«قرآن کریم و اهل بیت(ع)» گرانبهاترین هدایای «رسول اکرم(ص)» به مسلمانان/مهربانی مهمترین ویژگی «رحمة للعالمین»
کارشناس علوم قرآنی گفت: یکی از القاب قرآنی «رسوال اکرم(ص)» رحمة للعالمین است، این لقب به دلیل رفتار نیکوی ایشان بیان شده است. اخلاق خوب «پیامبر اکرم (ص)» باعث جذب بسیاری از مردم شد، مردم آن دوره در جاهلیت به سر میبردند اما مهربانی «حضرت محمد(ص)» سبب شد تا عده زیادی از مردم به دین اسلام روی آورند.
خبرگزاری میزان -
وحید شمس کارشناس علوم قرآنی در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگی پیرامون سیره اخلاقی «پیامبر اکرم (ص)» گفت: سیره اخلاقی «پیامبر اکرم (ص)» به حدی ارزشمند بود که ایشان توانستند در بین مردم زمان خود تاثیرات بسیار مثبتی گذاشته و آنان را به دین اسلام مشتاق کنند. «امام علی(ع)» در توصیف «پیامبر اکرم (ص)» فرمودند: خداوند «سیدالمرسلین» را از شجره پیامبران، چراغدان روشنایی و بلندای پیشانی خاندانی بلند پایه و شریف قرار داد و ایشان را در روزگاری برانگیخت که مردم گمراه و سرگردان بودند و در فتنه و فساد دست و پا میزدند.
بیشتر بخوانید:
برای مطالعه سیره اخلاقی «رسول اکرم(ص)» اینجا کلیک کنید.
بیشتر بخوانید:
برای مطالعه سیره اخلاقی «رسول اکرم(ص)» اینجا کلیک کنید.
وی در همین راستا ابراز کرد: خداوند درباره اخلاق و شخصیت «پیامبراکرم (ص)» در سوره مبارکه قلم آیه ۴ میفرماید: «وَإِنَّکَ لَعَلىٰ خُلُقٍ عَظیمٍ و تو اخلاق عظیم و برجستهای داری»، این امر بیان کننده شخصیت «سیدالمرسلین (ص)» است، توصیفات که پروردگار در شان آخرین فرستاده خود دارد بسیار عظیم است.
شمس به توصیف مکارم اخلاقی «پیامبر اکرم (ص)» پرداخت و ابراز کرد: «پیامبراکرم (ص)» از سو خداوند متعال فرستاده شدند تا فضیلتهای روحی بشر را توسعه و کمال دهند ایشان کسی بودند که خود دارای برترین مکارم اخلاقی بوده و خداوند متعال بارها بر این موضوع تاکید کرد که «پیامبر اکرم(ص)» ساخته و پرداخته شد تا علاوه بر دریافت وحی، بتواند مردم را با اخلاق خوب خود به سوی سعادت راهنمایی کند، اخلاق نیکوی ایشان سبب شده بود تا هرکس بد رفتاری می کرد با نیکی ایشان روبرو میشد.
شمس به توصیف مکارم اخلاقی «پیامبر اکرم (ص)» پرداخت و ابراز کرد: «پیامبراکرم (ص)» از سو خداوند متعال فرستاده شدند تا فضیلتهای روحی بشر را توسعه و کمال دهند ایشان کسی بودند که خود دارای برترین مکارم اخلاقی بوده و خداوند متعال بارها بر این موضوع تاکید کرد که «پیامبر اکرم(ص)» ساخته و پرداخته شد تا علاوه بر دریافت وحی، بتواند مردم را با اخلاق خوب خود به سوی سعادت راهنمایی کند، اخلاق نیکوی ایشان سبب شده بود تا هرکس بد رفتاری می کرد با نیکی ایشان روبرو میشد.
وی مهربانی «سیدالمرسلین» را زمینه ساز جذب مردم به دین اسلام دانست و تاکید کرد: یکی از القاب قرآنی «رسوال اکرم(ص)» رحمة للعالمین است، این لقب به دلیل رفتار نیکوی ایشان بیان شده است. اخلاق خوب «پیامبر اکرم (ص)» باعث جذب بسیاری از مردم شد، مردم آن دوره در جاهلیت به سر میبردند اما مهربانی «حضرت محمد(ص)» سبب شد تا عده زیادی از مردم به دین اسلام روی آورند.
وی جایگاه «پیامبر اکرم (ص)» در مقابل سایر پیامبران را مورد بررسی قرار داد و ابراز کرد: پیامبران الهی در مقام و منزلت یکسان نیستند بلکه جایگاههای گوناگونی را در پیشگاه خداوند دارند. اما برتری «پیامبر اکرم (ص)» در بین سایر پیامبران به خاطر سعه صدر و محبت و مهربانی بیشتری ایشان بوده است، همین سیره ارزشمند و جایگاه بالا باعث شد تا پیامبران پیش از ایشان مژده آمدن «سیدالمرسلین» را بدهند.
شمس به از خود گذشتگی «پیامبراکرم (ص)» برای هدایت مردم آن زمان اشاره و تاکید کرد: «پیامبراکرم (ص)» خود نیز در در بیانات متعددی فرمودند که از خود گذشتگی فراوانی برای راهنمایی مردم داشتند و نسبت به سایر پیامبران اذیت و آزار بیشتری دیدهاند. بت پرستی همچنین جهل و خرافه گرایى از شاخصههاى بارز جامعه آن زمان بشمار میرفت، تعصبات نادرست و نابجا بیشتر مردم در روزگار زندگی «پیامبر اکرم (ص)» سبب شد تا هدایت آنان کاری بس سخت و دشوار باشد. این جاهلیت با تلاش و هدایت «پیامبر اکرم (ص)» تا حد زیادی از بین رفت، اما عده قلیلی جاهلیت را در قلب خود پنهان کردند و پس از وفات ایشان علم مبارزه با دین را بر افراشتند، نخستین زمینههای مبارزه با دین در روزهای قبل از وفات «پیامبر(ص)» رخ نشان داد.
وی پیرامون شیوه رفتار «پیامبر اکرم (ص)» تصریح کرد: «امام صادق (ع)» پیرامون شیوه برخورد «رسول خدا (ص)»با مردم میفرماید: «هیچ گاه به اندازه ژرفای خرد خود با بندگان سخن نمیگفت»، این موضوع بیانگر این است که «پیامبر اکرم (ص)» در قالب اخلاق و تربیت خاص خود توانستند شرایطی را در جامعه روزگار خود فراهم کنند و دلهای آنان را به سوی دین اسلام سوق دهند تا راه درست و سعادتمندانه برای بشریت هموار شود.
وی پیرامون مهمترین و گرانبهاترین هدیه «پیامبراکرم (ص)» به مردم خاطرنشان کرد: «پیامبر اکرم(ص)» در آخرین روزهای حیاتشان تاکید داشتند دو هدیه در بین امت به یادگار گذاشتهام اول قرآن کریم و سپس «اهل بیت(ع)».
در حدیث ثقلین در اصول کافی آمده است: « انِّی تَارِک فِیکمْ أَمْرَینِ إِنْ أَخَذْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا- کتَابَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَهْلَ بَیتِی عِتْرَتِی أَیهَا النَّاسُ اسْمَعُوا وَ قَدْ بَلَّغْتُ إِنَّکمْ سَتَرِدُونَ عَلَی الْحَوْضَ فَأَسْأَلُکمْ عَمَّا فَعَلْتُمْ فِی الثَّقَلَینِ وَ الثَّقَلَانِ کتَابُ اللَّهِ جَلَّ ذِکرُهُ وَ أَهْلُ بَیتِی، من «پیامبر اکرم (ص)» در بین شما مسلمانان دو چیز باقی میگذارم؛ که اگر به آن دو تمسک بجویید، هیچ وقت دچار گمراهی نخواهید بود. یک کتاب خدا (قرآن کریم) و دو اهل بیت من که همان عترت من هستند.ای مردم به گوش باشید. من برای شما گفته بودم که شما در حوض کوثر بر من وارد خواهید شد و آن روز من از چگونگی رفتار شما با این دو امانتی با ارزش پرسش خواهم کرد».
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *