وضع نیروی انسانی در آموزش و پرورش سامان مناسبی ندارد
به گزارش گروه جامعه ، محسن حاجی میرزایی صبح سه شنبه در آیین افتتاح سومین دوره توانمند سازی کارشناسان قرآن عترت و نماز آموزش و پرورش کشور که در سالن همایشهای تله کابین رامسر برگزار شد گفت: آموزش و پرورش بزرگترین و موثرترین رسانه کشور برای تمدن سازی، فرهنگ سازی، انسان سازی، ساختن هویت اسلامی ایرانی، حفظ و انتقال و استمرار ارزشهای والای تقویت دین باوری، تعظیم شعائر و تکریم مناسک است.
وی افزود: دامنه گسترش آموزش و پرورش تمام کشور را در بر گرفته و این پیوند و اعتبار در آموزش و پرورش ارتباط منظمی با مخاطبان خود دارد که برنامه ریزی شده و در چارچوب اهداف مشخص به صورت مستمر انجام میشود.
وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: ارتباط آموزش و پرورش با مخاطبانش در بهترین دوره یاد گیری است که بیشترین و پایدارترین نوع یادگیری در این دوره انجام میشود.
وی با بیان اینکه در دوره ابتدایی شخصیت این افراد از مسیر این رسانه شکل میگیرد و پایداری ارتباط آموزش و پرورش با مخاطبانش بسیار زیاد است گفت: رفتارهای اثرگذار این رسانه بر خیل عظیم مردم تاثیر گذار است وبهترین کارکرد را در نظام جمهوری اسلامی برعهده دارد و تاثیر کلام و آموزشها را مورد سنجش و آموزش قرار میدهد.
حاجی میرزایی گفت: در این رسانه برای تربیت فصل شکوفایی پیش بینی شده شده است و در سند تحول آموزش و پرورش برای حافظه آموزی و اعتلای روح و روان دانش آموزان تربیت را در شش ساعت دیده و برای هر کدام این ساعتها هدف گذاری شده است
وی تصریح کرد: یکی از ساعتهای مهم، ساعت اعتقادی و اخلاقی است که در تمام پایهها در سه محور اساسی آشنایی با خدا، صفات الهی و دینی و سیره اهل بیت عصمت و طهارت است و رسانه را متمایز از همه رسانههای کشور قرار میدهد.
وی درباره ظرفیتهای بالقوه آموزش و پرورش گفت: مسیر تعلیم و تربیت که در آن گام نهاده ایم پایان ندارد و باید جستجو کنیم چگونه میتوانیم این ظرفیت بالقوه را به فعلیت برسانیم و برای اثر بخشی فعالیتها کار اثربخش نیاز است.
وی تصریح کرد: اثربخشی مهم است و وقتی که این کار در عرصه دین انجام شود اثر مضاعف پیدا میکند و اشتیاق درونی و باور ایمانی سبب میشود کارها به خوبی انجام شود.
وی با اشاره به اینکه گزارشها معطوف به اقدامها و هدف اصلی نتیجه مطلوب است گفت: وضع نیروی انسانی در آموزش و پرورش سامان مناسبی ندارد و در حوزه فرهنگ تعداد نیروی انسانی کارساز نیست و از ظرفیت ۱۵ میلیون دانش آموز که میتواند بیاموزد باید سرمایه گذاری و برای توسعه فعالیتهای پرورشی استفاده شود.
وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: نظام تعلیم و تربیت با همه برنامهها در تکاپو است تا اتفاقی در آموزش و پرورش رخ دهد و با ارزشهای والای دینی پیوند عمیق ایجاد شود.
حاجی میرزایی گفت: کار پرورشی عرصه بزرگی برای خلاقیت و نو آوری و فراگیری است و همه کسانی که در تربیت انسانها دخیل هستند میتوانند دانش و تجربه و فهم خود در ارتباط با انسانها را عمیقتر و این عرصه متناسب با وضعیت و شرایط دانش آموزان طرحها و ایدههای متناسب داشته باشد تا دانش آموزان را به خوبی هدایت کند.
وی افزود: قرآن ما را دعوت به تلاوت کرده است و این نشان میدهد که به عنوان مسلمان به صورت یقینی و بی تردید در برابر قرآن مسئول هستیم و باید به دین خطیری که در برابر قرآن داریم عمل کنیم.
حاجی میرزایی تصریح کرد: معیار همه درستیها و ثمره عمل صالحان نماز است که شاخص معتبر عملکرد انسانها را مشخص میکند و باید عمیقا به نماز فکر و عمل کنیم تا در رفتار و منش ما خود را تداعی کند.