عزم جدی برای تبدیل چابهار به یک بندر استراتژیک
قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی با بیان اینکه عزم جدی برای تبدیل چابهار به یک بندر استراتژیک در کشور به وجود آمده است، گفت: استفاده از قابلیت بندر چابهار به عنوان کریدور ارتباطی استراتژیک با کشورهای آسیای شرقی یکی از اهداف است.
خبرگزاری میزان -
مدرس خیابانی ادامه داد: به لحاظ فاصلهای که بندر چابهار با استانهای شرقی کشور داشته و دسترسی که به آبهای آزاد و کشورهای همسایه شرقی ایران دارد، ظرفیت مناسبی را در خود جای داده که باید از آن استفاده شود. این در شرایطی است که هزینه تخلیه هر تن کالا دو تا سه دلار نسبت به بندر امام خمینی در چابهار کمتر است.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، حسین مدرس خیابانی، در جلسه شورای توسعه بندر چابهار با بیان اینکه عزم جدی برای تبدیل چابهار به یک بندر استراتژیک در کشور به وجود آمده است، اظهار کرد: بندر چابهار یک گوهر ناشناخته در جنوب شرقی کشور بوده است که تحریمها فرصتی برای یادآوری این ظرفیت شد.
قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی با بیان اینکه بخش خصوصی را باید با ارائه مشوقهای لازم برای حضور در بندر چابهار باید تشویق کرد، افزود: دو هدف اساسی را در بندر چابهار دنبال میکنیم که یکی از آنها توزیع متوازن تخلیه کالاهای اساسی و استفاده متوازن از بنادر جنوبی است و استفاده از قابلیت بندر چابهار به عنوان کریدور ارتباطی استراتژیک با کشورهای آسیای شرقی، هدف دوم ما است.
وی گفت: تجهیزات مکندههای غله، وجود مخازن و انبارها و ناوگان حمل و نقل در بندر چابهار ظرفیت مناسبی برای پهلوگیری کشتیهای gtc و شرکت پشتیبانی امور دام در این بندر است.
مدرس خیابانی خاطرنشان کرد: بندر چابهار قابلیت پهلوگیری کشتیهای بالای ۸۰ هزار تن را دارد با ۱۵ اسکله بی نظیر با آبخوری ۱۴.۵ در ۱۶ از دیگر قابلیت های این بندر است.
قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی تصریح کرد: ایمیدرو در حال برنامه ریزی برای صادرات بخشی از سنگ آهن سنگان، سیمان و سنگهای تزیینی از طریق بندر چابهار است.
قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی با بیان اینکه بخش خصوصی را باید با ارائه مشوقهای لازم برای حضور در بندر چابهار باید تشویق کرد، افزود: دو هدف اساسی را در بندر چابهار دنبال میکنیم که یکی از آنها توزیع متوازن تخلیه کالاهای اساسی و استفاده متوازن از بنادر جنوبی است و استفاده از قابلیت بندر چابهار به عنوان کریدور ارتباطی استراتژیک با کشورهای آسیای شرقی، هدف دوم ما است.
وی گفت: تجهیزات مکندههای غله، وجود مخازن و انبارها و ناوگان حمل و نقل در بندر چابهار ظرفیت مناسبی برای پهلوگیری کشتیهای gtc و شرکت پشتیبانی امور دام در این بندر است.
مدرس خیابانی خاطرنشان کرد: بندر چابهار قابلیت پهلوگیری کشتیهای بالای ۸۰ هزار تن را دارد با ۱۵ اسکله بی نظیر با آبخوری ۱۴.۵ در ۱۶ از دیگر قابلیت های این بندر است.
قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی تصریح کرد: ایمیدرو در حال برنامه ریزی برای صادرات بخشی از سنگ آهن سنگان، سیمان و سنگهای تزیینی از طریق بندر چابهار است.
مدرس خیابانی ادامه داد: به لحاظ فاصلهای که بندر چابهار با استانهای شرقی کشور داشته و دسترسی که به آبهای آزاد و کشورهای همسایه شرقی ایران دارد، ظرفیت مناسبی را در خود جای داده که باید از آن استفاده شود. این در شرایطی است که هزینه تخلیه هر تن کالا دو تا سه دلار نسبت به بندر امام خمینی در چابهار کمتر است.
وی از وعده ارائه تخفیفات جدید در بندر چابهار به تجار و فعالان اقتصادی خبر داد و گفت: تلاش داریم تا تخفیفهای بسیار مناسبی را به کشتیهایی که در بندر چابهار کار تخلیه و بارگیری انجام میدهند، قائل شویم و این متقابلا فرصت خوبی است که بندر چابهار جهش کند.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: یک مسیر حرکت سبز باید در بندر چابهار شکل گیرد که هم اکنون بنا به اعلام گمرک این مسیر ثبت گمرکی وجود دارد به نحوی که وارد کنندگان و صادر کنندگان کالا ترجیح دهند تا عملیات تخلیه و بارگیری کالاهای خود را در آن بندر انجام دهند.
وی افزود: براساس اعلام شرکت پشتیبانی امور دام، قیمت تمام شده نهادهای دامی و طیور در بندر چابهار به منظور تخلیه بار ۵۰ درصد کمتر از سایر بنادر بوده است. ضمن اینکه امیدواریم با فراخوان گستردهای که انجام میدهیم بتوانیم زیر ساختهای بیشتری را به چابهار اضافه کرده تا نیازهای استانهای شرقی کشور از استانهای بنادر غربی تأمین نشود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *