کدام مدارس در صورت تصویب نهایی مصوبه قانون عدم تنوع مدارس حذف میشوند؟
به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، احمد عابدینی، معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع " چالشهای اجرای قانون عدم تنوع مدارس" به روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت با بیان اینکه هر فردی که به مسائل اجتماعی توجه دارد روی اصل موضوع که برقراری عدالت آموزشی است بحثی ندارد و آن را میپسندد گفت: از این جهت لازم است از دغدغه و نگاه نمایندگان مجلس قدردانی کنم.
وی افزود: مباحثی که مطرح می کنم با رویکرد کارشناسی است و نه سمت اداری. نمایندگان مجلس ۱۸ تا ۲۲ نوع مدرسه را احصا کرده و تلاششان کاهش تنوع مدرسه و تقلیل آنها به دو نوع دولتی و غیردولتی است.
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی درباره تحقیق مرکز پژوهشهای مجلس در سال ۹۵ پیرامون تنوع مدارس و تقسیم بندی مدارس به چهار دسته از حیث توزیع آموزشی مطلوب، پوشش حداکثری، مخاطبین خاص و مشارکت مردم و میزان آمادگی آموزش و پرورش برای برچیده شدن این مدارس تا سال آینده گفت: روی این مصوبه، مباحث بسیاری مطرح است.
عابدینی ادامه داد: مجلس به مسائل تخصصی آموزش و پرورش همانند استخدام، نوع مدارس، محتوای آموزشی و... ورود میکند، اما آیا به همان اندازه مسئولیت آن را میپذیرد؟ مجلس به شورای عالی آموزش و پرورش مرجعیت قانونی داده است، با این حال چه طور بدون طرح این موضوع درشورای عالی آموزش و پرورش که نهادی تخصصی است چنین مصوبهای را تصویب کرده است؟
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره چرایی عدم حضور رئیس جمهور در جلسات شورای عالی آموزش و پرورش گفت: قولهایی برای حضور ایشان در جلسات آتی داده شده، با اینحال همه مصوبات شورا با امضای رئیس جمهور ابلاغ میشود.
وی با طرح این سوال که آیا این مصوبه دارای پشتوانه پژوهشی بوده است؟ گفت: آیا حذف تنوع مراکز در نهادهای دیگر، چون آموزش عالی نیز اتفاق میافتد؟ برداشت غلطی از موضوع تنوع مدارس صورت پذیرفته است.
وی با تاکید بر اینکه خاستگاه مدارس متفاوت است گفت: به عنوان مثال آموزش از راه دور، نوع مدرسه نیست، بلکه یک روش اداره مدرسه است. با حذف این مدرسه، چه خدمتی داریم به عدالت میکنیم؟ جز اینکه حق تحصیل افراد داوطلب تحصیل در این مدارس را داریم سلب میکنیم. هیئت امنایی هم شیوه اداره است و نوع مدرسه نیست. مخاطب برخی مدارس، چون استثنایی، مخاطب خاص است و همان استدلال برای مستثنی شدن مدارس استثنایی در این قانون اخیر، چرا برای تیزهوشان مصداق پیدا نمیکند؟
عابدینی ادامه داد: مدارس هیئت امنایی و نمونه دولتی بر مبنای مشارکت مردم شکل گرفته اند. نوع تقسیم بندی این مدارس صحیح نیست. با توجه به شرایط فعلی، ادغام مدارس امکان پذیر نیست.
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره ریشه این تنوع گفت: هرکشوری امکانات خوب داشته مدارس استاندارد دایر کرده است. اگر مدارس ما از حداقلها برخوردار شوند دیگر مشکل تنوع حل خواهد شد. ما هم با اصل جداسازی و آزمون ورودی مدارس موافق نیستیم. اما آیا اگر دانش آموز نمونه دولتی به غیردولتی برود عین عدالت است؟
در ادامه این برنامه قاسم احمدی لاشکی، نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آنچه در مجلس تصویب شد دغدغه بسیاری از افراد است که به دنبال برقراری عدالت آموزشی هستند گفت: شاید یک سال روی طرح تنظیم بخشی از مقررات مالی آموزش و پرورش کار میشود و نمایندگان تبصره الحاقی را برای آن ارائه دادند که رای آورد و تصویب شد و اکنون منتظر نظر شورای نگهبان هستیم.
