شرکتهای ایرانی باید سهم خود را از بازار واردات چین کسب کنند
به گزارش گروه اقتصاد به نقل از شاتا، رضا رحمانی در حاشیه سفر به شانگهای با اشاره به اینکه نمایشگاه واردات شانگهای دومین نمایشگاه چین در سطح کلان است، گفت: از آنجایی که چین سالانه بالای دو هزار میلیارد دلار واردات دارد برگزاری این نمایشگاه فرصت مهمی برای حضور جدی شرکتهای ایرانی است.
وی افزود: متاسفانه سال گذشته نمایندگان ایران در این نمایشگاه حضور نداشتند، اما امسال با دعوت وزارت بازرگانی چین حدود ۲۰ شرکت ایرانی حضور دارند و حدود ۵۰ محصول فناورانه هم عرضه خواهد شد.
رحمانی ادامه داد: در حاشیه این نمایشگاه برنامههای متنوعی از جمله افتتاح پاویون ملی ایران با هدف کسب سهم واقعی شرکتهای ایرانی در بازار بی نظیر چین برگزار میشود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه کالاهای ایرانی در بسیاری از حوزهها قابلیت بسیار بالایی برای صادرات دارند گفت: متاسفانه سهم کالاهای ایرانی از واردات چین حتی اگر با نفت هم حساب کنیم به یک درصد نمیرسید و این رقم بدون نفت چهار دهم درصد است؛ لذا این نمایشگاه، ظرفیت و پتانسیل بی نظیری برای حضور کالاهای ایرانی است.
وی با اشاره به نشست خود با اعضای اتاق بازرگانی شانگهای گفت: در این نشست که با حضور فعالان تجاری و اقتصادی ایران و همکاران سفارت ایران در چین و کنسولگری ایران در شانگهای برگزار شد، مسائل و مشکلات سر راه توسعه تجارت میان دو کشور بررسی شد و امیدوارم بتوانیم با همکاری یکدیگر سهم بیشتری از بازار چین را کسب کنیم.
رحمانی گفت: باید این حساسیت را در صادر کنندگان ایرانی ایجاد کنیم که چین بازار بزرگی دارد به طوری که برای شرکت در آیین گشایش این نمایشگاه تعداد زیادی از سران کشورها در حد رییس جمهوری و معاون رییس جمهوری حضور دارند که بیانگر اهمیت این رویداد اقتصادی است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: جهت گیری و راهبرد اساسی دولت جمهوری اسلامی ایران توسعه صادرات غیر نفتی است و به عبارتی، صادرات پیشران اقتصاد ما در کنار نهضت ساخت داخل است و اولویت ما هم در این زمینه، صادارت به کشورهای همسایه و دوست مانند چین است.
رحمانی همچنین به برنامههای حاشیهای سفر خود اشاره کرد و گفت: دیدار با مسئولان سایر کشورها از جمله کشورهای همسایه از جمله برنامههای حاشیهای این سفر است.
وی افزود: نگاه مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران نسبت به چین یک سیاست راهبردی است لذا برنامهها و تفاهمات دو کشور هم در چند سال گذشته در همین مسیر است.
وزیر صنعت با اشاره به اهمیت طرح ابتکاری «یک کمربند یک راه» هم اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران در جاده ابریشم قدیم محور اصلی بوده است لذا اکنون هم ایران موقعیت خوبی دارد به طوری که میتواند چهار راه منطقه باشد و ارتباطات تجاری کشورهای اطراف را تسهیل کند و باید بیشتر در بحث برنامههای اجرایی و حضور بخش خصوصی در این مسیر حرکت کنیم و تجار و صادر کنندگان ما به این مساله ورود کند و کار را به دست بگیرند و دولت هم حمایت کند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در راس هیاتی بلند پایه به منظور دیدار و گفتگو با مقامات چین و همچنین شرکت در دومین نمایشگاه واردات شانگهای عازم کشور چین شده است.
دومین نمایشگاه بین المللی واردات چین با مشارکت ۱۵۰ کشور از سراسر جهان از جمله جمهوری اسلامی ایران از امروز ۱۴ آبان سال جاری با حضور «شی جین پینگ» رییس جمهوری چین در شانگهای آغاز بکار کرد.