"پایتخت4"مخاطبان خود را غافلگیر میکند/"علی البدل"سوژه ناب و تازهای دارد/در حال حاضر به ساخت اثر دیگری فکر نمیکنم
خبرگزاری میزان: کارگردان "پایتخت4" گفت: هر چقدر پیش میرویم داستان جذاب تر میشود و به دنبال آن شخصیتهایی وارد داستان خواهند شد که برای مردم بسیار جالب و غافلگیر کننده خواهد بود.
خبرگزاری میزان -
به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون ،"سیروس مقدم" از جمله کارگردانان پرکار تلویزیون بوده که در مناسبت های متفاوت توانسته بود با آثاری چون "مدینه"، "پایتخت" و مجموعه های دیگری مهمان خانه های مخاطبان خود بوده است."مقدم" این روزها در تدارک ساخت سری جدید مجموعه "پایتخت" است؛ سریالی که به قول خودش پیگیریهای مردم مجابش کرد آن را برای ماه مبارک رمضان بسازد. "پایتخت ٤" سریال پرهزینهای است که طبق گفته مقدم تا اینجا تصویربرداری صحنههای خارج از کشور آن بدون حضور هیچ اسپانسری انجام شده؛ اما همزمان با ساخت سریال "پایتخت" سریال "میکائیل"، دیگر اثر مقدم، در گونه پلیسی از تلویزیون پخش شد. با مقدم درباره چگونگی ساخت سریال "پایتخت" که این روزهها روی آنتن شبکه یک سیماست پای گفت و گفتی نشستیم.
آقای مقدم داستان "پایتخت"از کجا شکل گرفت؟
4یا 5 سال پیش قصه "پایتخت"که یک طرح یک صفحه ای بود توسط "تورج اصلانی"فیمبردار این پروژه های مختلف نوشته شد او می خواست از آن اثری سینمایی بسازد که به دلایلی این اتفاق نیفتاد.بنا براین این طرح را "محسن تنابنده" به من و خانم غفوری داد که ما خیلی از آن خوشمان آمد و همان جا طرح را خریدیم که از آن یک سریال بسازیم.
داستان آن طرح چه بود؟
داستان به زندگی یک خانواده ای برمی گشت که کنار ریل راه آهنی زندگی می کردند و در واقع منزلی را در شهر خریده بودند که موقع تحویل گرفتن آن با مشکل روبه رو شدند.به همین خاطر"محسن تنابنده"این داستان را گسترش داد تا تبدیل شد به قصه "پایتخت" و مبداء آن هم به جای اطراف تهران شد یکی از شهرهای ایران.
چرا شهر مازندران را به عنوان لوکیشن انتخاب کردید؟
مازندران را به دلیل فضای بسیار زیبا و اینکه این شهر از موسیقی غنی برخوردار بود،انتخاب کردیم.
به هر حال همه این اتفاقات دست به دست هم داد تا "پایتخت"شکل بگیرد و زمانی که روی آنتن رفت با چنان استقبالی روبه رو شد که همه را نیازمند ادامه دار شدن این سریال کرد.
شما جزء اولین کسانی بودید که سریال سازی را از داخل آپارتمان ها به لوکیشن ها و فضای بیرون کشاندید،چقدر فکر می کردید موفق شوید و آثار شما مورد استقبال قرار گیرد؟
دلایل مختلفی داشت.من خودم اهل خوزستان هستم و همیشه در سریال ها می دیدم که تمرکز فیلمسازان در شهر تهران بوده و همیشه دغدغه های مردم پایتخت به تصویر کشیده می شود همیشه دلم می خواست به عنوان یک بچه شهرستان بتوانم مشکلات مردم شهرستان را مطرح کنم که در سریال "پایتخت"این اتفاق افتاد.در مقام کارگردان من خود دیگر دچار یک دلزدگی لوکیشن های آپارتمانی شده بودم و مخاطبانی که با من در ارتباط بودند نشان می دادند که از لوکیشن های تکراری چون آپارتمان،کافی شاپ و جاهایی نظیر آن خسته شدند و دلشان می خواهد زندگی های هموطنانشان را در دیگر نقاط کشور ببیننند و این دلیلی شد که من داستان ها را به بیرون از شهر تهران و آپارتمان ها ببرم.
کار در شهرستان ها به مراتب سخت تر از تهران است؟
بله.ما نیاز داشتیم در شهرهایی چون مازندران،قشم و دیگرمکان ها برای ساخت "پایتخت"سفر کنیم،البته به این نکته هم اشاره کنم که کار در شهرستان ها به مراتب سخت تر از تهران است و شاید به همین دلیل باشد که اکثر تهیه کنندگان کمتر ریسک می کنند که دوربینشان را از تهران خارج کنند و داستان شهرستان ها را به تصویر بکشند.چون این فرم کار کردن تولید بسیار سختی را داشته و به همین خاطر هم ریاضت محسوب می شود و هم اینکه وقتی مردم کار را می پسندند ما بیشتر علاقمند می شویم که در شهرستان ها انجام دهیم.
در حال حاضر تصویربرداری کار در کجا انجام می شود و چه خبر خوشی برای مردم دارید؟
ما الان در شیرگاه هستیم و صحنه های سختی را تصویربرداری می کنیم و در کنار رودخانه ای هستیم که باید با قایق از آن عبور کنیم و این نکته را عرض کنم که تا آخرین روز ماه مبارک رمضان ما مشغول تصویربرداری خواهیم بود و کولیشن های دشواری را برای ضبط در پیش رو داریم.
و خبر خوش شما برای مردم؟
هر چقدر پیش می رویم داستان جذاب تر می شود و به دنبال آن شخصیت هایی وارد داستان خواهد شد که برای مردم بسیار جالب خواهد بود.
قرار بود سریال "علیالبدل" برای ایام ماه مبارک رمضان تصویربرداری شود، ساخت این سریال منتفی است یا به زمان دیگری موکول میشود؟
فیلمنامه "علیالبدل"، فیلمنامهای بسیار سخت با پروداکشن عظیم و هزینهبردار است. یک روستا باید دکور زده شود و بیش از ٢٠ بازیگر طراز اول، بنابراین با توجه به زمان کم مانده تا ماه مبارک رمضان و سختی تولید و ساخت دکور و هزینههای آن، عملا امسال از دستور ساخت خارج شد. اما با توجه به اینکه "علی البدل" نیز سوژه ناب و تازهای دارد و حدود چندقسمت از آن نوشته شده است، میتوان در فصل بهتری آن را تولید کرد.
معمولا در آثارتان گوشه چشمی هم به مسائل اجتماعی دارید، در "پایتخت ٤" هم شاهد صحبت از مسائل روز هستیم یا احیانا نقدی؟
اساسا نگاه "پایتختها" با موضوعات، انتقادی است و با نقد به جامعه، نقد اخلاق، نقد روابط و... پیش می رود. طبیعی است که "پایتخت٤" نیز با نگاهی نقادانه ساخته شود.
معمولا این هماهنگی در دفتر شما هست که همزمان با ساخت یک سریال، مقدمات ساخت سریالی دیگر توسط گروهی دیگر انجام شود، آیا شما تصمیم دارید مجموعه دیگری بعد از "پایتخت4"را بسازید؟
فعلا همه هموغم ما تولید "پایتخت4" است. "پایتخت4" به اندازه کافی وقتگیر و سخت است و نمیشود در کنارش به پروژه دیگری فکر کرد.
گفتوگو از الهه علیزاده
آقای مقدم داستان "پایتخت"از کجا شکل گرفت؟
4یا 5 سال پیش قصه "پایتخت"که یک طرح یک صفحه ای بود توسط "تورج اصلانی"فیمبردار این پروژه های مختلف نوشته شد او می خواست از آن اثری سینمایی بسازد که به دلایلی این اتفاق نیفتاد.بنا براین این طرح را "محسن تنابنده" به من و خانم غفوری داد که ما خیلی از آن خوشمان آمد و همان جا طرح را خریدیم که از آن یک سریال بسازیم.
داستان آن طرح چه بود؟
داستان به زندگی یک خانواده ای برمی گشت که کنار ریل راه آهنی زندگی می کردند و در واقع منزلی را در شهر خریده بودند که موقع تحویل گرفتن آن با مشکل روبه رو شدند.به همین خاطر"محسن تنابنده"این داستان را گسترش داد تا تبدیل شد به قصه "پایتخت" و مبداء آن هم به جای اطراف تهران شد یکی از شهرهای ایران.
چرا شهر مازندران را به عنوان لوکیشن انتخاب کردید؟
مازندران را به دلیل فضای بسیار زیبا و اینکه این شهر از موسیقی غنی برخوردار بود،انتخاب کردیم.
به هر حال همه این اتفاقات دست به دست هم داد تا "پایتخت"شکل بگیرد و زمانی که روی آنتن رفت با چنان استقبالی روبه رو شد که همه را نیازمند ادامه دار شدن این سریال کرد.
