مدرسه محور بودن ملاک جشنواره فیلمهای رشد نیست
به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، نشست خبری و مراسم رونمایی از پوستر چهلونهمین جشنواره بینالمللی فیلمهای علمی آموزشی و تربیتی رشد با حضور مسئولان سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی برگزار شد.
وحید گلستان، رئیس گروه تولید فیلمهای آموزشی و دفتر انتشارات و تکنولوری سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در ادامه این مراسم گفت: امسال ما با دو نگاه به این جشنواره ورود کردیم.
یک نگاه به سمت ۵۰ دوره جشنواره فیلمهای رشد است و نشان از اهمیت تحول ساختار جشنواره و محتوا شکل ارتباط با مخاطب و هنرمندان و حلقههای بعد و پس از آن بوده است.
رئیس گروه تولید فیلمهای آموزشی دفتر انتشارات و تکنولوژی سازمان پژوهش و برنانه ریزی آموزشی افزود: از ابتدای شهریور همفکری و کمک گرفتن از خرد جمعی صاحب نظران را آغاز کرده ایم تا سند تحول جشنواره رشد با توجه به سند برنامه درسی ملی فراهم شود.
گلستان گفت: دلیل عدم رشد کافی فیلم آموزشی نبودن بازار فیلم رشد است.
رئیس گروه تولید فیلمهای آموزشی دفتر انتشارات و تکنولوژی سازمان پژوهش و برنانه ریزی آموزشی گفت: به سمت کیفی شدن رفتیم و بیش از هزار ۱۰۰ فیلم ایرانی و فیلم خارجی هزار و ۵۰۰ برای ما ارسال شد.
همچنین امسال از میانگین ۲۵۰ تا ۳۰۰ فیلم به ۱۳۰ فیلم رسیدهایم. درضمن به آموزشی و ارزشهای فیلم و محتوا و توجه به برنامه درسی توجه شده است.
گلستان گفت: طراحی آموزشی به جشنواره رشد اضافه شد که در دورههای قبل به این موضوع پرداخته نشد. وقتی ما در جشنواره رشد کار تخصصی در فیلم انجام میدهیم. علاوه بر داشن آموزان برای دانشجویان و خانوادهها هم حلقه مفقوده طراحی آموزشی در همه ادوار دیده میشود.
گلستان گفت: طراحی آموزشی یعنی نقشه و برنامه قبل از تولید فیلم. در این طراحی باید نوع ارائه و نوع بازخورد از رسانه مد نظر قرار بگیرد و لی، چون بازار فیلم رشد وجود ندارد این اتفاق نمیافتد.
وی افزود: در این دوره فیلمهای وارد کارگروهی شدند که بررسی دقیقی از نظر طراحی آموزشی در آنها مد نظر قرار گرفت.
رئیس گروه تولید فیلمهای آموزشی دفتر انتشارات و تکنولوژی سازمان پژوهش و برنانه ریزی آموزشی اظهار کرد: برای دوره ابتدایی و دور متوسطه دفترچه راهنمای محتوای آموزشی تهیه شده و معلمان فعالیتهای آموزشی برای قبل و بعد از فعالیت را در نظر میگیرند.
گلستان افزود: در درون فیلمها دخالتی نکرده ایم و تمام طراحی آموزش ما به قبل و بعد از فیلمها انتقال پیدا کرده است.
گلستان با بیان اینکه بخش نمایش آزمایشی فیلمها را امسال در ۷ مدرسه عملیاتی کردیم افزود: این فیلمها را در دوره ابتدایی نمایش دادیم و بازخوردها از دانش آموز و معلم گرفته شد و این بازخوردها شگفت انگیز بود و راهنمای اثر بخشی بود و جدول فیلمها بر این اساس مشخص شد.
رئیس گروه تولید فیلمهای آموزشی دفتر انتشارات و تکنولوژی سازمان پژوهش و برنانه ریزی آموزشی افزود: این جشنواره محدود به دانش آموزان نیست و برای خانواده و کارشناسان نیز تدارک دیده شده است.
گلستان افزود: مدارس بین المللی ما در ۱۳ کشور نمایش فیلم با نگاه گسترش و توسعه زبان فارسی در چهار دوره دارند. در تهران امسال ۶۰ سالن متمرکز و ۱۴۰ سالن سیار و در شهرستانهای تهران ۶۰ سالن متمرکز و ۶۰ سالن سیار داریم و این سالنها در مدارس هر کدام دو روز حضور پیدا خواهند کرد. امسال هزار ۴۰۰ سالن در شهرستانها خواهیم داشت.
وی درباه شهرهایی که این فیلمها در آنها نمایش داده میشود، گفت: سرپرستی اروپا شهر هامبورگ، امارات، ترکیه، سوریه، لبنان، شبه قاره هند، مسکو، کویت، بحرین، آفریقا و سرپرستی انگلیس در لندن هستند و ۹۱ کشور متقاضی بودن که فیلمهای جشنواره رشد در آنها نمایش داده شود و بیش از دو هزار ۶۰۰ فیلم از ۲۶ کشور ارسال شد که الان در جشنواره حضور دارند از این ۲۶ کشور آلمان، هند، فرانسه، ژاپن و سنگاپور بیشترین فیلمها را داشتند.
گلستان افزود: مدرسه محور بودن اصلا ملاک فیلمهای جشنواره رشد نیست و بیشتر به محتوای فیلمها میپردازیم و حتی فیلمهایی در این جشنواره وجود دارد که برای دانش آموزان نیست و برای خانوادهها در نظر گرفته شده است.