بنیان جهاد خودکفایی در ارتش با نامه رهبر انقلاب در سال ۵۸ بنا گذاشته شد
امیر «حسین خلیلی» در گفتوگو با خبرنگار گروه سیاسی ، با اشاره به رونمایی از جت بومی «یاسین» اظهار کرد: شاید خیلیها ندانند که ارزش ساخت هواپیمای جنگنده در کشور ما جقدر است، اما ما که از ابتدای پیروزی انقلاب شرایط نیروی هوایی را دیدهایم و قبل از آن هم در جریان وابستگی مطلق نیروی هوایی به آمریکا بودیم، با مشاهده طراحی و ساخت این هواپیماهای بومی، احساس غرور و افتخار بسیار زیادی میکنیم.
وی با بیان اینکه در سال ۶۰ که یک سال از جنگ گذشته بود، ۳۰ درصد از هواپیماهای اف ۱۴ نیروی هوایی ارتش فقط به دلیل نداشتن «لقمه ترمز» زمینگیر بودند، گفت: ما اینجا از نبود سیستم پیچیدهای مثل رادار حرف نمیزنیم بلکه از یک قطعه بسیار سادهتر از رادار یعنی «لقمه ترمز» صحبت میکنیم. در اوایل دهه ۶۰ هم هواپیماهای اف ۴، اف ۵ و اف ۱۴ نیروی هوایی ارتش با مشکل لاستیک مواجه شدند.
مشاور فرمانده نیروی هوایی ارتش ادامه داد: مقام معظم رهبری در سال ۱۳۵۸ نامهای را به فرمانده وقت نیروی هوایی ارتش مینویسند با این مضمون که «هستند کسانی که ابتکارات بسیار خوبی در عرصه نیروی هوایی دارند و اگر به اینها میدان داده شود نتیجه بسیار خوبی حاصل میشود».
امیر خلیلی با بیان اینکه بنیان جهاد خودکفایی در ارتش و خاصه نیروی هوایی، با همین نامه در سال ۱۳۵۸ بنا گذاشته شد، گفت: ارتباط جهاد خودکفایی با نیروی هوایی ارتش باعث شد نهضت قطعهسازی در نیروی هوایی ایجاد شود و این نیرو را از حیث قطعات و تجهیزات مختلف مورد نیاز، تامین سازد.
مشاور فرمانده نیروی هوایی ارتش خاطرنشان کرد: ما امروز نه تنها توان تولید قطعات مختلف هواپیمای جنگنده از جمله «لقمه ترمز» و «لاستیک» را داریم، بلکه میتوانیم تمامی قطعات هواپیما از موتور تا سیستمهای راداری را از صفر تا صد اورهال و بازآماد کنیم.