تأکید عاملی بر تدوین سیاست برای ورود بخش خصوصی به عرصه علم و فنآوری و ثبت نوآوریهای جدید
جلسه ۱۲۳ ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور روز سهشنبه ۱۴/۸/۹۸ به ریاست سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.
خبرگزاری میزان -
به گزارش گروه جامعه به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در این جلسه و پیش از دستور؛ گزارش اخبار علم و فنآوری توسط قدسی پور معاون نظارت و ارزیابی ستاد علم و فنآوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شد و آخرین آمار تولیدات علم و فنآوری جمهوری اسلامی ایران مورد بررسی قرار گرفت.
در این رابطه با اشاره به گزارش استنفورد پیرامون فعالیتهای کمی علمی در جمهوری اسلامی ایران و ارائه مستندات علمی ایران در مقایسه با برخی کشورهای منطقه در سالهای ۲۰۱۰ الی ۲۰۱۹ خاطرنشان شد که خوشبختانه کیفیت مقالات علمی کشور نیز در جایگاه مناسبی در منطقه قرار دارد.
در این گزارش تأکید شد که جمهوری اسلامی ایران با حدود ۷۰ درصد استناد مقالات علمی و ۲۳.۵ درصد همکاریهای علمی بین المللی و نیز ۰.۸۹ درصد تأثیر استنادی در جهان (میانگین استنادات یک کشور به میانگین استنادات جهان) دارای جایگاه مناسبی در منطقه است.
مخبر دزفولی: برخی از کشورهای منطقه در تلاش هستند تا پیشتازی جریان علمی را از ایران بگیرند
محمدرضا مخبر دزفولی در ادامه با اشاره به گزارش استنفورد پیرامون تولیدات علمی ایران خاطرنشان کرد: در گزارش استنفورد ۴۸۰ هزار مقاله بررسی شده و اعتراف می کند که حدود ۹۱ درصد مقالات کشور در مجلات دارای کیفیت منتشر شده است که این خود نشاندهنده کیفیت تولید علم جمهوری اسلامی ایران است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در زمینهٔ هوافضا پروژههای عظیمی در حال حاضر توسط امارات متحده عربی و عربستان سعودی در حال پیگیری است و با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران پیشتاز جریان علمی در منطقه بوده است، برخی دیگر از کشورهای منطقه نیز در تلاش هستند تا این پیشتازی را از جمهوری اسلامی ایران بگیرند، لذا برنامه ریزی مناسب در جهت حمایت از پیشتازی علم در جهان لازم است که توسعه یابد.
تأکید عاملی بر تدوین سیاست برای ورود بخش خصوصی به عرصه علم و فنآوری
عاملی نیز تصریح کرد: علاوه بر توجه دولت به گسترش و توسعه توانمندی علمی جمهوری اسلامی ایران شایسته است تا سیاست های لازم برای ورود بخش خصوصی به این عرصه نیز فراهم شود.
وی تصریح کرد: مهمترین سهم تحقیق و توسعه در کشورهای پیشرفته دنیا متعلق به بخش خصوصی است و سهم اساسی ثبت نوآوری نیز متعلق به همین بخش است.
ادامه بررسی سیاستهای اشتغال دانش آموختگان
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی دستور اول جلسه به ادامه بررسی سیاستهای اشتغال دانش آموختگان اختصاص داشت.
اشاره زاهدی به تصویب قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفهای و مهارتی در مجلس
در همین رابطه زاهدی، رئیس گروه آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به قانون مصوب مجلس شورای اسلامی در تدوین نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفهای و مهارتی گفت: در این قانون ۸ رده برای مشاغل کشور در حوزه آموزش مهارتی تعریف شده است.
وی افزود: خوشبختانه اخیراً آئین نامه اجرایی آن توسط دولت ابلاغشده و در حال حاضر توسط دبیرخانهای در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشغول به فعالیت هستند.
همچنین قرار شد با هماهنگی دبیرخانه مذکور گزارشی در رابطه با اجرای سیاستهای اشتغال دانش آموختگان در جلسات آینده ارائه شود.
بررسی پیشنهادهای دانشگاه پیام نور برای آمایش آموزش عالی این دانشگاه
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی دستور دوم این جلسه به موضوع آمایش آموزش عالی اختصاص داشت که در این رابطه دانشگاه پیام نور پیشنهادی برای تغییر در مناطق دسته بندی این دانشگاه ارائه داد.
سوزنچی، معاون خط مشی گذاری و راهبری اجرای ستاد علم و فنآوری با تبیین بندهای مصوبه آمایش آموزش
عالی کشور خاطرنشان کرد: سیاست های آمایش آموزش عالی در ۱۰ منطقه دسته بندی شده که در آن به سامان دهی مراکز دانشگاهی، مأموریت گرایی دانشگاهها و موضوع سنجش و پذیرش توجه شده است.
وی با اشاره به تبصره دو ماده یک سیاستهای آمایش آموزش عالی کشور گفت: تغییر در حوزه و تعداد مناطق دانشگاه پیام نور می تواند بهصورت مادهواحده با پیشنهاد وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی نهایی شود.
ارائه گزارش رئیس دانشگاه پیام نور از فعالیتهای این دانشگاه
محمدرضا زمانی رئیس دانشگاه پیام نور گفت: دانشگاه پیام نور حدود ۴۳۰ هزار دانشجوی فعال و حدود ۱.۶ میلیون فارغالتحصیل داشته است.
وی افزود: این دانشگاه با ۴۹۴ واحد در سطح کشور و همچنین ۵۵ نمایندگی در ۴۳ دانشگاه بین المللی مشغول به فعالیت بوده است.
زمانی ادامه داد: در نیمسال تحصیلی ۹۹-۹۸ با برگزاری آزمون الکترونیکی صرفهجویی حدوداً ۶ میلیاردی توسط این دانشگاه بهدستآمده است.
راه اندازی ۱۸ مرکز نوآوری در استان ها، استقرار ۷۱ هسته نوآور، ۲۵ مرکز رشد و استقرار ۱۴۵ هسته فناور با مشارکت معاونت علمی و فنآوری ریاست جمهوری ازجمله مواردی بود که در رابطه با سیاستهای اشتغال دانش آموختگان دانشگاه پیام نور به آن اشاره شد.
کی نژاد در رابطه با این موضوع تصریح کرد: در بررسی تقسیم بندی مناطق پیشنهادی لازم است تا یک بررسی کارشناسی نیز در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گیرد.
حجتالاسلاموالمسلمین محمد محمدیان خاطرنشان کرد: مقوله منطقه بندی مدنظر دانشگاه پیام نور بایستی همسوی با سیاست های آمایش آموزش عالی کشور باشد و منطقه بندی در کشور باید یکسان و واحد باشد، ضمن آنکه تغییر در اساسنامه دانشگاه پیام نور بایستی در دستور جلسات ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور و از مسیر بررسی در شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد.
جاسبی پیشنهاد کرد: دانشگاه پیام نور می تواند با تمرکز در یک دانشگاه و تقویت مأموریتهای آموزش غیرحضوری خود اقدام به فعالیت آموزشی در سطح جهان کند.
حجتالاسلاموالمسلمین رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در دانشگاهها نیز پیشنهاد کرد: دانشگاه پیام نور ملزم شود تا اصلاحات اساسنامه را در مقطع زمانی مشخصی به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد کند و پس از آن تصمیم جدی برای موضوع آمایش آموزش عالی و تقسیمبندی مناطق توسط این دانشگاه گرفته شود.
عاملی: اصلاح اساسنامه دانشگاه پیام نور نباید منجر به سست کردن برنامههای این دانشگاه شود
عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: دانشگاه پیام نور در حال حاضر نزدیک به ۳۸۰۰ عضو هیئتعلمی و ۴۳۰ هزار دانشجو دارد و یکی از دانشگاههای معتبر و توانمند کشور است و تغییر در اساسنامه یا تقسیم بندی مناطق این دانشگاه به هیچ وجه نباید منجر به سست کردن برنامه ها و عملکرد این دانشگاه شود.
وی افزود: تغییرات اساسنامه ای که توسط دانشگاه پیام نور انجام شده است تا زمانی که در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب نرسد پذیرفته نمی شود و از این رو تنها اساسنامه گذشته دانشگاه پیام نور که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است را به رسمیت می شناسیم.
عاملی: دانشگاه پیام نور نمی تواند در مقطع تحصیلات تکمیلی اقدام به پذیرش دانشجو کند
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: ماهیت فعالیت دانشگاه پیام نور فعالیت بهعنوان یک دانشگاه الکترونیک بوده است و مطابق اساسنامه آن نمی تواند در مقطع تحصیلات تکمیلی اقدام به پذیرش دانشجو کند.
وی افزود: اگر پیشنهادی برای تغییر در فعالیت یا بندهای اساسنامه این دانشگاه وجود دارد بایستی به دبیرخانه ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور ارائه شود تا از مسیر جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب برسد.
همچنین در پایان مقرر شد، در خواست آمایش منطقهای دانشگاه پیام نورد جهت بررسی دقیقتر به دبیرخانه ستاد نقشه جامعه علمی کشور ارجاع شود و اشکالات مطرح شده در جلسه مورد ملاحظه قرار گیرد.
ارائه گزارش اجرایی سازی سند راهبردی کشور در امور نخبگان توسط ستاری
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی پس از ارائه گزارشی از فعالیتهای اخیر بنیاد ملی نخبگان و اهتمام مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) به اجرایی سازی سند راهبردی کشور در امور نخبگان توسط دکتر ستاری، معاون علمی و فنآوری ریاست جمهوری قرار شد گزارش پیشرفت سند راهبردی کشور در امور نخبگان در جلسات آتی ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور ارائه شود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *