کارت سوخت پیش شرط عدم واردات بنزین/کیفیت بنزین تولیدی در پالایشگاه های کشور یکسان نیست

10:24 - 01 آبان 1398
کد خبر: ۵۶۱۰۴۷
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
کارشناس حوزه انرژی گفت: بنزین پالایشگاه ستاره خلیج فارس که از خوراک میعانات گازی استفاده می‌کند، کیفیت خوبی دارد، اما در مورد پالایشگاه‌های قدیمی‌تر که از نفت خام استفاده می‌کنند کیفیت پائین‌تر است.
للللللللللللللبه گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ، افزایش ظرفیت تولید بنزین در پالایشگاه ستاره خلیج فارس، خودکفایی در تامین نیاز کشور به بنزین را به همراه داشته است، اما روند مصرف بنزین می‌تواند پای بنزین وارداتی را به کشور باز کند.

پس از جمع آوری کارت سوخت سیر صعودی مصرف بنزین روند رو به رشدی به خود گرفته است تا جایی بسیاری از فعالان حوزه انرژی از افزایش قاچاق سوخت خبر دادند.

به نظر می‌رسد استفاده از کارت سوخت برای مدیریت مصرف می‌تواند گام جدی برای جلوگیری از خروج ارز کشور باشد.

واردات بنزین به کشور متوقف شده است

غلامحسین حسن تاش کارشناس حوزه انرژی در گفتگو با با اشاره به توقف واردات بنزین به کشور اظهار کرد:تا سال ۱۳۹۶ حدود ۱۰ میلیون لیتر در روز واردات بنزین داشتیم، اما در حال حاضر واردات متوقف شده است.

این کارشناس انرژی تصریح کرد: در دو سال اخیر با بهره برداری از سه فاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس واردات بنزین متوقف شده و فعلا در این زمینه خودکفا هستیم، اما اگر رشد مصرف با روند فعلی ادامه پیدا کند، احتمالا مجددا از سال ۱۴۰۰ نیاز به واردات بنزین خواهیم داشت.

وی با اشاره به کیفیت بنزین ساخت داخل بیان کرد: بنزین پالایشگاه ستاره خلیج فارس (واقع در بندرعباس) که از خوراک میعانات گازی استفاده می‌کند، کیفیت خوبی دارد، اما در مورد پالایشگاه‌های قدیمی‌تر که از نفت خام استفاده می‌کنند کیفیت پائین‌تر است. البته بعضی از پالایشگاه‌ها طرح‌های اصلاحی را اجرا کرده اند که کیفیت بنزین را بالا برده اند.

حسن تاش تصریح کرد:اطلاع دقیق و شفافی از هزینه تولید بنزین در کشور وجود ندارد این هزینه در پالایشگاه‌های مختلف متفاوت است و خصوصا در پالایشگاه‌های نفت خام با پالایشگاه ستاره خلیج فارس که میعانات گازی را تصفیه می‌کند خیلی متفاوت است.

وی افزود: باید ترازنامه‌های شرکت‌های پالایشی بصورت شفاف ارائه شود که بتوان هزینه بنزین هر پالایشگاه و بدنبال آن متوسط آن را برای کشور محاسبه کرد. اما قیمت جهانی بنزین در منطقه خلیج فارس هم اکنون در حدود ۴۰ سنت برای هر لیتر است. البته این قیمت جهانی است که می‌توان بنزین را در خلیج فارس خرید یا فروش و قیمت داخلی کشور‌ها تنسبت به یکدیگر متفاوت است.

حسن تاش با اشاره به تاثیر واقعی سازی قیمت بر کاهش قاچاق سوخت بیان کرد: به لحاظ تئوریک بدیهی است که می‌توان قیمت را در حدی افزایش داد که قاچاق صرف نکند، اما در شرایط اقتصاد ما افزایش قیمت بنزین در حدی که از قاچاق جلوگیری کند به هیچ وجه در توان اقتصاد کلان کشور و مردم نیست ولذا در عالم واقع باید گفت که با قیمت نمی‌توان جلوی قاچاق را گرفت.

این کارشناس حوزه انرژی ادامه داد: باید توجه داشت که افزایش قیمت بنزین تورم ایجاد می‌کند و این تورم با یک وقفه کوتاه مدت زمانی موجب می‌شود که مجددا قیمت ارز بالا برود و دوباره قاچاق بنزین اقتصادی شود و متاسفانه اقتصاد ما سی سال است که در چنین دور باطلی گرفتار آمده است؛ و‌ی با اشاره به تصمیم دولت برای جمع آوری کارت سوخت در سال ۹۲ تصریح کرد:کنار گذاشتن سیستم کارت سوخت که مبالغ سنگینی برای آن هزینه شده بود، در سال ۹۲ کار بسیار اشتباهی بود و اگر این سیستم کنار گذاشته نشده بود تا حدود زیادی می‌شد قاچاق سوخت را کنترل کرد.

این کارشناس حوزه انرژی افزود: تا وقتی ساختار تورمی و بی ثباتی و نابسامانی اقتصادی و تحریم وجود دارد حفظ این سیستم لازم است چراکه در شرایط بی ثبات اقتصادی نمی‌شود مشکل را به صورت جامع حل کرد.

به گفته وی؛ حل اساسی معضل مصرف بنزین حداقل مستلزم برنامه‌ریزی بلندمدت برای توسعه متناسب و بهینه سیستم حمل و نقل کشور اعم از درون‌شهری و برون‌شهری، توسعه و به‌سازی صنعت تولید خودروی کشور و تبیین سیاست‌های بهینه عرضه انرژی و از جمله تعیین سبد بهینه سوخت خودرو است.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *