اتصال خروجی طرح شهاب در پایه نهم به فرایند هدایت تحصیلی
به گزارش گروه فضای مجازی ، فاطمه مهاجرانی درباره این موضوع که با توجه به نیاز شدید آموزش و پرورش به شناسایی راه درستی برای کشف استعداد و همچنین کشف استعدادهای برتر به جز از راه آزمون، درباره آخرین وضعیت طرح شهاب و اینکه آیا میتوان این طرح را معادلی برای پر کردن این خلا دانست، گفت: در مورد طرح شهاب به زعم بسیاری از ادعاها من آن را طرح شکست خورده نمیبینم.
وی ادامه داد: طرح شهاب یک فرایند است و باید به آن نگاه فرایندی داشت. این طرح دارد کار خود را خوب انجام میدهد و مسیر خود را میرود، اما این هم طبیعی است که انتظار خروجی از آن وجود دارد.
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان بیان کرد: در سال تحصیلی که در آن قرار گرفته ایم اتصال دادههایی که حاصل طرح شهاب است و شهاب در آن مدارس اجرا شده را در پایه نهم شاهد خواهید بود. ببینید همانطور که گفتم انتظار خروجی از این طرح کاملا بجاست، اما نباید منتظر باشیم یکسال این طرح در مدرسهای اجرا شود و بیاید بگوید فرزند کسی نخبه است. این انتظار غلطی است. هیچ طرحی نمیتواند یکباره اجرا شود و هیچ طرحی نمیتواند طی یکی دوسال بیاید و نخبه معرفی کند.
مهاجرانی تاکید کرد: این طرح تمرکزش بر روی معرفی استعدادهای درون فردی است. اینکه بگوید هر دانش آموز در چه استعدادی موفقتر است.
وی در پاسخ به این پرسش که بنابراین امسال شاهد اتصال خروجی این طرح به هدایت تحصیلی خواهیم بود؟ و آیا آن بخشی از آموزش و پرورش که متولی هدایت تحصیلی است از آن استقبال میکند، بیان کرد: ما بنا داریم امسال خروجی این طرح در پایه نهم را به هدایت تحصیلی متصل کنیم. معتقد هستیم نباید روی برخی طرحها از ابتدا خیلی سر و صدا کرد، چون خود طرح آسیب میبیند. اصلاح فرایندها کار سادهای نیست و باید بپذیریم هر مسیری که تازه بپیمایید به هموار شدن نیاز دارد. کوهنوردان اصطلاحی دارند میگویند اگر از مسیر تازهای میروید نیاز به برف کوبی دارد و کوبیدن برف کار سادهای نیست. اما ان شاالله طرح شهاب در معرض هدایت تحصیلی قرار میگیرد و به خوبی این راه را طی میکند.
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان در پاسخ به پرسش دیگری درباره این موضوع که یکی از انتقادهای جامعه طی ماههای گذشته این بود که رتبههای برتر کنکور عموما از میان دانش آموزان خاص دولتی یعنی سمپاد بودند، بیان کرد: قسمتی از این موضوع طبیعی است. دو درصد دانش آموزان در شهرهای پر جمعیت استعداد درخشان هستند. وقتی شما آن دو درصد را انتخاب میکنید از میان ۵۰ رتبه اول کنکور در رشتههای چندگانه سهمی هم حتما خواهید داشت. از طرف دیگر شاید مردم متوجه این موضوع نشدند که سهم مدارس دولتی عادی در رتبههای زیر هزار هم سهمی منطقی و قابل قبول بوده است.
وی ادامه داد: البته هر چقدر بتوانیم عدالت آموزشی را گسترش دهیم و راهکار سمپاد را در روستاها هم پیش ببریم و به گفته رهبری که فرمودند حتی یک استعداد هم نباید هدر برود توجه کنیم، این فاصلهها کم میشود.