جت یاسین باشکوه و پیشرفته
به گزارش گروه فضای مجازی ، به نقل از روزنامه خراسان، صبح ۲۵ مهر بود که «یاسین» به عنوان اولین جت آموزشی رزمی ساخت ایران به پرواز درآمد و به طور رسمی از آن در آسمان رونمایی شد. از این جت پیشرفته قرار است برای آموزش خلبانان کشورمان استفاده شود. آموزش خلبانی جنگندههای جت به عنوان یکی از حساسترین مشاغل نظامی در مراحل متعدد با برنامه آموزشی هدفمندی به انجام میرسد.
هرچند با توجه به تحریمهای سنگین نظامی کشور در ۳۰ سال گذشته امکان خرید هواپیما وجود نداشته است و متخصصان داخلی اقدام به طراحی و ساخت هواپیمای مورد نیاز کردهاند. تلاشهایی که امروز در هیبت این جت باشکوه و پیشرفته متبلور شده است.
تاریخچه ساخت جت در ایران
از هواپیماهای آموزشی ملخی «پرستو» و «S-۶۸» (برای مراحل ابتدایی) و هواپیمای «سیمرغ» (نمونه آموزشی پیشرفته فراصوت) میتوان به عنوان مثالهایی از تلاش برای تأمین نیاز در داخل بین اواخر دهه ۶۰ تا اواسط دهه ۸۰ نام برد. برای مرحله آموزشی پیشرفته با سرعتهای فروصوت نیز تلاشهایی توسط نیروی هوایی ارتش در قالب هواپیماهای «دُرنا» و «تذرو-۱ و ۲» از اواخر دهه ۶۰ تا میانه دهه ۸۰ صورت گرفت و با وجود ساخت و آزمایشهای پروازی مختلف در حد چند نمونه باقی مانده و به تولید انبوه نرسید. نیاز به هواپیمای جت آموزشی سبک فروصوت آنقدر جدی بود که نیروی هوایی ارتش این بار با تعریف یک همکاری مشترک با پژوهشکده سازمان صنایع هوایی، طرح یک جت آموزشی پیشرفته را دنبال کند. این پروژه که ظاهراً در سال ۸۸ آغاز شده به نام «کوثر ۸۸» معرفی شد. برای اولین بار تصویری از نمونه پروازی مقیاس کوچک کوثر در شهریور ۹۳ مشاهده شد. سپس در فروردین ۹۶ اولین نمونه هواپیمای کوثر ۸۸ در مراسمی رونمایی و از کارگاه ساخت خارج شد و سرانجام چند روز پیش با نام «یاسین» به پرواز درآمد.
مشخصات جت آموزشی یاسین
جت «یاسین» طولی برابر ۱۲ متر دارد و دهانه بال ۱۰ متر و ارتفاع آن ۴ متر است. همچنین مساحت بال این سازه ۲۴ متر مربع و وزن آن بدون سوخت، سرنشینان و بار، ۵۵۰۰ کیلوگرم اعلام شده است. از نظر مشخصات پرواز، ارتفاع پروازی آن ۱۲ کیلومتر، طول باند مورد نیاز برای بلند شدن و فرود ۷۰۰ متر، برد یکسره ۱۵۰۰ کیلومتر و مداومت پروازی آن نیز ۹۰ دقیقه ذکر شده است. گفته میشود سرعت حداقل «یاسین» ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت و سرعت نهایی آن حدود ۱۰۸۰ کیلومتر بر ساعت است. در هواپیمای جت آموزشی مرحله پیشرفته یاسین از نمونه بدون پسسوز موتور توربوجت ایرانی اوج استفاده شده است. این موتور در نمونه با پسسوز در هواپیماهای جنگنده کوثر-۱ به کار رفته است. استفاده از موتور ساخت داخل سبب میشود تا تولید این هواپیما وابستگی به خارج نداشته باشد. موتور اوج در حالت خشک (بدون پسسوز) ۳۵۰۰ پوند رانش ایجاد میکند که در مجموع دو موتور از این نوع رانش ۷۰۰۰ پوندی را برای یاسین فراهم میکنند.