کمبود فضا و منابع مالی اهم مشکلات آموزش و پرورش است
به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، محسن حاجی میرزایی در جلسه شورای آموزش و پرورش استان قم با تسلیت ایام محرم، گرامیداشت هفته دفاع مقدس و سپاسگذاری از خیران مدرسهساز، با اشاره به تلاشهایی که برای رفع کمبودهای سهگانه آموزش و پرورش در سالهای گذشته انجام شده است، تصریح کرد: در زمینه سرانه دسترسی به فضاهای آموزشی ۱۱ استان زیر متوسط کشوری قرار دارند که رفع کمبود آنها جزء اولویتهای اصلی ترمیم قرار گرفته است.
او با اعلام اینکه در طی سالهای گذشته قدمهای خوبی نیز در بخش تجهیز مدارس صورت گرفته است از ورود خیران به این بخش و رونق آن خبر داد و گفت: بودجه کشور در طی این سالها برای این بخش بسیار کم بوده است البته همه بخشهای دولت این مشکل را دارند و آموزش و پرورش هم از آن استثنا نیست، اما امیدواریم در بودجه سال ۹۹ بتوانیم اعتبارات بیشترین را جذب کنیم.
حاجی میرزایی درباره کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش که از سالهای قبل هم مورد بحث بوده است، تصریح کرد: امروز سعی داریم در جذب نیرو کاری کنیم که با توجه به اینکه ورودی دانشآموزان رشد دارد و از سوی دیگر بازنشستگیها افزایش یافته است، حق دانشآموزان در برخورداری از معلم ضایع نشود و برای این منظور باید تدابیر خاصی نیز اندیشیده شود.
وزیر آموزش و پرورش اولویت کاری خود را ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش دانست و تأکید کرد اگر آموزشهای باکیفیت به همه دانشآموزان تعلق نگیرد موجب ایجاد نوعی تبعیض در دانشآموزان میشود.
او در ادامه وجود طرحهای گوناگون برای شناسایی نخبگان و افراد برتر در آموزش و پرورش از جمله طرح شهاب را یادآور شد.
حاجی میرزایی در بخش دیگری از سخنانش گفت: یکی از نگرانیهای امروز ما شیوع آسیبهای اجتماعی است که باید به آن نیز توجه خاص صورت گیرد به این نحو که محیطهایی که باعث بروز این آسیبها میشود شناسایی شود تا بتوان از مسمومیت دانشآموزان در برابر تهاجمات بیرونی جلوگیری کرد. البته هیچ نهادی همانند آموزش و پرورش نمیتواند برای آمادهسازی و ایمنسازی دانشآموزان در برابر آسیبهای اجتماعی اقدام کند.
وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش یاد آور شد: در سند تحول به گونهای به این سوال پاسخ داده شده است که چگونه باید فرد تربیت شود که توانایی برقرار کردن ارتباط در عرصه اجتماعی را داشته باشد.
او اشاره به کنکور به عنوان بخش پایانی سنجش تواناییهای علمی دانش آموزان گفت: اکنون بعد از گذشت ۱۲ سال از تحصیل دانشآموز هنوز راهی برای هموار کردن فرصت شغلی و ارتباطی پیدا نمیکند بنابراین شرکت این حجم از دانش آموزان در کنکور برای رسیدن به مدرک تحصیلی بالاتر است که این نیز چاهی برای فرد و جامعه ایجاد میکند.