شما جزء اولین کسانی بودید که سریال سازی را از داخل آپارتمان ها به لوکیشن ها و فضای بیرون کشاندید،چقدر فکر می کردید موفق شوید و آثار شما مورد استقبال قرار گیرد؟
دلایل مختلفی داشت.من خودم اهل خوزستان هستم و همیشه در سریال ها می دیدم که تمرکز فیلمسازان در شهر تهران بوده و همیشه دغدغه های مردم پایتخت به تصویر کشیده می شود همیشه دلم می خواست به عنوان یک بچه شهرستان بتوانم مشکلات مردم شهرستان را مطرح کنم که در سریال "پایتخت"این اتفاق افتاد.در مقام کارگردان من خود دیگر دچار یک دلزدگی لوکیشن های آپارتمانی شده بودم و مخاطبانی که با من در ارتباط بودند نشان می دادند که از لوکیشن های تکراری چون آپارتمان،کافی شاپ و جاهایی نظیر آن خسته شدند و دلشان می خواهد زندگی های هموطنانشان را در دیگر نقاط کشور ببیننند و این دلیلی شد که من داستان ها را به بیرون از شهر تهران و آپارتمان ها ببرم.
کار در شهرستان ها به مراتب سخت تر از تهران است؟
بله.ما نیاز داشتیم در شهرهایی چون مازندران،قشم و دیگرمکان ها برای ساخت "پایتخت"سفر کنیم،البته به این نکته هم اشاره کنم که کار در شهرستان ها به مراتب سخت تر از تهران است و شاید به همین دلیل باشد که اکثر تهیه کنندگان کمتر ریسک می کنند که دوربینشان را از تهران خارج کنند و داستان شهرستان ها را به تصویر بکشند.چون این فرم کار کردن تولید بسیار سختی را داشته و به همین خاطر هم ریاضت محسوب می شود و هم اینکه وقتی مردم کار را می پسندند ما بیشتر علاقمند می شویم که در شهرستان ها انجام دهیم.
در حال حاضر تصویربرداری کار در کجا انجام می شود و چه خبر خوشی برای مردم دارید؟
ما الان در شیرگاه هستیم و صحنه های سختی را تصویربرداری می کنیم و در کنار رودخانه ای هستیم که باید با قایق از آن عبور کنیم و این نکته را عرض کنم که تا آخرین روز ماه مبارک رمضان ما مشغول تصویربرداری خواهیم بود و کولیشن های دشواری را برای ضبط در پیش رو داریم.
و خبر خوش شما برای مردم؟
هر چقدر پیش می رویم داستان جذاب تر می شود و به دنبال آن شخصیت هایی وارد داستان خواهد شد که برای مردم بسیار جالب خواهد بود.
قرار بود سریال "علیالبدل" برای ایام ماه مبارک رمضان تصویربرداری شود، ساخت این سریال منتفی است یا به زمان دیگری موکول میشود؟
فیلمنامه "علیالبدل"، فیلمنامهای بسیار سخت با پروداکشن عظیم و هزینهبردار است. یک روستا باید دکور زده شود و بیش از ٢٠ بازیگر طراز اول، بنابراین با توجه به زمان کم مانده تا ماه مبارک رمضان و سختی تولید و ساخت دکور و هزینههای آن، عملا امسال از دستور ساخت خارج شد. اما با توجه به اینکه "علی البدل" نیز سوژه ناب و تازهای دارد و حدود چندقسمت از آن نوشته شده است، میتوان در فصل بهتری آن را تولید کرد.
معمولا در آثارتان گوشه چشمی هم به مسائل اجتماعی دارید، در "پایتخت ٤" هم شاهد صحبت از مسائل روز هستیم یا احیانا نقدی؟
اساسا نگاه "پایتختها" با موضوعات، انتقادی است و با نقد به جامعه، نقد اخلاق، نقد روابط و... پیش می رود. طبیعی است که "پایتخت٤" نیز با نگاهی نقادانه ساخته شود.
معمولا این هماهنگی در دفتر شما هست که همزمان با ساخت یک سریال، مقدمات ساخت سریالی دیگر توسط گروهی دیگر انجام شود، آیا شما تصمیم دارید مجموعه دیگری بعد از "پایتخت4"را بسازید؟
فعلا همه هموغم ما تولید "پایتخت4" است. "پایتخت4" به اندازه کافی وقتگیر و سخت است و نمیشود در کنارش به پروژه دیگری فکر کرد.
گفتوگو از الهه علیزاده
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *