معضل کشور ما تنوع مدارس نیست
به گزارش گروه فضای مجازی،علی اصغر کاکو جویباری، استاد دانشگاه در برنامه پرسشگر با بیان اینکه قانون حذف تنوع مدارس، عنوانی مبهم از معضل جداسازیهای آموزشی متعدد است، اظهار کرد: چرا مدارس استثنایی در این قانون استثنا شده، اما مدارس تیزهوشان نشده است؟ تاریخ اجرای قانون تا شهریور ۹۹ یعنی سال آینده تعیین شده، مگر میشود طی یکسال کل مدارس را اینگونه طبق مصوبه حذف کرد؟
وی افزود: نوعی تصمیم شتاب زده از سوی مجلس اتخاذ شده است. یک بدفهمی از صورت مسأله رخ داده است. معضل کشور ما تنوع مدارس نیست، بلکه برای افراد بر اساس نیازهای آموزشی ویژه تدبیر ویژه دیده نشده است.
این استاد دانشگاه با اشاره به این نیازهای ویژه آموزشی، گفت: این نیازها در این مصوبه نادیده گرفته شده است؛ مدارس شاهد، تیزهوشان، مدارس اتباع، مدارس ماندگار، مدارس عشایری، شبانهروزی و... را مگر میشود جمع کرد، آن هم تا شهریور ۹۹؟
وی اضافه کرد: معتقدم این مصوبه مبهم است؛ باید طرحی برای ارتقای کیفیت مدارس خاص دولتی داشته باشیم.
کاکو جویباری با تصریح اینکه این مصوبه شفاف نیست، بیان کرد: مدارس سمپاد را نمیتوان حذف کرد، اما با این شکلی که دارد اداره میشود مشکلاتی ایجاد کرده است؛ سمپاد در روش جذب، بحرانهایی دارد و دانش آموز در سطح وسیع جذب میکند و ذهن مردم را برای اثبات تیزهوش بودن تحریک میکند. دانش آموز ترغیب میشود ثابت کند تیزهوش است در حالی که لازم نیست.
وی ادامه داد: این مصوبه باعث سرریزشدن دانش آموزان مدارس خاص به سمت مدارس غیردولتی میشود و ان شاء الله این طرح به علت مشکلات از شورای نگهبان عودت داده میشود.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: پیشنهادم این است که طرح ارتقای مدارس دولتی را بنویسند. مدارس دولتی ما کانون ستم اجتماعی هستند. دانش آموزان این مدارس احساس تبعیض میکنند که در آینده زمینه ساز آسیب اجتماعی میشود.
وی افزود: این مدارس متنوع و خاصی که ایجاد شده اند در کاهش کیفیت مدارس دولتی موثر بوده اند، اما این مصوبه با این سبک و سیاق دارای ایراد است.