موفقیت در تست هوش شرط ورود به مهد کودکها/موافق گرفتن تست هوش نیستیم
به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، در ماههای اخیر بسیاری از والدین کودکان خردسال خود را به مهد کودکهایی میبرند که از آنها تست هوش میگیرند و شرط ثبت نام در این مهد کودکها قبولی در این آزمونهای هوش است. امری که به گفته مسئولان خلاف قانون است و ورای این موضوع صدمات جبران ناپذیری به کودکان که در سن بازی و شادی هستند وارد میکند.
در چند سال گذشته که یکی از معیارهای مهم برای انتخاب مهد کودک مناسب این شده که از تستها و آزمونهای هوش استفاده گردد با این استدلال که بچهها متناسب با توانایشان آموزش ببینند. اما صرف اینکه مربیان یک مهد کودک آزمون هوش برگزار میکنند نشان از کیفیت بالای آن مهد کودک نیست؛ و این آزمونهای هوش باید معتبر باشد و توسط افراد متخصص انجام شود چرا که اجرای نادرست و یا انتخاب نامناسب نوع تست، میتواند منجر به برچسب زنیهایی بر روی کودکان شود. این نوع برچسب زنیها خود دارای عواقب بسیار ناگواری خواهد بود.
چه بسیار کودکانی که در کودکستان مورد این نوع ارزیابیها قرار گرفته، اما به علت انتخاب نادرست تست هوش، عدم توانایی فردی که تست را برگزار میکند، نامساعد بودن شرایط، عدم آمادگی کودک برای اجرای تست و .. بر چسب کم هوش را میخورد و نسبت به همسالان خود با درجه توانایی کمتری طبقه بندی میگردد.
برای مثال آزمون وکسلر (فرم کودکان) امروزه در مهد کودکها از بچهها گرفته میشود در حالی که این آزمون یکی از بهترین تستهایی است که تا به حال طراحی و اعتبار یابی شده است، اما همین تست بسیار قوی، برای کودکان زیر ۶ سال طراحی نشده و بعد از ۶ سالگی است که میتوان از آن برای ارزیابی کودکان استفاده کرد لذا استفاده از این آزمون در مهد کودکها اصلا توصیه نمیشود. اما از طرف دیگر فرم کودک آزمون ریون و همچنین تست آدمک گودیناف از جمله تستهای مناسبی است که میتواند موارد مناسبی برای ارزیابی توانایی ذهنی کودکان به کار رود؛ لذا اجرای نادرست و یا انتخاب نامناسب نوع تست، میتواند منجر به برچسب زنیهایی بر روی کودکان شود. این نوع برچسب زنیها خود دارای عواقب بسیار ناگواری خواهد بود چرا که این نوع ارزیابیها بر انتظارات مربی مهد کودک تاثیر خواهد گذاشت.
موافق گرفتن تست هوش نیستیم
فاطمه مهاجرانی، رئیس مرکز ملی استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان در گفتگو با خبرنگار گروه جامعه ، درباره درستی یا نادرسی این آزمونهای هوش در مهد کودکها اظهار کرد: اصلا موافق گرفتن تست هوش نیستیم وقتی بچهها از این سنین درگیر تست هوش میشوند با مشکلات زیادی رو به رو میشوند.
وی در ادامه گفت: در تمایل والدین برای برگزاری آزمون هوش باید به این مسئله توجه کرد که گاهی هدف والدین این است که از فرزند خود در سنی برای شناسایی استعدادش تست هوش بگیرند که مشکلی ندارد، ولی در مواردی هم والدین به دنبال این هستند که فرزند خود را از سایرین جدا کنند که خطرات سوئی برای دانش آموزان دارد.
مهاجرانی در ادامه بیان کرد: جدا کردن و تمایز کودکان از این سنین آنها را دچار غرور میکند و رشد طبیعی خود را از دست میدهند، چون قسمتی از رشد این است که کودکان در معرض محیطهای گوناگونی باشند.
به گزارش خبرنگار میزان، شاید در ظاهر این کودکان از یکدیگر جدا نشوند و در فضای آموزشی متفاوتی قرار نگیرند، اما تاثیری که بر انتظارات مربیان گذاشته میشود تامل برانگیز است. چرا که برداشت مربی مهد از هوش بر کودک و عملکرد او تاثیر میگذارد. در صورتی که مربی از کودک انتظار عملکرد خوبی داشته باشد. کودک بهتر یاد میگیرد در حالی که اگر این انتظار منفی باشد، عملکرد کودک در سطح پایین تری قرار میگیرد؛ لذا مطالعات علمی نشان میدهد که انتظارات معلم تحت شرایط خاصی ممکن است صرف نظر از تواناییهای کودک در یادگیری وی تاثیر بگذارد.
این آزمونها ممکن است باعث شود مربی توجه کمتری به کودک داشته باشد و از طرفی کودک نیز به دلیل مورد توجه قرار نگرفتن با افت عزت نفس رو به رو شود از سوی دیگر معمولا مربیان با کودکانی که آنها را با هوشتر ارزیابی میکنند رفتارشان دوستانهتر است، بیشتر به آنها لبخند میزنند و احساسات مثبت تری به آنها نشان میدهند. همچنین مربی وقتی میبیند دانش آموزی که از او توقع زیاد دارد نمیتواند به سوالی پاسخ دهد سوال را تکرار میکند و شاید هم او را راهنمایی کند تا بالاخره بتواند جواب درست را از او بگیرد، ولی همین مربی اگر کودکی را کم هوش برآورد کند و کودک نتواند جواب سوالی را بدهد مربی از کس دیگری میپرسد چرا که میخواهد او شرمنده نشود.
در همین زمینه قاسم پور حسن، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه بیان کرد: در ایران به طور کلی فهم نادرستی از بهره هوشی داریم و گاهی به اشتباه به آن ظریب هوشی میگوییم که ظریب هوشی یک واژه اشتباه استاگر بهره هوشی را به یک توانایی ناشی از وضع ژنتیکی افراد تعریف کنیم به به طور کلی اجتماع و آموزش و کوشش فرد را بی معنا تلقی کرده ایم. این فهم که بین هوش و ژن و هوش و وراژت و هوش و نژاد رابطه وجود دارد تفکری غلط و به عبارتی تفکری خطرناکی درباره انسانها است. بهره هوشی یا هوش بهره مجموعه تواناییها و مهارتهای شناختی فرد است نه عنصری وراثتی و قابلیتی ذهنی. بهره هوشی یعنی مغز انسان بر اساس قابلیتهای ذهنی میتواند هر آزمونی که به آن داده میشود را حل کند.