مهدویت؛ انتظار استقرار عدالت/ انسان والایی خواهد آمد
گروه سیاسی ؛ امامت، یعنی پیشوایىِ روحی و معنوی و پیوند عاطفی و اعتقادی با مردم. امامت، حرکتی در میان امت، برای امت و در جهت خیر است؛ در مقابل، سلطنت و مظاهر و نمودهای مدرن آن قرار دارد؛ سلطنت مترداف حکومت با زور و قدرت و فریب است؛ سلطنت، یعنی یک سلطه زورمدارانه علیه مصالح مردم و برای ثروتاندوزی و شهوترانی گروه حاکم و طبقات خاص.
در خطبه ۱۳۱ نهج البلاغه از لسان مبارک امیرالمومنین علی علیهالسلام نقل شده است: «اللهم اِنّک تعلم اَنّه لم یکن الذی کان مِنّا منافسةً فی سلطان و لَاالتِماس شی ءٍ من فضول الحُطام و لکن لنَرُدَّ المَعالم مِن دینک و نُظهِر الاِصلاح فی بلادک، فیأمن المظلومون مِنْ عبادک و تقامُ المعطَّلةُ مِن حدودک» یعنی «بارالها! تو آگاهی که هدف ما از قیام، عشق به قدرت و دستیابی به فزونی متاع دنیا نیست و تنها بدان منظور است که نشانههای دین تو را به جایی که بود، بازگردانیم واصلاح را در شهرهای تو ظاهر سازیم، تا بندگان ستمدیده ات در امان باشند و حدودضایع گشته تو اقامه شود».
دنیای فعلی دنیای سلطنت ظالمین و مفسدین و مستکبران است؛ بنا به آمار متواتر مراکز معتبر مالی دنیا نظیر «بانک جهانی» و «صندوق بین المللی پول»، حدود ۸۰ درصد ثروت دنیا در تصاحب اقلیتی ۲۰ درصدی است؛ اقلیتی که به همه انسانها و موجودات و جمادات عالم، نگاه ابزارگرایانه و بهرهکشانه دارند؛ یا مراکز فحشاء را مدیریت میکنند یا دستی در اسلحهسازی و ساخت سلاحهای کشتار جمعی دارند؛ یا با اداره بانکها و موسسات مالی و شرکتهای چندملیتی، منابع و ثروت ملتها را چپاول میکنند یا در قالب حکومتی قبیلهای و ارتجاعی، منابع و ذخایر زیرزمینی مردم و ملتهای مستضعف را خرج عیاشی و باج دهی به قدارهبندان گاوچران در ینگه دنیا میکنند!
این بنای ظلم و بیعدالتی باید ریشهکن شود؛ «و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوراثین»؛ ما میخواهیم بر مستضعفان زمین منّت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم. (قصص ۵) و قطعا نیز چنین خواهد بود چرا که این وعده الهی است و وعده الهی تخلف ناپذیر است؛ «وَعْدَ اللَّهِ لاَ یُخْلِفُ اللَّهُ وَعْدَهُ وَ لٰکِنَ أَکْثَرَ النَّاسِ لاَ یَعْلَمُونَ» الروم ٦.
این فروپاشی و ریشهکنی قطعی بنای ظلم و بیعدالتی با اراده خداوند و با دستان با کفایت خلیفه الهی صورت میگیرد؛ شیخ طوسی صاحب «استبصار» و «تهذیب الاحکام» خلیفه الهی را همان انسان کاملِ دارای عصمت و علم برتر میداند؛ لذا وجود مقدس حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (ص) و ۱۲ امام جانشین ایشان، تنها مصادیق اصلی خلیفه الهی میباشند که با هدایت تشریعی و تکوینی و باطنی خود، مسیر تشکیل مدینه فاضله و جامعه آرمانی را - که در آن، انسانها به دور از ظلم و بیعدالتی به سوی سعادت دنیوی و اخروی رهنمون میشوند - محقق میسازند.
امام زمان (عج) به عنوان دوازدهمین جانشین پیامبر (صلیالله علیه وآله) آخرین حجت الهی از سلسله انبیا واوصیاست و به عنوان یک امام زنده ولی غایب با ظهورش جهان را پر از عدل و داد میسازد.
هشتم ربیعالاول مصادف با شهادت امام حسن عسکری (ع) و آغاز امامت حضرت بقیة الله الأعظم (عجل الله تعالی و فرجه) است؛ اتفاقی که در سال ۲۶۰ هجری قمری رخ داد. از همان زمان نیز حضرت حجت (عج) به اذن الهی برای محفوظ ماندن از گزند حاکمان وقت جور که به دنبال به شهادت رساندن حضرت بودند، از دیدههای بشری غایب شدند، اما زنده هستند و پس از دوران طولانی غیبت، ظهور خواهند کرد.
عدالت، برجستهترین شعار مهدویّت است؛ در دعای ندبه قید شده «این المعدّ لقطع دابر الظّلمه، این المنتظر لاقامة الأمت و العوج، این المرتجی لأزالة الجور و العدوان»؛ یعنی دل بشریت میتپد تا آن نجاتبخش بیاید و ستم را ریشهکن کند؛ بنای ظلم را - که در تاریخ بشر، از زمانهای گذشته همواره وجود داشته و امروز هم با شدت وجود دارد - ویران کند و ستمگران را سر جای خود بنشاند.
در زیارت آل یاسین نیز در رابطه با خصوصیات حضرت بقیة الله الأعظم (عج) آمده است: «الّذی یملأ الارض عدلاً و قسطاً کما ملئتت جوراً و ظلماً». یعنی کسی که زمین را پر از عدل و داد نماید همچنان که آکنده از ظلم و جور شده باشد؛ بنابراین انتظار منتظران مهدی موعود، در درجه اوّل، انتظار استقرار عدالت و قسط است؛ امری که گستره و فراگیری آن همه عالم است. بزرگترین درد بشر در همه اعصار بویژه عصر حاضر نیز همین فقدان عدالت و جفاکاری و ظلم دستگاههای استکباری است که به انحاء مختلف انسانها را تحت ستم و استثمار خود قرار دادهاند.
خداوند متعال در سوره مبارکه حدید میفرماید: هدف مبعوث شدن پیامبران نیز استقرار قسط و عدل در جوامع انسانی است؛ «لیقوم النّاس بالقسط»؛ در ادامه نیز پروردگار عالمیان تصریح میفرمایند: «و انزلنا الحدید فیه بأس شدید و منافع للنّاس»؛ یعنی پیامبران علاوه بر اینکه با زبان، ترویج عدل و قسط میکنند، با بازوان و سرپنجگان قدرتمند که مجهز به سلاح هستند با زورگویان و قدرتطلبان فاسد، معارضه و مبارزه میکنند. مهدی موعود (عج) که وارث انبیاء است نیز با همین رویه، دستگاههای استکباری را به زیر میکشند؛ لذا منتظران ظهور حضرتش باید خود را برای سربازىِ ایشان آماده کنند؛ امری دشوار که مستلزم خودسازی و بصیرت و آگاهی و روشنبینی است؛ چرا که سخن از مبارزه با مراکز ظلم و فساد بینالمللی در رکاب منجی بزرگ و ولی اعظم است.
با استقرار نظام جمهوری اسلامی توسط حضرت امام خمینی (ره) که از سلاله رسول اکرم (ص) و از ذریه اهل بیت علیهمالسلام هستند و استمرار این نظام الهی و مقدس به رهبری خلف صالح حضرت امام (ره) یعنی حضرت آیتالله خامنهای (مدظلهالعالی) نایب بر حق امام زمان (عج)، امید مستضعفین جهان برای غلبه بر مستکبرین دوچندان شده و رویارویی جبهه حق و باطل، تبلوری اشکار یافته است؛ امری که از زمینههای وقوع انقلاب و استقرار حکومت جهانی و پر عدل و داد حضرت مهدی علیهالسلام است.
به برکت انقلاب اسلامی و استقرار نظام جمهوری اسلامی، امروز اسلام در دنیا به عنوان یک قدر ظاهر شده است و دوام پایداری این قدرت، نظم ظالمانه و شیطانی دنیا و نقشه سیاسی مستکبرین را به مخاطره انداخته است و عنقریب است که به اذن و اراده الهی انقلاب اسلامی ایران به انقلاب جهانی مهدی موعود (عج) متصل گردد و بنیان ظلم و جور را زا سراسر گیتی براندازد و کاخ ظالمان را ویران سازد.
مقام معظم رهبری در همین رابطه میفرمایند: امروز ذهنیت بشر، آماده آن است که بفهمد، بداند و یقین کند که انسان والایی خواهد آمد و بشریت را از زیربارهای ظلم و ستم نجات خواهد داد؛ همان چیزی که همه پیغمبران برای آن تلاش کردهاند، همان چیزی که پیغمبر اسلام در آیه قرآن، وعده آنرا به مردم داده است: «و یضع عنهم اصرهم والاغلال التی کانت علیهم». دست قدرت الهی بهوسیله یک انسان عرشی، یک انسان خدایی، یک انسان متّصل به عالمهای غیبی، معنوی و عوالمی که برای انسانهای کوتهنگری مثل ما قابل درک و تشخیص نیست، میتواند این آرزو را برای بشریت برآورده کند؛ لذا دلها، شوقها و عشقها به سمت آن نقطه، متوجّه و روزبهروز متوجّهتر است. ملت ایران، امروز این امتیاز بزرگ را دارد که فضای کشور، فضای امام زمان است.