احتمال شروع دوباره فعالیت عمرانی در جاده سی سخت!/ این جاده جز حوزه ذخیره گاه دنا نبود
سید اسدالله هاشمی، مدیرکل محیطزیست کهگیلویه و بویراحمد در گفتگو با خبرنگار گروه جامعه ، درباره طرح تعریض جاده یاسوج-سیسخت و تبدیل به بزرگراه که باعث قطع درختان بلوط شده است گفت: در جاده سی سخت فعلا هیچ فعالیت عمرانی جدیدی صورت نمیگیرد.
در این جاده فعالیت جدیدی شروع نمیشود
وی افزود: در این جاده فعالیت جدیدی شروع نمیشود، ولی کارهایی که از قبل انجام شده بود که در آن درختان قطع شدند ادامه دارد مثل زیر سازی و بهسازی که در حال انجام است.
مدیر کل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد در ادامه بیان کرد: در بعضی از موارد پیمانکار در قطع درختان بیش از اندازه درختان را قطع کرده بود که در این زمینه متخلف شناخته شده و به دادگاه معرفی شد و در بحث فعالیتهای جدید مقرر شده که کمیتههای فنی محیط زیست و منابع طبیعی و راه و شهر سازی تصیم گیری کنند و برنامه ریزی ویژهای درباره آن صورت بگیرد تا مسائل محیط زیستی رعایت شود.
هاشمی در ادامه بیان کرد: جلسات دادگاه پیمانکار هم در شهرستان دنا برگزار شده و روند بررسی این پرونده در حال انجام است.
مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد در ادامه افزود: پروژه تا جایی که درختان مسیر قطع شده است در حال انجام است ولی بقیه پروژه معلق شده است.
میزان خسارات وارده به اراضی جنگلی در این محور هنوز مشخص نشده
وی افزود: میزان خسارات وارده به اراضی جنگلی در این محور هنوز مشخص نشده و نیاز به کار کارشناسی منظم و مستمر است.
پیمانکار پروژه درحال قطع درختان دیگری در این پروژه بود و ما جلوی قطع درختان را گرفتیم
هاشمی با بیان اینکه پیمانکار پروژه درحال قطع درختان دیگری در این پروژه بود و ما جلوی قطع درختان را گرفتیم، یادآورشد: متاسفانه پیمانکار پروژه به برخی از تعهدات خود هنوز عمل نکرده و ابتدا باید به این تعهدات عمل کند.
چه تعداد درخت در پروژه محور سی سخت – یاسوج قطع شده؟
هاشمی در پاسخ به این سوال که چه تعداد درخت در پروژه محور سی سخت – یاسوج قطع شده؟ هم اظهارداشت: هنوز آمار دقیقی از تعداد درختان قطع شده در این پروژه به ما گزارش نشده اما آماری که در ذهنم است چیزی بین هزار ۲۵ یا هزار ۲۵۰ اصله درخت است ولی آمار دقیقی در دست ندارم.
هاشمی در ادامه گفت: جاده یک مجوز ندارد منابع طبیعی جدا مجوز می دهد محیط زیست جدا و برخی ارکان های دیگر هم جدا مجوز می دهند، ولی آنچه مربوط به ما بود این بود که تعریض این جاده مشمول ارزیابی زیست محیطی میشد که این ارزیابی طبق قانون انجام گرفت و ادارات ذیربط نیز همه این ارزیابی زیست محیطی امضا و تائید کردند.
این جاده در حاشیه و حریم جادهی قدیم سی سخت بوده است
وی در ادامه بیان کرد: این جاده در حاشیه و حریم جادهی قدیم سی سخت بوده است و از دل مناطق نگذشته است و در حریمی که در تملک وزارت راه و شهرسازی بوده اجرا شده است.
این جاده در ذخیره گاه دنا نبود
وی در ادامه در پاسخ به این سوال که این موضوع صحت دارد که این جاده جز ذخیره گاه دنا است؟ بیان کرد: اصلا در حوزه ذخیره گاه دنا نبوده است. جاده سی سخت یاسوج در حریم جاده بوده و متعلق به وزارت راه بوده است.
آیا دوباره به ادامه ساخت این جاده مجوز خواهید داد یا خیر؟
وی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا دوباره به ادامه ساخت این جاده مجوز خواهید داد یا خیر؟ اظهار کرد: در حال بررسی هستیم که آیا این جاده جلو برود خسارات بیشتری وارد میکند یا خیر؟ آیا مشکلات بیشتری به وجود میآورد؟ در حال بررسی هستیم و اگر ادامه ساخت این جاده خسارت زیادی وارد نکنند و در چارچوب قانون باشد ادامه خواهد یافت، ولی فعلا حرکت جدیدی صورت نخواهد گرفت.
علت قطع پروژه ساخت جاده یاسوج سی سخت
هاشمی درباره تخلفات پیمانکار و علت قطع پروژه ساخت جاده یاسوج سی سخت گفت: ادامه ساخت این جاده به دلیل تخلفات پیمانکار متوقف شد به این صورت که پیمانکار برای خطوط انتقال نیرو هم درخت قطع کرده که البته برای شاخه زنیها هم به وی تذکر داده شد.
مدیر کل محیط زیست گهکیلویه و بویر احمد در ادامه بیان کرد: نامهای مکتوب از طرف محیط زیست به وزارت راه و شهرسازی ارسال کرده ایم مبنی بر اینکه پیمانکار برخی از شروط ۱۳ گانه ما را رعایت نکرده به عنوان مثال به ازای هر درختی که قطع میشود باید ۳ درخت برای آن کاشت و نگهداری میشده است که انجام نشده است.
پیمانکار چه جریمه ای را باید پرداخت کند؟
وی در ادامه در پاسخ به این سوال که این پیمانکار چه جریمه ای را باید پرداخت کند؟ گفت: جریمه قطع درختان مربوط به سازمان جنگلها و مراتع است.