سوگند با قسامه چه تفاوتهایی دارد؟
جرایمی که مجازات آنها از نوع حد یا تعزیر باشد، بهوسیله سوگند نفی یا اثبات نمیشود و فقط قصاص، دیه، ارش و ضرر و زیان ناشی از جرم ممکن است با سوگند اثبات شود.
خبرگزاری میزان -
مطابق قانون مجازات اسلامی برای اثبات جرم از دلایلی مانند اقرار، شهادت و... استفاده میشود. ممکن است این سؤال پیش آید که اگر کسی دلیل کافی برای اثبات وقوع جرم از سوی شخص دیگر یا برای اثبات بیگناهی خود در اختیار نداشته باشد، آیا میتواند با قسم خوردن و یا قسامه ادعای خود را ثابت کند؟ پاسخ این است که جرایمی که مجازات آنها از نوع حد یا تعزیر باشد، مانند سرقت، روابط نامشروع و …، بهوسیله سوگند نفی یا اثبات نمیشود و فقط قصاص، دیه، ارش (دیه غیرمعین که توسط کارشناس تعیین میشود) و ضرر و زیان ناشی از جرم ممکن است با سوگند اثبات شود. (ماده ۲۰۸ قانون مجازات اسلامی)
شرایط و نحوه ادای سوگند
سوگند بهمعنای گواه قرار دادن خداوند بر درستی ادعای اداکننده سوگند است. (ماده ۲۰۱ قانون مجازات اسلامی) برای آن که کسی بتواند در دادگاه سوگند یاد کند، لازم است که ابتدا دادگاه قراری در این مورد صادر کند و سپس اداکننده سوگند با ذکر نام خداوند متعال (به لفظ جلاله والله، بالله، تالله) مطلب خود را بیان کند. اگر اداکننده سوگند غیرمسلمان باشد، نام خداوند را به زبانی که خود صحبت میکند، بیان میکند. (ماده ۲۰۳ قانون مجازات اسلامی) همچنین برای آن که سوگند معتبر و مؤثر تلقی شود، سوگندخورنده باید عاقل، بالغ و مختار باشد. (ماده ۲۰۲ قانون مجازات اسلامی) در صورتی که سوگند مطابق مقررات ادا شود، دادگاه بهنفع سوگندخورنده حکم صادر میکند. البته اگر ثابت شود که سوگند دروغ بوده یا این که اداکننده سوگند شرایط قانونی را نداشته است، به سوگند مزبور ترتیب اثر داده نمیشود. (ماده ۲۱۰ قانون مجازات اسلامی) همچنین سوگند فقط نسبت به طرفین دعوا و قائممقام آنها مؤثر است و تأثیری در حق اشخاص ثالث ندارد. (ماده ۲۰۷ قانون مجازات اسلامی)
قسامه
گاهی پیش میآید که قاضی پس از بررسیهای قضایی، علم و یقین بر گناهکاری یا بیگناهی متهم پیدا نمیکند، ولی اوضاع و احوال حاکم بر قضیه بهگونهای است که حدسهای محکمی میزند که اصطلاحاً به آن «ظن» گفته میشود.
برای مثال تصور کنید شخصی کشته شود و فرد دیگری با چشمان وحشتزده و دستهای لرزان در کنار جنازه او ایستاده باشد و یک چاقوی خونی نیز پیش پای وی بر زمین افتاده باشد. در این حالت هیچکس این فرد را در حال کشتن مقتول ندیده، ولی صحنه بهگونهای است که باعث ایجاد ظن و احتمال ارتکاب قتل از سوی همین شخص میشود. این حالت را در اصطلاح حقوقی «لوث» مینامند. (ماده ۳۱۴ قانون مجازات اسلامی) در چنین حالتی قانونگذار به قاضی اجازه داده تا برای رفع ظن مراسم قسامه را اجرا کند.
