افزایش ۳ برابری زیر ساختهای ریلی/ پرواز آنتونوف ٧٤ هیچ وقت ممنوع نبوده است
وی با بیان اینکه در حال اتصال راه آهن به کشورهای همسایه هستیم، گفت: با افزایش کریدورهای ترانزیتی خود سعی میکنیم سهم خودمان را در جا به جایی بار به حداکثر برسانیم.
اسلامی با اشاره به اینکه راندمان و ظرفیت خود را با اتصال پروژههای ریلی در شهرهای مختلف توسعه خواهیم داد، گفت: ۱۴ هزار کیلومتر خطوط ریلی در کشور داریم و هم زمان ۱۵ هزار کیلومتر خطوط ریلی را هم در دست ساخت داریم که این نشان دهنده عزم ما برای گسترش خطوط ریلی است.
وزیر راه و شهر سازی عنوان کرد: یکی از اقدامات و برنامههای ما آن است که مسافرت ریلی را برای تمامی مردم از تمام نقاط کشور فراهم کنیم به طوری که توسعه متوازن و توسعه پایدار را برای هدف نهایی خود ایجاد کنیم.
اسلامی اظهار کرد: باید بتوانیم با حداکثر بهینه سازی در مصرف انرژی و حداقل هزینه و زمان حداکثر راندمان را به دست بیاوریم و زندگی شهری را در چنین شرایطی بهبود ببخشیم.
وی در ادامه بیان کرد: توسعه قطارهای حومهای که با اخذ مجوز قانونی از مجلس و دولت به زودی در دستور کار قرار میگییرد و این یکی از جدیدترین برنامههای ما در این دولت به شمار میرود.
وزیر راه و شهر سازی تاکید کرد: ما شاهد شکل گیری ظرفیت قطارهای حومهای در کلان شهرها هیتیم که بسیار مورد استقبال مردم قرار گرفته و روزانه شاهد افزایش حداکثری سفرهای حومهای سنگین هستیم.
اسلامی یادآور شد: شهرهای جدید هم به زودی از طریق مترو و یا قطارهای حومهای به کلان شهرها متصل میشود که اولین شهر هشتگرد است که این شهر به استان تهران متصل میشود.
وی با بیان اینکه تا ۲ سال آینده مترو هشتگرد راه اندازی میشود، گفت: این اولین متروای است که شهر حومه را به کلانشهر متصل میکند.
وزیر راه و شهر سازی با اشاره به اینکه باید بحث معماری و شهرسازی را در حوزه حمل و نقل به یکدیگر متصل کنیم، توضیح داد: در حوزه حمل و نقل جادهای توانستهایم زیبا آفرینی کنیم بنابراین باید در بخش حمل و نقل ریلی هم به این موضوع توجه کنیم البته شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل با احداث خطوط جدید ریلی توانسته است این موضوع را در دستور کار خود قرار دهد و یک اثر معماری قابل احترامی را در حوزههای ریلی ایجاد کرده است.
اسلامی افزود: توانستهایم در تمامی خطوط ریلی معماری اصیل اسلامی را رعایت کنیم و این موضوع همواره در تمامی ایستگاههای کشور ایجاد شده است.
وی با اشاره به اینکه درون ایستگاهها که کانون گردآوری مردم است، گفت: باید این کانون که مردم و مسافران در آنجا جمع میشوند از فضای آن لذت ببرند بنابراین باید با خلق یک اثر معماری توسط راه آهن وشهرداری این موضوع مورد توجه قرار گرد.
وزیر راه و شهر سازی خاطر نشان کرد: در جهت بهسازی و زیبا آفرینی مناطق اقدامات ویژهای انجام شده و راه آهن باید با تاثیر گرفتن از معماری اصیل ایرانی این اقدام را هر چه سریعتر اجرایی کند.
محمد اسلامی در حاشیه این مراسم در باره آخرین وضعیت پرواز هواپیماهای آنتونوف اظهار کرد: تنها یک مدل از این هواپیماها ممنوع پرواز بوده است یا بهتر بگویم درخواستی برای پرواز آن تاکنون نبوده است.
وی ادامه داد: پرواز آنتونوف ٧٤ هیچ وقت ممنوع نبوده است.
وزیر راه و شهر سازی گفت:مرجع رسیدگی در حوزه سوانح فقط کمیته بررسی سانحه است و مرجع بین المللی درباره صدور مجوز برای هر پروازی سازمان هواپیمایی کشور است که این سازمان هیچ وقت پرواز آنتونوف ٧٤ را ممنوع اعلام نکرده است.
اسلامی اضافه کرد: سازمان هواپیمایی بر مبنای استاندارهای جهانی تشخیص میدهد که به کدام پروازها مجوز دهد و کدام هواپیماها صلاحیت پرواز دارند.
وی بیان کرد: آنتونوف مدل٧٤ از گذشته در ناوگان هواپیمایی کشور بوده است و پرواز میکرده و در هیچ دوره ای پرواز این هواپیما ممنوع نبوده است.
وزیر راه و شهر سازی متذکر شد: آنتونوف مدل١٤٠ نیز بعد از سانحهای که داشت پرواز نکرده است و حتی صاحب این هواپیما درخواستی برای پرواز مجدد این هواپیما نداشته است.
اسلامی عنوان کرد: گزارش کمیسیون بررسی سوانح مرجع نهایی درمورد هر نوع حادثه هوایی است و نمیتوان صد مرجع برای صلاحیت پروازی در کشور داشت.