علت کاهش تولید خودرو تعطیلات تابستانی خودروسازان بوده است/ افزایش ۱۹ درصدی تولید خودروسازان در شهریورماه
به گزارش گروه اقتصاد به نقل از شاتا، سید رضا مفیدی عمده تغییرات عددی در خصوص آمار تولید خودرو را مربوط به تعطیلات تابستانی در شرکتهای خودروساز دانست و افزود: اگر چه تعطیلات تابستانی این شرکتها حدود مردادماه بوده است، اما به صورت اتفاقی امسال در مردادماه و سال گذشته در شهریورماه آمار آن ثبت شده است.
وی ادامه داد: این طبیعی است که وقتی دو هفته دو شرکت خودروساز تعطیل باشد، آمار تولید تحت تاثیر قرار میگیرد و نباید یک بخش خاص از آمار را جدا کرد و از آن تحلیل داشت.
مدیر کل دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت با بیان اینکه البته به طور طبیعی در ماهی که تعطیلات داریم تولید هم کم میشود، گفت: اتفاقاً امسال از فرصت تعطیلات برای تکمیل خودروهای ناقص استفاده کردیم و آن چیزی که برای مردم و مصرف کنندگان ملاک است آمار تحویل است (اگر چه میزان تولید هم مهم است و برخی مواقع بازار متناسب با تولید از خود واکنش نشان میدهد)، اما آمار تحویل ما نیز در مجموع خیلی عقب نیست.
مفیدی با اعلام اینکه دو شرکت خودروساز بزرگ (ایران خودرو و سایپا) در مجموع در مردادماه امسال حدود ۳۹ درصد نسبت به مردادماه پارسال، کاهش تولید داشته اند، ولی کاهش تحویل آنها حدود ۴ درصد بوده است، اضافه کرد: البته نمیتوان به عنوان یک مشکل اساسی از این موضوع نام برد چرا که این اعداد در شهریور ماه جبران شده و تا حد زیادی افزایش یافته است (هم تولید و هم تحویل) و از این بابت جای نگرانی خاصی نیست.
وی در خصوص آمار شهریورماه تحویل و تولید دو شرکت خودروساز بزرگ نیز افزود: تولید دو شرکت در شهریور ماه در مجموع ۱۹ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش داشته است و تحویل شهریورماه نیز ۶۱ درصد با افزایش روبه رو بوده است.
مدیر کل دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت بیان کرد: در شهریور ماه امسال دو شرکت خودروساز در مجموع ۶۰ هزار و ۳۱۸ دستگاه خودرو تولید کرده اند که این رقم در شهریورماه پارسال ۵۰ هزار و ۵۷۶ دستگاه بوده است.
مفیدی در ادامه اضافه کرد: همچنین دو شرکت بزرگ خودروساز در شهریورماه امسال ۸۶ هزار و ۲۳۴ دستگاه خودرو به مشتریان تحویل داده اند که این رقم در مدت مدت مشابه پارسال ۵۳ هزار و ۶۲۸ دستگاه بوده است.
وی با یادآوری اینکه همیشه در شش ماهه دوم سال، وضعیت تولید در صنعت خودرو از نظر آماری رشد داشته است، افزود: این موضوع در بسیاری از صنایع هم اتفاق میافتد، چون در شش ماهه اول تعطیلات تابستانی و فروردین را داریم، اما در شش ماهه دوم شاهد این اتفاقات نیستیم.
مدیر کل دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت با تأکید بر اینکه رسانهها در قبال افکار عمومی مسئول هستند، گفت: رسانهها نباید با تحلیلهای زاویه دار و ناقص در شرایطی که باید به تولید و فضای امن اقتصادی کمک کنیم، با جدا کردن بخشی از اطلاعات و ارایه تحلیلهای ناقص باعث تشدید در بازار بشوند.
مفیدی با اعلام اینکه مشکلات ناشی از تحریم و نقدینگی را با همت و توان صنعت خودرو پشت سرمی گذاریم، بیان کرد: با استعانت از توان ساخت داخل، کسریهای خود را جبران میکنیم و امیدواریم که تا پایان سال بتوانیم به سمت برنامه از پیش تعیین شده حرکت کنیم.
وی با اشاره به اینکه در سال جاری حرکتی اساسی در مسیر تعمیق ساخت داخل آغاز شده است، تصریح کرد: تعامل با بازار و صنایع دیگر کشورها مهم است، اما ما از همین فرصت تحریم برای رشد صنعت خودرو استفاده خواهیم کرد.