دومینوی طرح کاهش و مصائب شهری!
گروه جامعه | سارا خانمحمدی: پس از ۱۴ سال محدوده طرح زوج و فرد به محدوده کاهش آلودگی هوا تغییر نام داد، اما این همه ماجرا نبود ظاهر و باطن طرح هم درگیر این تحول اسمی قرار گرفت تا جایی که محدودیتها برای تردد بیش از قبل و برای هر خودرو تنها ۲۰ روز تردد مجاز در محدوده زوج و فرد تلقی شد.
محدوده زوج و فرد سابق
محدوده ۷۴ کیلومتر مربعی طرح زوج و فرد که از سال ۸۴ و به طور دقیق در آذرماه آن سال به اجرا در آمد در غربترین نقطه خود به اتوبان چمران و نواب رسیده و در شمالیترین بخش خود نیز اتوبان همت و زین الدین را درگیر میکرد. البته درشرق اتوبان امام علی و در جنوب هم اتوبان بعث چهار ضلع این محدوده را تشکیل میداند.
نحوه ورود به طرح زوج و فرد سابق چگونه بود؟
تا پیش از ۱ تیرماه سال ۹۸ اگر شماره سمت راست پلاک خودروی شما عدد فرد بود میتوانستید بدون نیاز به تهیه کارت طرح ترافیک در روزهای یکشنبه، سه شنبه و پنجشنبه وارد محدوده زوج و فرد شود، و در نقطه مقابل اگر عدد سمت راست پلاک خودروی شما زوج بود میتوانستید در روزهای شنبه، دوشنبه، و چهارشنبه وارد این محدوده شود، البته که همچنان برای ورود به محدوده طرح ترافیک نیازمند گرفتن کارت و مجوز ورود به محدوده بودیم.
محدودیت ایجاد شده به واسطه طرح کاهش با پول جبران شدنی است
در نگاه اول شاید این سخت گیری در ترددها با طرح جدید کاهش آلودگی بتواند گره ترافیکی و آلودگی شهر تهران را باز کند، اما با نگاهی به نقاط مختلف شهری دقیقا نقطه مقابل این تفکر با افزایش ترافیک و آلودگیهای بیشتر مشهود میشود در این رابطه محمدرضا رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با خبرنگار گروه جامعه ، از بررسی طرح کاهش آلودگی هوا در کمیسیون متبوعش خبر داده و میگوید: محدودیت ایجاد شده با طرح جدید با پول قابل رفع است از این رو نتایجی مطلوب از آن مورد انتظار نیست.
وی با بیان اینکه شهرداری با اجرای طرح مذکور فقط مباحث مرتبط با درآمدهای خود را تضمین کرده است، ادامه میدهد: حتی محدودیت ایجاد شده نیز با پرداخت پول از میان برداشته میشود که این نشان میدهد شهرداری به دنبال جبران کسری بودجه با اجرای این طرح بوده است.
مهر تایید راهور بر مضر بودن طرح کاهش برای تهران
در ادامه صحبتهای سردار کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا درباره طرح ترافیک جدید نیز مهر تاییدی بر گفتههای ما بوده که معتقد است اجرای طرح کاهش آلودگی بیشتر با هدف کسب درآمد توسط شهرداری تهران است نه کاهش آلودگی و ترافیک.
منفعت مالی از این طرح عاید شهرداری نشده است!
با علم به اینکه آنچه چشم میبیند گواه بر بی تاثیری طرح کاهش آلودگی هوا در وضعیت ترافیک و آلودگی شهر تهران است، اما داریوش قنبری معاون پارلمانی شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار گروه جامعه با بیان اینکه هدف از اجرای طرح کاهش آلودگی هوا بهبود وضعیت هوا و کمک به سلامت مردم بوده است، میگوید: منفعت مالی چندانی از این طرح عاید شهرداری نشده است.
وی ادامه میدهد: با اجرای طرح کاهش آلودگی هوا همراه با اعمال یک سری محدودیتها سعی داریم مردم به استفاده بیشتر از حمل و نقل عمومی راغب شوند.
هر چند این طرح موافقانی در لباس شورای شهر و شهرداری به فور دارد، اما با نگاهی انصاف مدار میتوان فهمید که زمان تجدیدنظر در آن فرا رسیده، زیرا با بررسی نتایج چندماهه آن عمق مشکلات رخ داده مشخص میشود.