قسامه عبارت از سوگندهایی است که در صورت فقدان ادله دیگر غیر از سوگند منکر و وجود لوث، شاکی برای اثبات جنایت عمدی یا غیرعمدی و متهم برای دفع اتهام از خود اقامه میکند. (ماده ۳۱۳ قانون مجازات اسلامی)
البته ضرورتی ندارد که اداکننده سوگند، خود شاهد ارتکاب جنایت بوده باشد بلکه علم وی به آنچه بر آن سوگند یاد میکند، کافی است. (ماده ۳۴۰ قانون مجازات اسلامی)، ولی لازم است اداکنندگان سوگند از کسانی باشند که احتمال اطلاع آنان بر وقوع جنایت، موجه باشد. (ماده ۳۴۲ قانون مجازات اسلامی)
اگر پس از صدور حکم، بطلان همه یا برخی از سوگندها ثابت شود مانند آن که برخی از اداکنندگان سوگند، از سوگند خود برگردند یا دروغ بودن سوگند یا از روی علم نبودن سوگند، برای دادگاه صادرکننده حکم ثابت شود، رسیدگی قضایی دوباره از سر گرفته میشود. (ماده ۳۴۶ قانون مجازات اسلامی)
نحوه اجرای قسامه
هرگاه وضعیت لوث حادث شود، ابتدا از متهم خواسته میشود که برای رفع اتهام از خود، اقامه دلیل کند. اگر دلیلی ارایه شود، نوبت به قسامه شاکی نمیرسد و متهم تبرئه میشود. در غیر این صورت شاکی میتواند اقامه قسامه کرده یا از متهم درخواست قسامه کند. (ماده ۳۱۷ قانون مجازات اسلامی)
حال اگر شاکی اقامه قسامه نکند و از مطالبه قسامه از متهم نیز خودداری ورزد، متهم در جنایات عمدی، با تأمین مناسب و در جنایات غیرعمدی، بدون تأمین آزاد میشود. اما حق اقامه قسامه یا مطالبه آن برای شاکی باقی میماند. (ماده ۳۱۸ قانون مجازات اسلامی)
در مواردی که تأمین گرفته میشود، حداکثر سه ماه به شاکی فرصت داده میشود تا اقامه قسامه کرده یا از متهم مطالبه قسامه کند و پس از پایان مهلت از تأمین اخذشده رفع اثر میشود. (تبصره ذیل ماده ۳۱۸ قانون مجازات اسلامی)، اما اگر شاکی از متهم درخواست قسامه کند و وی حاضر به قسامه نشود، به پرداخت دیه محکوم میشود و اگر اقامه قسامه کند، تبرئه میشود و شاکی حق ندارد دوباره علیه او ادعایی مطرح کند. (مواد ۳۱۹ و ۳۳۸ قانون مجازات اسلامی)
نصاب قسامه
در قتل عمد باید ۵۰ نفر از خویشاوندان و بستگان مرد شاکی قسم بخورند که متهم قاتل است یا از قاتل بودن او اطلاع دارند. خود شاکی نیز (خواه مرد باشد یا زن) میتواند جزو ۵۰ نفر باشد. اما دیگر سوگندخورندگان نمیتوانند زن باشند.
تعداد لازم سوگند برای اثبات قتل غیرعمد نیز ۲۵ نفر است. تعداد سوگند لازم برای اثبات دیه جراحات نیز بر حسب مقدار دیه متفاوت است و بین یک تا ۶ قسم است. باید توجه داشت که هیچیک از قسمخورندگان برای اثبات قتل (خواه از نوع عمدی و خواه غیرعمدی) نمیتواند بیش از یک بار قسم بخورد؛ بنابراین تعداد افراد اهمیت دارد. اما در سایر جنایات (اعم از عمدی و غیرعمدی) تعداد قسمها مهم است و در نتیجه یک فرد میتواند سوگند خود را تکرار کند تا به نصاب لازم برسد.
نکته پایانی این که قسامه و سوگند جزو آخرین ادله است و تنها وقتی قابل استناد است که هیچیک از ادله دیگر (اقرار، شهادت) موجود نباشد و در صورت تعارض بین آنها، اقرار و شهادت بر قسامه و سوگند تقدم دارد. (ماده ۲۱۳ قانون مجازات اسلامی)
به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، جرایمی که مجازات آنها از نوع حد یا تعزیر باشد، بهوسیله سوگند نفی یا اثبات نمیشود و فقط قصاص، دیه، ارش و ضرر و زیان ناشی از جرم ممکن است با سوگند اثبات شود.