وی افزود: شمار مدارس خاص را در کشور، زیاد کرده ایم که باعث شده است از اصل موضوع غافل شویم. قرار بود آموزش، رایگان و همگانی باشد، این تنوع باعث دور شدن از این اصل قانون اساسی شده است.
احمدی لاشکی با بیان اینکه البته مدارس استثنایی در مصوبه اخیر از حذف، مستثنی شده، اما مابقی مدارس را قرار است در دسته مدارس دولتی ببینیم گفت: هفت نهاد و هیئت تشخیص، درباره انواع مدارس اقدام کرده اند، مثلا مدارسی داریم که شخص وزیر اقدام به تاسیس آن کرده است همانند مدارس قرآنی. چه طور اجازه داده ایم وزارت ارتباطات مجوز مدرسه بدهد؟ هفت نوع مدرسه را شورای عالی انقلاب فرهنگی مجوز داده است.
وی در پاسخ به انتقادات دیگر مهمانان این برنامه گفت: از اصل موضوع فرار نکنیم، معیار طبقاتی شدن مدارس، مورد حرف و بحث مجلس است و پول باید در همه مدارس به یک میزان برای دانش آموزان صرف شود. آیا دانش آموزی که در سراوان است به اندازه دانش آموز یک مدرسه خاص از امکانات آموزشی بهره مند میشود؟ هنوز مدارسی داریم که تا همین اواخر معلم نداشته اند. مجلس دارد به کمک شما میآید، چرا تصمیم حذف مدارس تیزهوشان دردوره آقای بطحایی اجرا نشد؟ چرا جلوی آن مصوبه گرفته شد و رئیس جمهور آن را امضا نکرد؟
لاشکی افزود: اگر بی عدالتی وجود دارد مجلس ناچار است ورود کند. اتفاقا این مصوبه پختهای است. حتما مدرسه شبانه روزی حذف نمیشود، شبانه روزی مدرسه دولتی است و حذف نمیشود.
نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در تبصرهای در این قانون آمده است که تاسیس هر نوع مدارس خاص از این پس صرفا با دریافت مجوز از مجلس امکان پذیر است گفت: دولت قانونگریز است و علت ورود ما به موضوع استخدام حق التدریسها هم همین است. قرار بود آیین نامه مربوطه ۱۳ شهریور ۹۷ نوشته شود، اما هنوز خبری نیست.
وی ادامه داد: پایان مجلس نهم نیز مصوبهای داشتیم که بر مبنای آن هرگونه حابجایی و ادغام وزارتخانهها بدون اجازه مجلس غیر ممکن شد.
لاشکی با اشاره به اینکه همه جای دنیا این تعداد تنوع مدارس را شاهد نیستیم، در پاسخ به اینکه کدام مدارس در صورت تصویب نهایی، حذف میشوند گفت: باید شیوه نامه تدوین شود. با این حال معتقدم مدارس عشایری، شبانه روزی، استثنایی، اقلیتها باید باقی بمانند و حذف نمیشوند. اما مدارس بزرگسالان، راه دور، تطبیقی، ایثارگران، شاهد، سمپاد، نمونه دولتی و هیئت امنایی باید حذف شوند. البته باز هم این موارد را آیین نامه باید مشخص کند. چیزی به نام حذف نداریم. دنبال ادغام مدارس هستیم.
وی با بیان اینکه عموم افراد لازم التعلیم در مدارس دولتی درس میخوانند و باید این مدارس روزبروز تقویت شوند در حالی که تضعیف میشوند گفت: آیا آموزش و پرورش در این چندسال مصوبهای برای حل مشکلات ناعدالتی آموزشی آورده است یا خیر؟
لاشکی در واکنش به اینکه این مصوبه باعث سرریز شدن دانش آموزان مدارس خاص به سمت مدارس غیردولتی میشود گفت: این را رد نمیکنم. اما به اینکه وضعیت چه طور در وزارتخانه مدیریت شود برمیگردد. اگر برنامه ریزی درست باشد اجازه سرریز به مدارس غیردولتی داده نمیشود. آموزش و پرورش را سلیقهای اداره میکنیم. به دولتها توصیه میکنیم از کالایی شدن آموزش جلوگیری کنند.
نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: باید نظام آموزشی امکانات تحصیلی را برابر و رایگان برای همگان فراهم کند.
