برای حل بحران بازار نشر تا به حال ۴۰ هزار تن کاغذ تخصیص داده شده است
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، نشست مطبوعاتی «محمد خدادی» معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز دوشنبه ۸ مهر ماه با حضور نمایندگان رسانههای جمعی برگزار شد.
خدادی در ابتدای این نشست با اشاره به مشکلات بازار کاغذ گفت: برای حل بحران کاغذ تا به حال ۴۰ هزار تن کاغذ تخصیص داده شده است که ۲۷ هزار تن برای واردات تایید شده است. همچنین از این مقدار ۵ هزار تن توزیع شده است و ۳۵۰۰ تن آماده توزیع است. همچنین ۵ هزار تن در ماه بعد و ۸ هزار و ۵۰۰ تن تا دو ماه آینده توزیع خواهد شد.
وی درباره مجموعه رسانه های دارای مجوز زیر نظر وزارت ارشاد ادامه داد: از مجموع ۱۱هزار و نهصد نشریه دارای مجوز، ۷۷۱۵ مجوز در حوزه رسانههای مکتوب، ۳۴۰۲ مجوز در حوزه رسانههای برخط و مابقی در حوزه رسانههای الکترونیک غیر برخط صادر شده است. همچنین هماکنون ۳۵۴ روزنامه، ۱۴۲۴ هفتهنامه، ۷۶۵ دو هفتهنامه، ۲۱۱۸ماهنامه، ۳۲۷دوماهنامه، ۱۹۶۸فصلنامه، ۶۶۶دوفصلنامه و ۹۳ سالنامه درحوزه رسانههای چاپی و ۴۲ خبرگزاری و ۳۳۶۰ پایگاه خبری در حوزه رسانههای برخط دارای مجوز از هیئت نظارت بر مطبوعات در کشور وجود دارد.
خدادی درباره رسانه های دارای مجوز استانهای کشور تاکید کرد: صرفنظر از استان تهران با ۵۴۹۲ رسانه دارای مجوز، استانهای آذربایجان شرقی، اصفهان و خراسان رضوی با بهترتیب ۴۸۹، ۴۷۳ و ۴۴۶ رسانه، دارای بیشترین تعداد رسانه دارای مجوز در کشور هستند.
محمد خدادی، معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه دنبال هدفمند کردن یارانه مطبوعات هستیم، از انتشار پیشنویس شیوهنامه جدید یارانه مطبوعات برای جلب نظرات کارشناسی و اصحاب رسانه خبر داد و گفت: دنبال محدود کردن رسانهها نیستیم، اما صرف اینکه رسانه نامش رسانه باشد و چاپ شود، یارانه دریافت نخواهد کرد.
چهار اولویت را مشخص کردهایم و در پیشنویس شیوهنامه جدید تخصیص یارانه مطبوعات درج کردیم؛ اقتصاد، فرهنگ و جامعه، امنیت ملی و سیاست خارجی. رسانههایی که در این موضوعات فعال باشند و تولید محتوای موثر داشته باشند، در اولویت دریافت یارانه هستند.
این اولویتها، یعنی هدفمند شدن در جهت محتوا و تولید محتوای رسانهای. یعنی رسانه مولد شود، بستر تبادل باشد و در حقیقت صدای افکار عمومی باشد.
جزئیات این شیوهنامه هم که منتشرشده بر چند اصل استوار است؛ اول ضریب نظم در انتشار، که قبلا تا ۳۰ درصد هم قابل پذیرش بود، اما الان در مرحله اول ۷۰ و بعد ۹۰ درصد اعلام شده است یعنی اگر یک روزنامه از ۱۰۰ روز فقط ۳۰ روز منتشرشود، مشمول حمایت نمیشود. دیگری گستره توزیع است؛ که گسترده توزیع سراسری یعنی ۳۱ استان نه تعداد محدودی استان و نکته سوم محتوا و ضریب کیفی رسانه است.
خبر در حال تکمیل است///