تحلیل یک کارشناس در مورد اثر «عصر جدید» بر روی جوانان

0:00 - 06 مهر 1398
کد خبر: ۵۵۲۸۱۴
دسته بندی: جامعه ، عمومی
مدیرعامل انجمن سواد رسانه‌ای گفت: این برنامه به محرکی برای جوانان تبدیل شد که می‌توان کار‌های خارق العاده انجام دهد و با تمرین به جا‌هایی رسید که خارق العاده بود. به عقیده من در مجموع این برنامه با توجه به محدودیت‌هایی که با آن روبرو بود و با توجه به چارچوب‌هایی که قانونا و عرفا موظف به رعایت آن بود و با توجه به اینکه نمیتوانست به خیلی از زمینه‌ها ورود کند، به عقیده من موفق عمل کرد.

سیدمرتضی موسویان، مدیرعامل انجمن سواد رسانه ای، رئیس هئیت مدیره بنیاد ملی بازی‌ها در گفت و گو با خبرنگارگروه جامعه ، در مورد برنامه عصر جدید و انتقاد برخی از مخاطبان در رابطه با عدم صلاحیت این برنامه و داوران آن برای شناخت استعداد‌ها اظهار داشت: این برنامه الگو گرفته از برنامه‌های مشابه در کشور‌های دیگر است. در این قبیل برنامه‌ها در کشور‌های دیگر معمولا افرادی را دعوت می‌کنند و اساس بر انتخاب خود افراد است که در برنامه حضور یابند و خودشان را مطرح کنند.

وی در ادامه بیان کرد: همه افرادی که در برنامه عصر جدید شرکت کرده اند، جز جامعه آزمون شده در این برنامه نیستند، بلکه آن‌هایی هستند که خودشان انتخاب کردند که در این برنامه حضور یابند. از طرف دیگر، داوران و انتخاب آن‌ها برای این برنامه هم از همان سبک برنامه‌های مشابه در کشور‌های دیگر الگو گرفته شده بود، این داوران کسانی هستند که ممکن است در ازریابی‌های خود احساسات را دخالت دهند و ممکن است دارای شاخص‌های مورد نیاز برای انجام یک ارزیابی دقیق نباشند، ولی به هر حال این برنامه توانست جای خودش را باز کند و به رغم تمام خطوط قرمزی که وجود دارد توانست به پربیینده‌ترین برنامه تلویزیونی تبدیل شود.

عصر جدید به محرکی برای جوانان تبدیل شد

موسویان در ادامه بیان کرد: این برنامه به محرکی برای جوانان تبدیل شد که می‌توان کار‌های خارق العاده انجام دهد و با تمرین به جا‌هایی رسید که خارق العاده بود. به عقیده من در مجموع این برنامه با توجه به محدودیت‌هایی که با آن روبرو بود و با توجه به چارچوب‌هایی که قانونا و عرفا موظف به رعایت آن بود و با توجه به اینکه نمیتوانست به خیلی از زمینه‌ها ورود کند، به عقیده من موفق عمل کرد.

مدیرعامل انجمن سواد رسانه‌ای گفت: علاوه بر این از آنجا که بخشی از داوری حداقل در انتهای کار به مردم سپرده شد، به این دلیل که از این طریق تعداد داوران افزایش می‌یابد، واقعیت در انتخاب بیشتر خودش را نشان می‌دهد. هر چه جامعه آماری ما بزرگتر شود یک پژوهش بیشتر می‌تواند به یک ثمره نزدیک به واقعیت برسد.

در آموزش و پرورش باید کار‌های بنیادین و اساسی صورت گیرد

موسویان افزود: من احساسم این است که مقایسه آموزش و پرورش با این برنامه کار درستی نیست. در آموزش و پرورش باید کار‌های بنیادین و اساسی صورت گیرد، البته کار‌هایی هم در این نهاد در حال انجام است و سعی بر تغییر نگاه و رویکرد است، ولی نکته حائز اهمیت این است که ما زمان کافی نداریم و با سرعت زیاد در حال پیشروی به سمت یک تمدن و جامعه جدید هستیم.

وی در ادامه بیان کرد: برای شفافیت بیشتر موضوع می‌توانید گذار از یک جامعه کشاورزی را به یک جامعه صنعتی مقایسه کنید. در کتبی که ما خوانده ایم و برای آن‌هایی که توانسته اند این دو جامعه را تجربه کنند، جامعه صنعتی اصولا با یک جامعه کشاورزی متفاوت است. در زمان کنونی هم در حال ورود به جامعه شبکه‌ای هستیم که تا اندازه‌ای این اتفاق رخ داده است.

کندن از ساختار‌های بوروکراتیک خشک و سلسه مراتبی بسیار ضروری است

این استاد دانشگاه در ادامه بیان کرد: در جامعه شبکه‌ای که تغییرات بسیار سریع است و از امروز به فردا و حداقل در طول یک ماه این تغییرات را به خوبی می‌توانیم حس کنیم، سرعت گرفتن و کندن از ساختار‌های بوروکراتیک خشک و سلسه مراتبی بسیار ضروری است. این مهم نه فقط برای آموزش و پرورش بلکه برای ساختار‌های دیگر در نها‌های مختلف ضرورت است که از ساختار‌هایی دوری کنند و ساختار‌های سلسه مراتبی را به ساختار‌های افقی تغییر دهند و سرعت خود را بالا ببرند.

در آموزش و پرورش هنوز شاهد ساختاری مناسب برای استعدادیابی نیستیم

وی در ادامه بیان کرد: در آموزش و پرورش هنوز شاهد ساختاری مناسب برای استعدادیابی نیستیم. در مورد برنامه عصر جدید هم باید گفت که تجربه خوبی بود و امیدوارم بتوان به شکل‌های دیگر برنامه‌هایی شبیه این برنامه داشت که از رهگذر آن‌ها افراد دارای استعداد دیده شوند. مهم نیست که این افراد در چه مرجله‌ای از قطار رفتن به سمت فینال برنامه پیاده شوند، مهم این است که در یکی از بخش‌های برنامه دیده شوند که این مهم برای آن‌ها یک حُسن و دستاورد و ارزش افزوده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *