برای بررسی همکاریهای ایران و روسیه با نواک دیدار میکنم
وی درباره اینکه آیا مشکل ایجادشده در صادرات نفت عربستان تاثیری بر صادرات نفت ایران داشته است، اظهار کرد: نه. من از ابتدا هم گفتم عربستانیها به دلیل سیاسی خیلی بزرگنمایی کردند، بههیچ وجه اوضاع اینگونه که عربستانیها بزرگنمایی کردند، نبود.
کمتر از یک میلیون نفر کارت سوخت ندارند
وزیر نفت درباره اینکه چه تمهیداتی برای استفاده بیشتر مردم از کارت هوشمند سوخت اندیشیده شده است، اظهار کرد: کاهش مقدار سوختگیری با کارت سوخت جایگاهها کاری است که باید در این زمینه انجام شود.
زنگنه در پاسخ به این پرسش که سوختگیری با کارت سوخت جایگاهداران به چه مقدار میرسد،، گفت: ۱۵ تا ۲۰ لیتر خواهد بود که بهزودی در جایگاهها اجرایی میشود. البته تاکید میکنم این موضوع به معنای سهمیهبندی نیست و هر فردی با کارت شخصی خود میتواند به هر مقدار که میخواهد سوخت دریافت کند.
وی با اشاره به اینکه کمتر از سه تا چهار درصد خودروها که شامل کمتر از یک میلیون نفر میشوند، کارت سوخت در اختیار ندارند، تصریح کرد: تقریبا برای همه خودروهای کلانشهرها کارت سوخت صادر شده و کارت هوشمند سوخت برخی افراد در باجههای پست مانده است که باید آن را دریافت کنند. سامانهای هم در این زمینه ایجاد شده تا با مراجعه به آن متوجه شوند کارتشان در کدام باجه پست است.
وزیر نفت ادامه داد: روزانه تقریبا ۳۵ هزار کارت جدید برای کسانی که کارت سوخت خود را دریافت نکردند، صادر میشود. همه صاحبان خودرو تا پایان مهرماه کارت هوشمند سوخت خواهند داشت، اما باید از آن استفاده کنند.
ساخت دو پالایشگاه در جاسک
وزیر نفت در پاسخ به اینکه کیفیت بنزین عرضه شده را چطور ارزیابی میکنید، تصریح کرد: شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران و همچنین سازمان ملی استاندارد توضیحاتی در این زمینه ارائه دادهاند، من نمیدانم چرا اینگونه است، هروقت مسائل نفت کمی آرام میشود، عدهای جریان سازی میکنند.
زنگنه درباره موافقتنامههای ساخت دو پالایشگاه در جاسک هم توضیح داد: مجوز ساخت دو پالایشگاه با ظرفیت پالایش روزانه 300 و 150 هزار بشکه به ترتیب به ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و یکی از شرکتهای تابعه پتروشیمی باختر (پتروپالایشگاه) داده شده است و این شرکتها باید کارهای آن را انجام دهند.
وی درباره نخستین محصولی که از پایانه جاسک صادر میشود هم گفت: میعانات گازی پارس جنوبی خواهد بود که که اواخر سال آینده اتفاق میافتد.
وزیر نفت در پاسخ به این پرسش که سوخت کم سولفور برای کشتیها بهزودی اجباری میشود، آیا پالایشگاههای ایران توانایی تولید این نوع سوخت را دارند، پاسخ داد: بخشی را میتوانند تولید کنند و بخشی را هم از بازار باید تهیه کرد، اگر هم نتوانستند طبق مادهای در سازمان بینالمللی دریانوردی (IMO) کشتیهایی که با تلاش متعارف نتوانست سوخت کم سولفور تهیه کند، میتواند از سوخت با سولفور بالا استفاده کند.