بوقهای مکرر؛ حق مسلم یا تخلف محرز
گروه جامعه | سارا خانمحمدی: بی شک برای شما هم اتفاق افتاده که در خیابان با بوقهای ممتد برخی ماشینها رشته افکارتان پاره شود و حتی عصبانی شوید. متاسفانه فرهنگ نازل رانندگی در برخی مناطق باعث شده افراد برای سلام و احوال پرسی، اعتراض به موضوعی یا حتی تشکر کردن هم اقدام به بوق زدن میکنند در حالی که در بسیاری از کشورها به غیر از موارد خیلی ضروری بوق زدن معنایی ندارد.
به طور حتم اگر پای صحبت یکی از رانندگان متخلف در حوزه بوق زدنهای مکرر بنشینیم هیچ منطقی پشت این اقدام نبوده و تنها پشت کردن به قوانین از میان حرفها بیرون کشیده خواهد شد.
اولتیماتوم اتحادیه تاکسیرانی به رانندگان!
در میان رانندگان تاکسی که گویا بوق زدن حکم برتری در رقابت میان یکدیگر برای سوار کردن مسافر را داشته و کاری هم به اینکه عابر پیاده در کجای خیابان یا پیاده رو ایستاده ندارند و با بوقهای مکرر گویی سعی در سوار کردن زوری مسافر دارند در این رابطه خبرنگار گروه جامعه با مرتضی ضامنی مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهرهای کشور به گفتگو پرداخت که وی با انتقاد از رویه در پیش گرفته از سوی برخی رانندگان، میگوید: بوق زدنهای ممتد و این شیوه متفاوت استفاده از تاکسی در کشور باید علت یابی شود.
وی با تاکید بر اینکه برای ترک عادت غلط و خلاف قانون بوق زدنهای ممتد برای سوار کردن مسافر باید فرهنگ سازی لازم انجام شود، میافزاید: آموزشهای لازم به رانندگان در شهرهای مختلف کشور انجام شده و رانندگان آموزشهای لازم را میبینند از این رو برای بهبود وضعیت تاکسیرانی باید شهروندان نیز همکاری داشته باشند.
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهرهای کشور ادامه میدهد: اگر شهروندان تعامل لازم را داشته باشند رانندگانی که رفتارهای ناهنجار انجام میدهند به طور حتم از تاکسیرانی حذف خواهند شد.
اعمال قانون در انتظار بوق زدنهای مکرر و بی دلیل
از بحث تاکسیرانها که بگذریم به سایر رانندگان میرسیم که در این حوزه نیز تخلف کم نیست و بوق زدن موضوعی کاملا پیش پا افتاده برای آنها تلقی میشود که در این رابطه نیز خبرنگار گروه جامعه گفت وگویی با سرهنگ عین الله جهانی معاون اجتماعی پلیس راهور ناجا داشته که وی با بیان اینکه بوق به عنوان وسیله اخطاری-شنیداری در وسیله نقلیه کار گذاشته شده و جز ضروریات است، میگوید: موارد، میزان استفاده و همچنین نوع صدای بوق در قوانین مشخص است و خارج از این چارچوب مشمول تخلف میشود.
وی با بیان اینکه زمانی استفاده از بوق خودرو مشخص است، میافزاید: استفاده از بوق برای مطلع کردن راننده دیگر یا عابر پیاده نسبت به حضور خود در صورتی که با سایر علایم اخطاری از جمله چراغ راهنما یا نور بالا یا پایین نتوانیم نیت خود را اعلام کنیم به کار میرود.
سرهنگ جهانی با تاکید بر اینکه بوق زدن باید از سر اجبار آن هم به صورت منقطع باشد، ادامه میدهد: متاسفانه اکنون رانندگان از بوق استفادههای مختلفی از جمله فراخوان مسافر، سلام و خداحاظفی، تشکر یا اعلام اعتراض میکنند که این موارد ممنوعیت قانونی دارد.
معاون اجتماعی پلیس راهور ناجا یادآور میشود: استفاده از بوق خودرو در مکانهای ممنوع ۳۰ هزار تومان جریمه دارد و از طرفی اگر افراد از بوقهایی با صدای بلند و غیرمتعارف استفاده کنند، توسط مأموران راهور برابر جدول راهنمایی و رانندگی ۴۰ هزار تومان جریمه خواهند شد.
قانون کارآمد نیست
با همه این اوصاف و تخلف بودن بوق زدنهای غیر ضرور گویا ناکارآمدی جریمههای در نظر گرفته شده برای رانندگان متخلف مسیر این نوع بی قانونیها را مسدود نکرده حال نیاز است که در حین پلیس راهور و سایر مسئولان ذی ربط در حین رسیدگی به امورات روزانه این رسیدگی به این موضوع با اهمیت را که آلودگیهای صوتی بسیاری را منجر میشود در دستور کار خود قرار دهند، زیرا وضعیت فعلی نشان میدهد که باید با افزایش جریمهها در این حوزه پایبندی به قانون را تقویت کرد.