و باران جای کنترل آلایندههای محیطی را گرفته است/طرح کاهش آلودگی هوا امتیازی برای تردد بیشتر ثروتمندان
به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، با همه تدابیر صورتگرفته همچنان تابلوی اطلاعرسانی آلایندگی هوای تهران و شهرستانها در حال افزایش است و طبق آنچه که معاون نظارت و پایش محیط زیست گفته «تهران تا پایان هفته آلوده خواهند ماند.»، اما راه حل چیست؟ برای بررسی وضعیت بحرانی هوای پایتخت به سراغ ابوالفضل قناعتی عضو هیات رئیسه چهارمین دوره شورای شهر تهران رفتیم؛ قناعتی در گفتگو با خبرنگار گروه جامعه میگوید: «کاهش آلودگی هوا نیازمند اتخاذ تصمیماتی درست در راستای کنترل آلایندههای محیطی است.»
او البته در ادامه کنایه تندی هم به شهردار تهران زد؛ «مسئولیتهای باد آورده، فکرهایِ بادی هم در اذهان برخی مسئولان میآورد.»
به نظر میرسد اشاره قناعتی به بخشی از سخنان شهردار تهران در مراسم تقدیر از تاکسیرانان باشد؛ سه شنبه ۲۱ آبان بود که پیروز حناچی در حاشیه مراسم تقدیر از تاکسیران نمونه و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی که امروز وضعیت آلودگی شهر تهران چگونه است گفت: «در آستانه هشدار هستیم البته فقط این وضعیت در تهران نیست؛ اگر باد بوزد اوضاع خوب میشود و مشکلات برطرف میشود، اما تا امروز ۹ روز است که هوا ساکن بوده و باد نوزیده است.»
عضو هیات رئیسه چهارمین دوره شورای شهر تهران با اشاره به مشکلات ایجاد شده در پی اجرای طرح کاهش آلودگی هوا، گفت: متاسفانه طرح فعلی علاوه بر اینکه به افزایش ترددها دامن زده با توجه به اینکه حضور در محدوده طرح ترافیک را برای همه در ازای پرداخت پول مجاز دانسته نوعی بی عدالتی است.
وی با بیان اینکه در گذشته با اعمال طرح زوج و فرد در مواقع آلودگی هوا تردد همه خودروها ممنوع اعلام بود، افزود: اکنون در ازای دریافت پول ترددها صورت میگیرد به عبارتی جان مردم با پول معامله میشود.
این عضو سابق شورای شهر با تاکید بر اینکه اکنون سقف یا محدودیتی برای ترددها وجود ندارد، تصریح کرد: اینکه هر کسی از شهرستان نیز بتوانند در محدوده طرح ترافیک تردد کند خود آلودگی را تشدید میکند.
وی با اشاره به اظهارات مسئولان مدیریت شهری در خصوص ارزان شدن حمل و نقل عمومی در پی اجرای طرح کاهش آلودگی هوا، گفت: این ارزانی با توجه به محدودیتهای موجود پیش پای حمل و نقل عمومی جوابگو نیست.
قناعتی با تاکید بر اینکه معضل شلوغ بودن صف اتوبوس و مترو موضوعی است که باید با اتخاذ تدابیر مناسب از بین برود، افزود: اینکه گفته میشود برای توسعه حمل و نقل عمومی بودجه کافی وجود ندارد شاید قابل پذیرش باشد، ولی باید بدانیم که مدیریت تدبیر که در دست خارجیها و با تحریمها تغییر نمیکند.