وی درباره اینکه در تحقیق مرکز پژوهشهای مجلس مدارس غیردولتی به سه دسته خصوصی، تعاونی و وابسته به سازمانها تقسیم بندی شده اند آیا اینها هم باید حذف شوند؟ گفت: امروز بسیاری دستگاهها برای خود مدرسه ایجاد کرده اند، آیا اینها باید باشند؟
وی در پایان گفت: هدف مجلس سامان بخشی به وضعیت آموزش و پرورش است. منتظر میمانیم مصوبه از شورای نگهبان برای اصلاح برگردد. اگر هم این مصوبه تایید شود اینطور نیست که دانش آموزی که مثلا سال اول تیزهوشان است دیگر سال دوم نرود، دانش آموزان تا پایان تحصیل در مدرسه خود میمانند. بلکه مدرسه دیگر ورودی جدید سال اول نمیگیرد و مردم از این بابت نگرانی نباید داشته باشند.
وی ادامه داد: قانون اساسی بر همگانی و رایگان بودن آموزش تاکید دارد. آنچه امروز داریم با قانون اساسی منافات دارد. در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هم به کاهش تنوع اشاره شده است. مراجع تصمیم گیری باید محدود باشند و مرجعیت شورای عالی آموزش و پرورش و در کنار آن مجلس را بپذیریم.
اگر انرژی حذف سمپاد صرف تقویت مدارس عادی میشد شاهد اتفاقات بهتری بودیم
فاطمه مهاجرانی، رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و باشگاه دانش پژوهان جوان با بیان اینکه اگر انرژیای که در این دوسال صرف حذف سمپاد شد صرف تقویت مدارس عادی ابتدایی میشد شاهد اتفاقات بهتری بودیم گفت: البته شک ندارم که مصوبه شک اخیر از سر دلسوزی تدوین شده است.
وی افزود: کلمه عدالت دغدغه دوستان است و بسیار مبارک است. اما حضرت علی میفرماید "عدل، قرار دادن هر شیئی در جای خودش است" و وجود مدارس سمپاد به اندازه مدارس استثنایی، معنای عدالت است.
وی با اشاره به اینکه پایش سیاستها بسیار مهم است و این مدارس یک شبه خلق نشده اند و گروه هدفی دارند گفت: تدریج گرایی منطقی، مهم است و نمیتوان به یکباره رفتار کرد. نمیتوان نهالی که بیش از ۵۰ سال ریشه دارد را یکباره از جا بکنیم. سابقه کاری برخی مدارس تیزهوشان مربوط به دهه ۴۰ است.
مهاجرانی افزود: این مصوبه قانونی تعارضاتی با اسناد بالادستی دارد که سند ملی راهبردی نخبگان از این جمله است. اگر بتوانیم روزی به سمت تلفیق کامل حرکت کنیم حتما نباید مدرسه مجزا داشته باشیم و اگر آن روز برسد خرسند خواهیم بود. اما سیاست گذاری باید متناسب با شرایط روز باشد.
وی با بیان اینکه دو درصد جامعه مخاطب ما هستند و معتقدم معاونت ابتدایی باید برای ما تعیین کند که چه دانش آموزانی میتواند وارد مدارس سمپاد شوند گفت: امسال آزمون ورودی، آزمون هوش بود. روز شنبه دوهفته گذشته اساسنامه سازمان سمپاد ابلاغ شد و روز یکشنبه مصوبه مجلس برای حذف تنوع تصویب شد.
مهاجرانی در پاسخ به اینکه اگر این مصوبه در شورای نگهبان تصویب شد چه باید کرد؟ گفت: ما مطیع قانون هستیم و باید آن وقت راهکاری پیدا کنیم که چه طور میتوان موضوع را مدیریت کرد.
وی درباره شهریه مداذس سمپاد گفت: بخشی از مدارس سمپاد در مناطق محروم است و بسیاری بچهها هیچ گونه شهریهای پرداخت نمیکنند. امسال در مدرسه شماره یک در ورودی پایه هفتم ۱۰ دانش آموز رایگان ثبت نام شدند. شهریه سمپاد یک دوم شهریه مصوب مدرسه غیردولتی است.
وی تاکید کرد: رهبری حداقل در هردیدار نام سمپاد را نه با کلمه نخبگان بلکه با کلمه "سمپاد" آورده و ابراز نگرانی کرده اند. مدرسه سمپاد معنای مشخصی دارد و نباید تغییر کند.