مطابق قانون مجازات اسلامی برای اثبات جرم از دلایلی مانند اقرار، شهادت و... استفاده میشود. ممکن است این سؤال پیش آید که اگر کسی دلیل کافی برای اثبات وقوع جرم از سوی شخص دیگر یا برای اثبات بیگناهی خود در اختیار نداشته باشد، آیا میتواند با قسم خوردن و یا قسامه ادعای خود را ثابت کند؟ پاسخ این است که جرایمی که مجازات آنها از نوع حد یا تعزیر باشد، مانند سرقت، روابط نامشروع و …، بهوسیله سوگند نفی یا اثبات نمیشود و فقط قصاص، دیه، ارش (دیه غیرمعین که توسط کارشناس تعیین میشود) و ضرر و زیان ناشی از جرم ممکن است با سوگند اثبات شود. (ماده ۲۰۸ قانون مجازات اسلامی)
شرایط و نحوه ادای سوگند
سوگند بهمعنای گواه قرار دادن خداوند بر درستی ادعای اداکننده سوگند است. (ماده ۲۰۱ قانون مجازات اسلامی) برای آن که کسی بتواند در دادگاه سوگند یاد کند، لازم است که ابتدا دادگاه قراری در این مورد صادر کند و سپس اداکننده سوگند با ذکر نام خداوند متعال (به لفظ جلاله والله، بالله، تالله) مطلب خود را بیان کند. اگر اداکننده سوگند غیرمسلمان باشد، نام خداوند را به زبانی که خود صحبت میکند، بیان میکند. (ماده ۲۰۳ قانون مجازات اسلامی) همچنین برای آن که سوگند معتبر و مؤثر تلقی شود، سوگندخورنده باید عاقل، بالغ و مختار باشد. (ماده ۲۰۲ قانون مجازات اسلامی) در صورتی که سوگند مطابق مقررات ادا شود، دادگاه بهنفع سوگندخورنده حکم صادر میکند. البته اگر ثابت شود که سوگند دروغ بوده یا این که اداکننده سوگند شرایط قانونی را نداشته است، به سوگند مزبور ترتیب اثر داده نمیشود. (ماده ۲۱۰ قانون مجازات اسلامی) همچنین سوگند فقط نسبت به طرفین دعوا و قائممقام آنها مؤثر است و تأثیری در حق اشخاص ثالث ندارد. (ماده ۲۰۷ قانون مجازات اسلامی)
قسامه
گاهی پیش میآید که قاضی پس از بررسیهای قضایی، علم و یقین بر گناهکاری یا بیگناهی متهم پیدا نمیکند، ولی اوضاع و احوال حاکم بر قضیه بهگونهای است که حدسهای محکمی میزند که اصطلاحاً به آن «ظن» گفته میشود.
برای مثال تصور کنید شخصی کشته شود و فرد دیگری با چشمان وحشتزده و دستهای لرزان در کنار جنازه او ایستاده باشد و یک چاقوی خونی نیز پیش پای وی بر زمین افتاده باشد. در این حالت هیچکس این فرد را در حال کشتن مقتول ندیده، ولی صحنه بهگونهای است که باعث ایجاد ظن و احتمال ارتکاب قتل از سوی همین شخص میشود. این حالت را در اصطلاح حقوقی «لوث» مینامند. (ماده ۳۱۴ قانون مجازات اسلامی) در چنین حالتی قانونگذار به قاضی اجازه داده تا برای رفع ظن مراسم قسامه را اجرا کند.
قسامه عبارت از سوگندهایی است که در صورت فقدان ادله دیگر غیر از سوگند منکر و وجود لوث، شاکی برای اثبات جنایت عمدی یا غیرعمدی و متهم برای دفع اتهام از خود اقامه میکند. (ماده ۳۱۳ قانون مجازات اسلامی)
البته ضرورتی ندارد که اداکننده سوگند، خود شاهد ارتکاب جنایت بوده باشد بلکه علم وی به آنچه بر آن سوگند یاد میکند، کافی است. (ماده ۳۴۰ قانون مجازات اسلامی)، ولی لازم است اداکنندگان سوگند از کسانی باشند که احتمال اطلاع آنان بر وقوع جنایت، موجه باشد. (ماده ۳۴۲ قانون مجازات اسلامی)
اگر پس از صدور حکم، بطلان همه یا برخی از سوگندها ثابت شود مانند آن که برخی از اداکنندگان سوگند، از سوگند خود برگردند یا دروغ بودن سوگند یا از روی علم نبودن سوگند، برای دادگاه صادرکننده حکم ثابت شود، رسیدگی قضایی دوباره از سر گرفته میشود. (ماده ۳۴۶ قانون مجازات اسلامی)
نحوه اجرای قسامه
هرگاه وضعیت لوث حادث شود، ابتدا از متهم خواسته میشود که برای رفع اتهام از خود، اقامه دلیل کند. اگر دلیلی ارایه شود، نوبت به قسامه شاکی نمیرسد و متهم تبرئه میشود. در غیر این صورت شاکی میتواند اقامه قسامه کرده یا از متهم درخواست قسامه کند. (ماده ۳۱۷ قانون مجازات اسلامی)
حال اگر شاکی اقامه قسامه نکند و از مطالبه قسامه از متهم نیز خودداری ورزد، متهم در جنایات عمدی، با تأمین مناسب و در جنایات غیرعمدی، بدون تأمین آزاد میشود. اما حق اقامه قسامه یا مطالبه آن برای شاکی باقی میماند. (ماده ۳۱۸ قانون مجازات اسلامی)
در مواردی که تأمین گرفته میشود، حداکثر سه ماه به شاکی فرصت داده میشود تا اقامه قسامه کرده یا از متهم مطالبه قسامه کند و پس از پایان مهلت از تأمین اخذشده رفع اثر میشود. (تبصره ذیل ماده ۳۱۸ قانون مجازات اسلامی)، اما اگر شاکی از متهم درخواست قسامه کند و وی حاضر به قسامه نشود، به پرداخت دیه محکوم میشود و اگر اقامه قسامه کند، تبرئه میشود و شاکی حق ندارد دوباره علیه او ادعایی مطرح کند. (مواد ۳۱۹ و ۳۳۸ قانون مجازات اسلامی)
نصاب قسامه
در قتل عمد باید ۵۰ نفر از خویشاوندان و بستگان مرد شاکی قسم بخورند که متهم قاتل است یا از قاتل بودن او اطلاع دارند. خود شاکی نیز (خواه مرد باشد یا زن) میتواند جزو ۵۰ نفر باشد. اما دیگر سوگندخورندگان نمیتوانند زن باشند.
تعداد لازم سوگند برای اثبات قتل غیرعمد نیز ۲۵ نفر است. تعداد سوگند لازم برای اثبات دیه جراحات نیز بر حسب مقدار دیه متفاوت است و بین یک تا ۶ قسم است. باید توجه داشت که هیچیک از قسمخورندگان برای اثبات قتل (خواه از نوع عمدی و خواه غیرعمدی) نمیتواند بیش از یک بار قسم بخورد؛ بنابراین تعداد افراد اهمیت دارد. اما در سایر جنایات (اعم از عمدی و غیرعمدی) تعداد قسمها مهم است و در نتیجه یک فرد میتواند سوگند خود را تکرار کند تا به نصاب لازم برسد.
نکته پایانی این که قسامه و سوگند جزو آخرین ادله است و تنها وقتی قابل استناد است که هیچیک از ادله دیگر (اقرار، شهادت) موجود نباشد و در صورت تعارض بین آنها، اقرار و شهادت بر قسامه و سوگند تقدم دارد. (ماده ۲۱۳ قانون مجازات اسلامی)
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *